پژوهشگر تربیت کودک؛کاهش هوش هیجانی درخانواده های کم جمعیت

پژوهشگر حوزه روانشناسی و تربیت کودک در مورد علل موثر بر کاهش هوش هیجانی گفت: هرچه تعداد فرزندان یک خانواده کمتر باشد، هوش هیجانی این افراد نیز کمتر خواهد بود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا،سعید عزیزی در نشست سبک زندگی افزود: دانش آموزان متعلق به خانواده های با تعداد فرزندان کم در برخی کشورهای غربی غیر معمولی به شمار می آیند و در نتیجه این دانش آموزان باید برای ادامه تحصیل به مدارس غیردولتی بروند که این مدارس سطح پایین تری نسبت به مدارس دولتی دارند.
وی در خصوص تفاوت هوش هیجانی(EQ) و هوش شناختی(IQ) در کودکان گفت: هوش هیجانی همان قدرت کنترل و مدیریت هیجانات، احساسات و عواطف خود و دیگران است که به روابط اجتماعی می انجامد اما هوش شناختی مربوط به قدرت حافظه است.
عزیزی در عین حال خاطرنشان کرد که چون بیشتر افراد جامعه ایرانی در نسل قدیم دارای هوش هیجانی بالایی بودند هوش شناختی مهم تر بود.
به گزارش سازمان بسیج جامعه زنان، وی با بیان اینکه تعداد فرزندان بالا از نظر تربیتی اثبات شده است، گفت: در اروپا معتقدند که فرزند اول، درونگرا، دومی برونگرا و سومین فرزند حالت بینابینی بین درون گرایی و برون گرایی را داراست که باعث تعادل رفتاری بین دو فرزند دیگر نیز می شود.
این پژوهشگر ادامه داد:در آمریکا معتقدند که چهار فرزند اول خانواده همین حالت درونگرایی و برونگرایی را دارا هستند و فرزند پنجم خانواده به این حالت تعادل می رسد .
وی در خصوص رفتار افراد برونگرا گفت: این افراد کلی نگرند، قدرت ریسک پذیری بالایی دارند، شاد، خونسرد و جمع گرایند ولی با اینکه عدم تمرکز زیادی دارند به جهت بالابودن اعتماد به نفس اگر مشکلی برای این افراد پیش بیاید از پس حل آن بر می آیند.
این کارشناس حوزه تربیت کودک ادامه داد: افراد درونگرا، حساس، زودرنج، محتاط، جزئی نگر، دقیق و فردگرا هستند و در زمانی که می خواهند مطلبی را بخوانند باید اتاق ساکت و آرامی داشته باشند و در این صورت نیز ممکن است که هر صفحه را چند بار بخوانند تا متوجه بشوند که این موضوع به دلیل استرس بالای درون گراهاست.
عزیزی در خصوص اختلافات میان کودکان نیز گفت: درگیری به صورت روزی سه تا ۱۱ بار بین فرزندان، طبیعی است و اگر کمتر باشد این موضوع، مشکل دار می شود.
این پژوهشگر ، درگیری را دارای انواع مختلفی عنوان کرد و گفت: دختران، بیشتر درگیری گفتاری دارند و پسرها، فیزیکی و خواهر و برادر با هم درگیری و برخوردهای رفتاری دارند اما نکته قابل توجه والدین این است که این گونه از بچه ها بیرون از منزل افراد سازگاری خواهند بود.

**رشته های تحصیلی درونگراها و برونگراها
این کارشناس حوزه سبک زندگی اسلامی در خصوص رشته های تحصیلی افراد درون گرا و برون گرا گفت: افراد درونگرا در رشته هایی که نیازمند به فکر و تمرکز عمیق است مانند مهندسی نرم افزار، الکترونیک، عمران، گرافیک، طراحی، نقاشی، ادبیات و پزشکی تخصصی موفقند؛ اما برون گرا ها در رشته های سطحی و کلی که با جمع سر و کار دارد مانند وکالت، حقوق، بازیگری، تدریس و تبلیغ موفق هستند.
عزیزی تصریح کرد: اوج نمود تیپ شخصیتی افراد، سن بین ۱۸ تا ۲۱ سال است که در سن ۲۲ تا ۴۰ سالگی این حالت تعدیل می شود و برای ازدواج باید حتما این ویژگی های شخصیتی مورد نظر باشد و تیپ های شخصیتی باید شبیه به هم باشد.

** والدین در مشاجرات فرزندان نقش قاضی بدون حکم را بازی کنند
عزیزی گفت: والدین در زمان درگیری بچه ها نباید دخالت کنند و فقط باید نقش نظارت را داشته باشند تا آسیبی در درگیری ها متوجه کودکان نشود، پس از دعوا نیز نقش قاضی بدون حکم را بازی کنند.
وی با تاکید بر اثرات مثبت داشتن فرزندان زیاد در تربیت صحیح آنها یادآور شد که بهترین فاصله سنی بین فرزندان ، ۲ تا چهار سال است و اگر والدین در نحوه رفتار با فرزندان به نکات روانشناسی اسلامی دقت کنند انسان های موفقی را تحویل جامعه خواهند داد.
** از هر یکصد تن ، سه تن بیش فعالند
عزیزی در بخش دیگری از سخنانش درباره بیماری «بیش فعالی» نیز اظهار کرد: از هر یکصد تن ، تنها سه تن بیماری بیش فعالی دارند اما متاسفانه در کشور ما بیشتر افراد در مواجهه با کودکی که تحرک و جنب و جوش زیاد دارد سریع برچسب بیش فعالی به او می زنند و پزشک هم بدون انجام آزمایش های مختلف و دقیق روانشناسی مانند تست هوش و رفتارسنجی، انواع ویتامین ها را برای او تجویز می کند که این بزرگ ترین سم برای کودک است.
وی ادامه داد: نبود تمرکز کودکان به انرژی مازاد آپارتمانی معروف است که منجر به بلوغ زودرس و پرخاشگری شدید می شود.
وی راه حل مفید برای پسرهایی که تحرک زیادی دارند، شرکت در ورزش هایی مانند شنا، دو و میدانی و یا دوچرخه سواری عنوان کرد ؛ ضمن اینکه در مرحله بعد ورزش های رزمی مانند تکواندو و کاراته مفید است و پس از آن شرکت در ورزش های جمعی مانند فوتبال و والیبال برای تعدیل این انرژی مازاد، پیشنهاد می شود.
کارگاه آموزشی سبک زندگی اسلامی امروز سه شنبه در محل سازمان بسیج جامعه زنان کشور برگزار شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*