عمیق‌ترین نقطه جهان کجا واقع شده است؟

 

در جدیدترین بررسی‌ها مشخص شد عمیق‌ترین نقطه زمین که در اقیانوس آرام در نزدیکی جزایر ماریانا واقع شده است ۱۰۹۱۱ متر عمق دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، دانشمندان از مدت‌ها قبل به این نتیجه رسیده بودند که عمیق‌ترین نقطه دریاها به راحتی می‌تواند مرتفع‌ترین نقطه زمین یعنی قله اورست را در خود جا دهد. ولی هم‌اکنون با بررسی‌های علمی عمیق‌ترین نقطه زمین شناسایی با عمق دقیق شده است.
بررسی‌های جدید نشان داد عمق آب در منطقه جنوب شرقی ژاپن بیشتر از تصورات قبلی است و عمیق‌ترین نقطه زمین در همین منطقه و در نزدیکی جزایر ماریانا واقع شده است. این نقطه «گودال چلنجر» نامگذاری شده است،‌ زیرا برای نخستین باریک کشتی بریتانیایی به نام چلنجر تصمیم گرفت عمق‌ آن را محاسبه کند.
دانشمندان برای محاسبه دقیق عمیق‌ترین نقطه زمین از سیستم‌های تحلیل امواج صوتی و ابزارهای دقیق استفاده کردند و دستگاه‌های هوشمند خود را صدها بار به داخل این گودال فرستادند. با این وجود فقط چهار دستگاه که به داخل گودال فرستاده شود، توانست اطلاعات دقیق را ارایه دهد.
نخستین آزمایش دانشمندان در این نقطه سال ۱۹۶۰ میلادی صورت گرفت. در این آزمایش که Trieste نام داشت یک دستگاه سنجش عمق اقیانوس توانست پس از ۵ ساعت سفر خود را به عمق گودال برساند و سپس در مدت زمان سه ساعت ۱۵ دقیقه به سطح آب برگردد.
در جدیدترین بررسی‌ها مشخص شد عمیق‌ترین نقطه زمین که در اقیانوس آرام در نزدیکی جزایر ماریانا واقع شده است ۱۰۹۱۱ متر عمق دارد. سطح اقیانوس آرام ۱۶۵٫۲۵ میلیون کیلومتر محاسبه می‌شود بیش از ۴۶ درصد آبهای جهان را در خود جا داده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*