لایحه ششم توسعه، سدی بزرگ برای دریافت مهریه


متن کامل مصاحبه:

سیده زهرا حسینی فلاح

بند ۳، ماده ۲۸ لایحه ششم توسعه سد بزرگی برای دریافت مهریه!

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: بند ۳، ماده ۲۸ لایحه ششم توسعه سد بزرگی برای دریافت مهریه است که در حال حاضر این لایحه در کمیسیون حقوقی و قضائی به تصویب رسیده است و همه نگاه‌ها به کمیسیون تلفیق است.

 

طیبه سیاوشی شاه عنایتی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار می‌کند: در بند ۳ ماده ۲۸ لایحه احکام برنامه ششم توسعه آمده است: ” تمامى دعاوى ناشى از عدم اجراى اسناد رسمى تنظیمى در دفاتر اسناد رسمى و دفاتر رسمى ازدواج و طلاق، در مرحله بدوى از طریق ادارات اجراى مفاد اسناد رسمى لازم‌الاجرای سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور رسیدگى و اجرا شود، آیین‌نامه اجرایى این بند به‌منظور کاهش مراجعات مکرر جهت رسیدگى به پیشنهاد وزارت دادگسترى و با همکارى سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور تهیه و به تصویب رئیس قوه قضاییه می‌رسد”.

 

وی توضیح می‌دهد: هرچند متن ماده مبهم و مغایر منطق و ادبیات حقوقی است اما از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، مطالبه تعهدات و تکالیف موضوع اسناد رسمى ازجمله مهریه مندرج در اسناد رسمى ازدواج و غیره در دادگاه‌هاى حقوقی و خانواده پذیرفته نمی‌شود و ذینفع تنها با مراجعه به دفترخانه و اداره ثبت می‌تواند حق خود را مطالبه کند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند: ما در این دوره‌ی مجلس، دنبال بهبود شرایط بانوان هستیم، همان‌طور که می‎دانیم خانم‌های ایرانی از پشتوانه ضعیف اقتصادی برخوردار هستند و به همین دلیل مسئله مهریه برای آن‌ها اهمیت پیدا می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه برای برخی از خانم‌ها دریافت مهریه حالت ضروری و حیاتی دارد، می‌افزاید: درگذشته روند دریافت مهریه به این صورت بود که فرد از طریق دادگاه و با ابطال تمبر و بعد از گذشت مدتی مقداری از مهریه خود را دریافت می‌کرد تا بتواند با آن زندگی خود را بهبود بخشد ولی در بند ۳ ماده ۲۸ لایحه احکام برنامه ششم توسعه، به این موضوع مهم وضعیت جامعه زنان ایرانی توجه نشده است و این وظیفه را به ادارات ثبت‌اسناد و املاک واگذار کرده است.

 

سیاوشی شاه عنایتی اضافه می‌کند: در صورت تصویب این بند، با استعلام ادارات ثبت‌اسناد و املاک مشخص می‌شود که مرد از چه وضعیت اقتصادی برخوردار است تا زن بتواند مقداری از آن را به‌عنوان مهریه دریافت کند.

 

وی یادآور می‌شود: در این روش جدید دریافت مهریه، زن باید از وضعیت اقتصادی خوبی نیز برخوردار باشد چراکه باید حدود ۵ درصد از میزان مهریه خود را برای استعلام به اداره ثبت و اسناد و املاک پرداخت کند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان می‌کند: گفته می‌شود روند اداری دریافت مهریه از طریق اداره ثبت‌اسناد و املاک کوتاه‌تر می‌شود، در این روش باید راه ‌حل دوم نیز لحاظ شود تا اگر زن از طریق اداره ثبت‌اسناد و املاک به نتیجه نرسید بتواند مهریه خود را دریافت کند.

 

وی با تأکید بر اینکه نگاه ما به این بند جنسیتی نیست، ادامه می‌دهد: زنان نماینده، در کمیسیون تلفیق مهم‌ترین نقش را در تصحیح این بند خواهند داشت و به‌خوبی از حقوق زنان دفاع خواهند کرد.

 

سیاوشی شاه عنایتی با اشاره به اینکه غیر از ابعاد شرعی و حقوقی، قانون این حق را به زن می‌دهد که کاملاً از حق مهریه برخوردار باشد، تصریح می‌کند: زنانی که از پشتوانه مالی برخوردار نیستند، مجبورند برای دریافت مهریه اقدام کنند و در حقیقت این حق انسانی هم وجود دارد که این زنان به دلیل مشکلات اقتصادی بتوانند به این حق اقتصادی خود دست پیدا کنند.

 

وی اعلام می‌کند: این بند در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس مطرح و به‌عنوان پیشنهاد در این کمیسیون به تصویب رسیده است و در حال حاضر کمیسیون تلفیق به‌تازگی روند بررسی ماده ۲۸ لایحه ششم توسعه را آغاز کرده است و تا بررسی کامل فرصت کافی وجود دارد و دراین‌بین نمایندگان مجلس در حال مشورت گرفتن هستند تا این ماده را با نتیجه مثبت به تصویب برسانند و اصلاحاتی را که لازم می‌دانند را در آن لحاظ کنند.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآورمی‌شود: مسئله مهریه باید راه‌حل قانونی پیدا کند و این‌گونه نباشد که به مرد بگویند یا مهریه بده یا زندان برو، ولی مسئله اصلی این ماده در اینجاست که اگر زن در هنگام مطالبه مهریه در اداره ثبت‌اسناد و املاک به مشکل برخورد کند راه‌ حل دومی وجود ندارد.

 

وی تشریح می‌کند: این طرح به‌صورت پایلوت در مشهد در حال اجراست و بسیاری از حقوقدانان به این اعتراض دارند که برخی از زنان دچار مشکل شدند و بهتر است راه‌ حل جایگزین در نظر گرفته شود تا مشکلی به مشکلات زنان افزوده نشود. بیشترین مشکل، برای زنانی که دچار فقر مالی هستند ایجادشده است، چرا که توان پرداخت ۵ درصد از مهریه را برای استعلام ندارند و بهتر است پیشنهاد‌ها از پیش ارائه می‌شد ولی الان هم دیر نیست و امیدواریم پیشنهاد‌های ارائه‌شده در کمیسیون تلفیق، ثبت شود.

 

سیاوشی شاه عنایتی متذکرمی‌شود: اگر زیرساخت‌ها پیش از پیشنهاد طرح‌ها فراهم شود، طرح‌ها به بهترین شکل اجرا خواهند شد و روند توسعه را تسهیل خواهند کرد ولی متأسفانه برای طرح‌های پیشنهادی، زیرساخت‌ها در نظر گرفته نمی‌شود و بهتر است که امکانات، مشکلات و ضعف‌ها دیده شود تا حداقل تلاشی برای رفع آن‌ها صورت گیرد و سپس اجرای طرح به آن تحمیل شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*