براساس نتایج یک پژوهش؛ مواد شیمیایی موجود در محصولات روزانه عامل کاهش ویتامین D بدن

به گفته محققان، مواد شیمیایی متداول موجود در محصولات روزانه موجب کاهش میزان ویتامین D جریان خون می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، به گفته محققان دانشکده علوم پزشکی دانشگاه میشیگان آمریکا، قرارگیری در معرض برخی مواد شیمیایی یافت شده در اشیایی نظیر بطری های پلاستیکی موسوم به مواد شیمیایی مختل کننده غدد مترشحه درون ریز موجب کاهش سطح ویتامین D جریان خون می شوند.

مواد شیمیایی مختل کننده غدد مترشحه درون ریز (EDC) در محصولات مصرفی و در سراسر محیط زیست یافت می شوند. بیسفنول A (BPA)، یک EDC معروف، غالبا در پلاستیک ها و سایر محصولات مصرفی یافت می شود.

لورن جانز، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «تقریبا همه در کره زمین در معرض BPA و گروه دیگری از مواد شیمیایی مختل کننده غدد مترشحه درون ریز موسوم به فتالات ها قرار می گیرند، از اینرو این احتمال وجود دارد که این مواد شیمیایی تاحدودی موجب کاهش ویتامین D شود و تاثیرات گسترده ای بر سلامت عموم داشته باشد.»

EDCها مواد شیمیایی یا ترکیبات شیمیایی هستند که می توانند با ایجاد اختلال در هورمون های بدن موجب بروز تاثیرات مضری بر سلامت شوند.

جانز در ادامه عنوان می کند: «ویتامین D نقش گسترده ای در حفظ سلامت ماهیچه ها و استخوان دارد. بعلاوه میزان پایین ویتامین D در بروز شرایطی نظیر بیماری قلبی-عروقی، دیابت و سرطان هم دخیل است.»

در این مطالعه داده های ۴۶۶۷ فرد بزرگسال آمریکایی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ مورد بررسی قرار گرفت.

در این مطالعه، نمونه خون شرکت کنندگان از لحاظ میزان ویتامین D جمع آوری و بررسی شد. از لحاظ قرارگیری در معرض EDC هم، ادرار شرکت کنندگان مورد آزمایش قرار گرفت.

نتایج نشان داد افرادی که در معرض میزان بالای فتالات قرار داشتند در مقایسه با کسانی که کمتر در معرض مقادیر پایین تر EDCها بودند، میزان ویتامین D در جریان خون شان پایین بود.

محققان همچنین دریافتند این ارتباط در مورد زنان به مراتب قوی تر بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*