معاون اول رئیس جمهور خبر داد: راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات با ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اساسی‌ترین اقدام در دولت یازدهم است، گفت: برای این شبکه ۲۰هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، فاز نخست ملی شبکه ملی اطلاعات صبح امروز یکشنبه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید.

اسحاق جهانگیری امروز در مراسم راه اندازی این پروژه با اشاره به اهمیت راه‌اندازی این طرح تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات تاثیرگذارترین طرحی است که طی روزهای اخیر در هفته دولت به بهره‌برداری رسیده است، چرا که استقرار چنین نظامی در کشور باعث افزایش قدرت، ثروت و منزلت بر مبنای اطلاعات می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در عصر اطلاعات مواجهه با دسترسی آسان به اطلاعات، فرصت توسعه اقتصادی را فراهم می‌کند، اضافه کرد: آنچه که در این حوزه اهمیت دارد، توانمندسازی کشور از نظر فرهنگی و اجتماعی در مقابله با تحولات جهانی است.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه اطلاعات در مقطع فعلی مهمترین محرک دگرگونی کشورها محسوب می‌شود، گفت: زمانی تحولات در دنیا مربوط به دسترسی به انرژی بود و امروز این تحولات به سمت دسترسی به اطلاعات سوق پیدا کرده است. بر این اساس باید شرایطی به وجود آوریم که بهترین روش دسترسی به اطلاعات ایجاد شود.

جهانگیری، طرح شبکه ملی اطلاعات را مهمترین قدم در راه دسترسی آسان، امن، باکیفیت و سریع به اطلاعات عنوان کرد و گفت: برای این کار بزرگ حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان طی سه سال سرمایه‌گذاری شده است که سهم بخش دولتی ۲۰ درصد و سهم بخش غیردولتی ۸۰ درصد بوده است. البته سهم ۲۰ درصدی دولت نیز به روش‌هایی غیر از استفاده از بودجه هزینه شده است.

وی با تاکید بر اینکه شبکه ملی اطلاعات سد راه دسترسی آزاد به اطلاعات نخواهد بود، گفت: دولت یازدهم در موضوع دسترسی آزاد به اطلاعات مطابق قوانین و آیین‌نامه‌ها تاکید بسیار دارد و معتقدیم اگر بخواهیم از جهات مختلف در دنیا سرآمد باشیم، نیازمند دسترسی شفاف مردم به اطلاعات هستیم.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات دسترسی آزاد، ارزان و امن را برای مردم فراهم می‌کند، خاطرنشان کرد: مطابق اسناد بالادستی نظام باید ۶۰ درصد خانوار ایرانی در این شبکه دارای ارتباط پرسرعت شوند و دولت الکترونیکی و دولت همراه به سرعت در این بستر محقق شود.

وی با اشاره به نیازمندی ایجاد سامانه‌های الکترونیکی در نظام بانکی کشور گفت: در بخش آموزش الکترونیکی و سلامت الکترونیکی نیز نیازمند ایجاد شبکه پرسرعت هستیم که خوشبختانه امروز با راه‌اندازی مراکز تولید محتوا و دیتاسنتر، گام‌هایی زیرساختی برای استقرار این نظامات انجام شده است.

جهانگیری با اشاره به وجود نیروی تحصیلکرده و متخصص در این بخش گفت: گزارش مراجع بین‌المللی نشان می‌دهد که ایران در میان پنج کشور اول دنیا قرار دارد که بیشترین حجم مهندس فارغ‌التحصیل را دارد. این حجم نیروی تحصیلکرده، فنی، زمینه‌های اشتغال توسعه کشور را فراهم می‌کنند.

وی با بیان اینکه در این دوره کوتاه در بخش فناوری اطلاعات کارهای مهمی انجام شده است و ICT می‌تواند کانون مهم توسعه کشور باشد، خاطرنشان کرد: باید به زودی دولت الکترونیک و دولت موبایل در کشور ایجاد شود تا دستگاه‌ها بتوانند خدمات را به صورت الکترونیکی به مردم بدهند، چرا که مردم نباید برای دریافت این خدمات وقت و هزینه مضاعف بگذارند.

جهانگیری افزود: برخلاف نظر بسیاری از مخالفان که شبکه ملی اطلاعات تنها مختص ایران بوده و به لحاظ امنیتی ایجاد شده است، باید بگوییم که راه‌اندازی این شبکه در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نیز در کنار اینترنت جهانی انجام شده و بسیاری از این کشورها صاحب این نوع شبکه هستند.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: در اجرای شبکه ملی اطلاعات یکی از نقاط قوت این بود که در راستای اجرای این شبکه، شبکه اطلاعاتی متوقف نشد و در کنار آن این شبکه گسترده ایجاد شد.

وی گفت: دولت در سه سال گذشته دستاوردهای خوبی داشت که یکی از آنها ثبات حاکم بر اقتصاد و جلوگیری از شوک نفتی بود و اقدام دیگری که امروز ثمره آن را می‌بینیم، در حوزه شبکه ملی اطلاعات اتفاق افتاد که از مطالبات مقام معظم رهبری و مردم بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*