جیوه تاثیر ورزش های هوازی بر مغز را خنثی می کند

تهران – ایرنا – ورزش های هوازی در افزایش عملکرد شناختی مغز نقش موثری دارند؛ ولی مطالعات جدید نشان می دهد این تاثیر در افرادی که قبل از تولد در معرض جیوه قرار داشته اند وجود ندارد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از مدیکال اکسپرس، مصرف ماهی های آلوده به جیوه در دوران بارداری بر نحوه رشد مغز جنین موثر است و این تاثیر برای همیشه باقی می ماند. ورزش های هوازی سبب بهبود عملکرد شناختی مغز و افزایش حافظه می شوند ولی این تاثیر در افرادی که پیش از تولد در معرض جیوه قرار داشته اند وجود ندارد.
این مطالعه که توسط محققان موسسه ملی بهداشت آمریکا صورت گرفته اولین مطالعه ای است که چگونگی تاثیر جیوه در دوران جنینی و ارتباط آن با عملکرد شناختی در دوران بزرگسالی را مورد بررسی قرار می دهد. جیوه که ناشی از آلودگی های صنعتی است در هوا و آب وجود دارد و معمولا از طریق مصرف غذاهای دریایی آلوده وارد بدن می شود. این مطالعه نشان می دهد تجمع متیل جیوه که از طریق ماهی وارد بدن می شود، توانایی رشد بافت عصبی را کاهش می دهد و از این طریق بر حافظه و عملکرد شناختی مغز موثر است.
این مطالعه از طرفی نشان می دهد ورزش های هوازی سبب افزیش حافظه کوتاه مدت، افزایش درک کلامی و پردازش بصری می شوند و سرعت پردازش اطلاعات افرادی که به ورزش های هوازی می پردازند بسیار بیشتر است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*