پنتاگون: نیروی دریایی آمریکا با گشتی‌های ایران روبرو شد


یکی از مقامات پنتاگون گفته که یک فروند کشتی نظامی آمریکا ۲ روز پیش برای جلوگیری از برخورد با یک قایق نظامی ایرانی، ۱۰۰ یارد پیش از برخورد با طرف ایرانی، به صورت اضطراری مسیرش را تغییر داده است.

کد خبر: ۶۲۱۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ – ۲۱:۴۴ ۰۶ September 2016
امتیاز خبر: ۸۴ از ۱۰۰ تعداد رای دهندگان ۷۱۵۷
یکی از مقامات پنتاگون گفته که یک فروند کشتی نظامی آمریکا ۲ روز پیش برای جلوگیری از برخورد با یک قایق نظامی ایرانی، ۱۰۰ یارد پیش از برخورد با طرف ایرانی، به صورت اضطراری مسیرش را تغییر داده است.

به گزارش فارس، یکی از مقامات پنتاگون می‌گوید باز هم شناورهای نظامی ایران و شناورهای آمریکایی در آب‌های جنوبی ایران روبرو شده‌اند.

آنطور که فاکس‌نیوز گزارش داده، ناوشکن «یواس‌اس فایربولت» در آب‌های خلیج‌فارس با ۷ گشتی نظامی ایرانی روبرو می‌شود و در حالی که تنها ۱۰۰ یارد با یکی از شناور ایرانی فاصله داشته، به صورت اضطراری و برای جلوگیری از برخورد، مسیر خود را تغییر می‌دهد.

مقامات پنتاگون گفته‌اند که شناور آمریکایی در تماس رادیویی هم بارها به طرف ایرانی هشدار داده ولی شناور ایرانی به کشتی آمریکایی و هشدارهایش اعتنایی نکرده است.

پنتاگون مدعی است که این سی و یکمین مورد از رویارویی‌های خطرناک شناورهای آمریکایی و ایرانی در آب‌های جنوبی ایران در سال جاری میلادی است؛ تعداد کل رویارویی‌های این چنینی در طول سال ۲۰۱۵ فقط ۲۳ مورد بوده است.

رویترز می‌گوید گشتی‌های ایرانی متعلق به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب بوده است.

دو مقام پنتاگون که این خبر را به شرط ناشناس ماندن منتشر کرده‌اند، مدعی شده‌اند که رفتار شناور ایرانی «غیر ایمن و غیرحرفه‌ای» بوده است.

چند هفته پیش بود که شناورهای ایرانی ۲ مورد رویارویی دیگر با شناورهای خارجی حاضر در خلیج‌فارس داشتند.

در مورد اول، چندین گشتی سبک نظامی در تنگه هرمز از نزدیکی یک شناور نظامی آمریکایی رد شدند که آمریکایی‌ها این عبور را غیرایمن شمردند و به آن اعتراض کردند.

۲ روز بعد از آن، یک قایق تندروی ایرانی از آب‌های اطراف یک رزمناو دیگر آمریکایی در شمال غربی خلیج‌فارس در حال عبور بود که آمریکایی‌ها این بار هم چنین عبوری را خطرناک دانستند و این دفعه البته، ۳ تیر هشدار در آب شلیک کردند.

سرنشینان قایق ایرانی اما راه خود را ادامه می‌دهند و مسیر پرهیز از درگیری و تنش با اقدام متقابل را انتخاب می‌کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*