آخرین خبر :

یادداشت/ راهکارهایی برای مصونیت از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی


شبکه های اجتماعی عرصه ای است که هر فردی با هر فکر و شخصیت و رویکرد فرهنگی و سیاسی در آن وجود دارد لذا احتمال بروز آسیب از ناحیه افراد وجود در آن خیلی قوی است. به همین دلیل افراد باید راهکارهایی به منظور مصونیت در این فضا داشته باشند.

نویسنده این نوشتار به ارائه راهکارهایی به این منظور پرداخته است.

در بخش هایی از این نوشتار می خوانیم:

«بی شک توجه به این راهکار ساده می تواند تا حد زیادی شما را از آسیب شبکه های اجتماعی مصون سازد. خیلی از افراد که دارای مشکلات اخلاقی و روانی هستند به دنبال همین اشتراک گذاری عکس ها و محتواهای مبتذل می گردند تا از این طریق برای فرد مزاحمت ایجاد کرده و حتی به نفر مقابل خود اگر خانم باشد، پیشنهاد صیغه و ارتباطات خارج از عرف بدهند بنابراین اگر ما نمی خواهیم از این قضیه آسیب ببینیم باید خودمان جلوی نفوذ بی اخلاقی ها را بگیریم.»

«کسانی را که به عنوان دوستان خود در این شبکه های انتخاب می کنید، حتما به درستی شناسایی کنید و پیش از قبول دوستی، پیامی به صورت خصوصی ارسال کرده و هویت طرف مقابل را به خوبی بشناسید. حضور در شبکه های اجتماعی به معنای دوست شدن با همه نیست بنابراین تنها دوستی کسانی را بپذیرید که آنها را می شناسید. در این میان حتی به عکس پروفایل هم اعتنا نکنید، گاهی برخی آدم ها در شناسایی فردی که آنها را به عنوان دوست انتخاب کرده به …»

«ترویج فرهنگ غربی و توهین و اشاعه عقاید نادرست و غیر اخلاقی از دیگر آسیب های این شبکه ها به شمار می رود که می توان برای مصونیت از این مسئله  اگر شخصی مطلب یا عکسی را ارسال کرد که با موازین اخلاقی و عرفی جامعه همخوانی نداشت، از آن فرد درخواست کنید که آن را بردارد اما اگر او از حذف کردن آن امتناع کرد، او را بلاک و یا اینکه آن را گزارش کنید. شما با این کار نشان می دهید، افرادی که موازین اخلاقی را زیرپا می گذارند.»

متن کامل یادداشت:

رامین صاحبی

موضوع: بررسی راهکارهایی برای مصونیت از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی/ یادداشت

راهکارهایی برای مصونیت از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی

توسعه تکنولوژی علیرغم تمامی دستاوردها و منافعی که برای بشر داشته، دارای آسیب ها و خطراتی هم بوده است، گاه به علت وجود برخی کج‌اندیشی‌ها، تکنولوژی، اخلاق و روان انسان‌ها را مورد آسیب قرار داده و فرهنگ، اعتقادات و رفتارهای اجتماعی او را دگرگون کرده است اما همواره راه هایی برای مصونیت از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

شاید بتوان با اتخاذ چند راهکار ساده، ضمن حضور در این شبکه ها و بهره مندی از مزایای آن، زمینه در امان ماندن از آسیب های شبکه های اجتماعی را فراهم کرد، نخست اینکه پیش از به اشتراک گذاری عکس های خصوصی خود چند ثانیه فکر کنید که کار شما چه عواقبی می تواند به دنبال داشته باشد.

شبکه های اجتماعی عرصه ای برای حضور همه آدم ها با هر نوع فکر و رویکردی است، پس مراقب باشید که هر عکس و هر محتوایی را به اشتراک نگذارید، اول از همه یاد بگیرید که خودتان باید برای حریم خصوصی تان احترام قائل شوید پس اجازه سرک کشیدن در زندگی شخصی خود را به دیگران ندهید.

بی شک توجه به این راهکار ساده می تواند تا حد زیادی شما را از آسیب شبکه های اجتماعی مصون سازد. خیلی از افراد که دارای مشکلات اخلاقی و روانی هستند به دنبال همین اشتراک گذاری عکس ها و محتواهای مبتذل می گردند تا از این طریق برای فرد مزاحمت ایجاد کرده و حتی به نفر مقابل خود اگر خانم باشد، پیشنهاد صیغه و ارتباطات خارج از عرف بدهند بنابراین اگر ما نمی خواهیم از این قضیه آسیب ببینیم باید خودمان جلوی نفوذ بی اخلاقی ها را بگیریم.

ارتقاء امنیت حساب کاربری

از سوی دیگر می توانیم تنظیمات حریم خصوصی خود در این شبکه ها را ارتقاء دهیم، در واقع با افزایش امنیت حساب کاربری، می توان زمینه ای را فراهم کرد تا فقط دوستان و نزدیکان ما به پست ها و اطلاعات شخصی مان دسترسی داشته  باشند زیرا هیچ لزومی ندارد همه افراد با هر نوع نگرش و دیدگاهی به اطلاعات شخصی و پست ها دسترسی پیدا کنند.

شناسایی هویت دوستان

کسانی را که به عنوان دوستان خود در این شبکه های انتخاب می کنید، حتما به درستی شناسایی کنید و پیش از قبول دوستی، پیامی به صورت خصوصی ارسال کرده و هویت طرف مقابل را به خوبی بشناسید. حضور در شبکه های اجتماعی به معنای دوست شدن با همه نیست بنابراین تنها دوستی کسانی را بپذیرید که آنها را می شناسید. در این میان حتی به عکس پروفایل هم اعتنا نکنید، گاهی برخی آدم ها در شناسایی فردی که آنها را به عنوان دوست انتخاب کرده به عکس آشنای پروفایل اعتماد می کنند در حالی که این می تواند یک حربه برای به دام انداختن شما باشد. خیلی افراد این روزها در فضای مجازی به جعل هویت دست می زنند پس باید مراقب بود.

طبعا وقتی راهکارهایی برای ایمن ماندن از آسیب شبکه های اجتماعی اتخاذ می کنیم، می توانیم از آسیب این شبکه ها مصون بمانیم.

بی شک یکی از آسیب های فضای مجازی، گذاشتن تصاویر و پست های غیر اخلاقی است، این تصاویر مبتذل و مستهجن، تهدیدی بزرگ برای سلامت روحی روانی نوجوانان و جوانان به شمار رفته و موجبات بروز رفتار های خشونت آمیز را در آن ها پدید می آورد. در اغلب موارد مطالب و نوشته های مبتنی بر مسائل جنسی هم در این شبکه ها قرار گرفته و این مسئله نیز منجر به وقوع آسیب های جسمی و روانی و انحرافات جنسی و اخلاقی می شود به همین علت برای مصونیت از این مسئله افراد باید بتوانند با ارتقاء عزت نفس  و اراده خود، یک زمان ویژه برای ورود به این شبکه ها انتخاب کرده و از اعتیاد و وابستگی به این فضاها جلوگیری کنند. طبعا وقتی افراد کمتر به این شبکه ها وارد شوند، کمتر نسبت به تماشای تصاویر مبتذل وسوسه می شوند.

«بلاک کردن» فردی که موازین اخلاقی و عرفی را زیرپا می گذارد

ترویج فرهنگ غربی و توهین و اشاعه عقاید نادرست و غیر اخلاقی از دیگر آسیب های این شبکه ها به شمار می رود که می توان برای مصونیت از این مسئله  اگر شخصی مطلب یا عکسی را ارسال کرد که با موازین اخلاقی و عرفی جامعه همخوانی نداشت، از آن فرد درخواست کنید که آن را بردارد اما اگر او از حذف کردن آن امتناع کرد، او را بلاک و یا اینکه آن را گزارش کنید. شما با این کار نشان می دهید، افرادی که موازین اخلاقی را زیرپا می گذارند، هیچ ارزش و اعتباری نداشته و با این اقدام اخلاق مداری خود را اثبات می کنید و به دیگران می فهمانید که شما برای این مسائل وارد شبکه های اجتماعی نشده اید بلکه می خواهید از مزایای تکنولوژی بهره بگیرید.

همه ما می دانیم، توسعه تکنولوژی علیرغم تمامی دستاوردها و منافعی که برای بشر داشته، دارای آسیب ها و خطراتی هم بوده است، گاه به علت وجود برخی کج‌اندیشی‌ها، مسئله تکنولوژی، اخلاق و روان انسان‌ها را مورد آسیب قرار داده و فرهنگ، اعتقادات و رفتارهای اجتماعی او را دگرگون کرده است اما همواره راه هایی برای مصونیت از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی وجود دارد.

البته شرط مصون ماندن از خطرات شبکه های اجتماعی این است که خودمان نیز بخواهیم زیرا در غیر این صورت نمی توان از هجوم آسیب ها و هجمه های پرخطر در امان ماند. اکنون علیرغم تمامی اقداماتی که باید کاربران انجام دهند، یکسری ضوابط و مقررات فرهنگی و اجتماعی نیز باید از سوی مسئولان و دست اندرکاران حوزه فرهنگی اتخاذ شود به عنوان مثال ضرورت ایجاب می کند، آنان با آموزش و فرهنگسازی در حوزه ارزش ها و هنجارهای جامعه مقابل ناهنجاری ها و از بین رفتن قبح روابط غیر اخلاقی در بین نوجوانان و جوانان بایستند.

با سلاح فرهنگسازی به مبارزه با هجمه های فرهنگی رفت

خیلی ها مسئله فرهنگسازی را اقدامی نمادین و بی اثر عنوان می کنند اما امروز براساس پژوهش هایی که صورت گرفته، بخش عظیمی از آسیب شبکه های اجتماعی که دامن تعداد زیادی از کاربران این شبکه ها را گرفته ناشی از عدم فرهنگسازی و بیان بایدها و نبایدهای اخلاقی است پس ضرورت دارد با سلاح فرهنگسازی به مبارزه با هجمه های فرهنگی رفت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*