یک پژوهشگر طب ایرانی اسلامی:هدف طب سنتی،آموزش صحیح در روند تغذیه است

یک پژوهشگر طب ایرانی اسلامی اظهار کرد: هدف طب سنتی این است که مردم روش بهتری را برای تغذیه خود انتخاب کنند.

دکتر محمدخداشناس در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد مردم از یکی از اقسام طب سنتی برای درمان استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه طب سنتی به عنوان یک طب مکمل معرفی شده و امروزه جایگاه کمتری در بین مردم پیدا کرده است، ادامه داد: به دلیل کم بودن اطلاعات پزشکان از طب سنتی، تنها ۲۰ درصد پزشکان برای درمان بیمار خود استفاده از این طب را توصیه می‌کنند.

این استادیار دانشکده پزشکی با بیان اینکه دوره‌هایی در خصوص بازآموزی پزشکان در طب سنتی نیاز است، تصریح کرد: دانشگاه علوم‌پزشکی هفت ماه پیش طرحی را به وزارتخانه برای برگزاری یک دوره کوتاه مدت در خصوص طب سنتی برای دانشجویان پزشکی عمومی ارجاع داده که هنوز به نتیجه نرسیده است.

خداشناس با بیان اینکه در حال حاضر روند تجویز دارو و اقدامات تشخیص و درمانی، حالت معیوبی داشته است، افزود: همچنین باید فرهنگ درستی جایگزین مصرف‌ بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها شود.

وی با اشاره به بحث حفظ سلامتی در طب سنتی، تصریح کرد: می‌توانیم با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و مردم در بحث حفظ سلامتی در طب سنتی ورود پیدا کنیم تا نصف مراجعاتی که بیهوده به پزشک صورت می‌گیرد کاهش پیدا کند.

این پژوهشگر طب ایرانی اسلامی در استان با بیان اینکه در اواسط زمان قاجار در طب سنتی تغییراتی زیادی ایجاد شده است، ادامه داد: بنا به دلایل درونی و بیرونی کشور همچنین به دلیل نبود بهداشت و وجود بیماری‌های عفونی در این دوران، طب صنعتی وارد ایران شده و مردم به دلیل کم بودن اطلاعات، بیشتر به سمت طب جدید رفته و به مرور زمان طب سنتی فراموش شد.

خداشناس با بیان اینکه بعد از زمان قاجار طب سنتی برانداز شد، افزود: در زمان قاجار این طب از سیستم رسمی کشور حذف شده که با حذف این طب مراجعه بیماران به پزشک بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه به دلیل رویکرد جهانی، اکنون طب سنتی با کمی پیشرفت مواجه شده است، تصریح کرد: به دلیل بالا رفتن هزینه‌های درمان درخواست مجدد برای احیا طب سنتی زیاد شده که برای احیای این طب نیازمند کار تحقیقاتی و درمانی هستیم.

این پژوهشگر طب ایرانی- اسلامی در استان با بیان اینکه باید فضای بازی، برای تحقیقات این طب وجود داشته باشد، گفت: باید سبک تغذیه مردم عوض شود تا مردم به بیماری‌های کمتری دچار شوند.

خداشناس با بیان اینکه عطاری‌ها باید اطلاعات کافی از طب سنتی داشته باشند تا بتوانند فرد بیمار را راهنمایی کنند، افزود: عطاری‌ها نباید بیشتر از مرز دارو فروشی عبور کنند و برای راهنمایی به بیمار باید اطلاعات کافی در زمینه داروهای گیاهی داشته باشند.

وی با بیان اینکه عوارض و شدت عمق طب شیمیایی نسبت به طب سنتی بیشتر است، افزود: پزشکان می‌توانند در حین طبابت اطلاعات خود را در زمینه طب سنتی بالا ببرند تا بتوانند برای بیماران خود از این طب نیز کمک بگیرند.

تحقق اهداف طب سنتی در گرو آموزش است

این استادیار دانشکده پزشکی با اشاره به کلاس‌هایی که برای طب سنتی ارائه می‌شود، بیان کرد: در کلاس‌ها مطالب علمی ارائه شده و فرد آموزش دهنده باید آگاهی کافی در زمینه داروهای گیاهی داشته باشد تا بتواند اطلاعات کاملی در اختیار مردم قرار دهد.

خداشناس با بیان اینکه باید طب سنتی بر اساس ۶ محور اصلی خود اجرا شود، ادامه داد: در حوزه پژوهش در زمینه طب سنتی کارهای زیادی انجام شده اما بیشتر به سمت گیاه درمانی حرکت کرده است.

وی با بیان اینکه نباید برای پژوهش در طب سنتی از ابزار طب جدید استفاده شود، یادآور شد: گرایش به سمت طب سنتی یک گرایش جهانی بوده تا حدی که بشود آن را جایگرین طب صنعتی کرد عوارض داروها کمتر خواهد شد.

این استادیار دانشکده پزشکی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی طب سنتی باید به روش‌های مستقیم و غیرمستقیم به مردم آموزش داده شود تا مردم به این طب بیشتر روی بیاورند و بر اساس اصول طب سنتی  از آن استفاده کنند.

طب سنتی.jpg

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*