با وجود حذف و ادغام برخی بازارچه های کشور/۴ بازارچه مرزی خراسان جنوبی ابقا شد

در حالیکه بسیاری از بازارچه های مرزی کشور حذف و یا ادغام شده است هر ۴ بازارچه مرزی استان خراسان جنوبی ابقا و فعالیت خواهند داشت .

مشاور اقتصادی وزارت کشور در گفتگو با بیرجند امروز گفت: با توجه به وجود برخی مسائل متولیان تصمیم به حذف و یا ادغام برخی بازارچه های مرزی کشور گرفتندکه در این زمینه خوشبختانه با پیگیری های انجام شده هر ۴ بازارچه مرزی استان خراسان جنوبی ابقا شد.

مهندس علی رضایی افزود: در جلسه ای که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد از ۲۳ بازارچه مرزی کشور تعداد ۶ بازارچه حذف، ۶ بازارچه ادغام و ۱۱ بازارچه ابقا و به تایید وزیر رسید.

وی تصریح کرد: برای مثال از ۳ بازارچه مرزی استان خراسان رضوی با افغانستان یک بازارچه حذف، دوغارون ادغام و دوکوهانه ابقا شد.

دبیر میز خراسان جنوبی در مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به جایگاه و نقش بازارچه های مرزی در اقتصاد استان اشاره کرد و گفت: بازارچه های مرزی یکی از اهرم های مهم در ایجاد اشتغال و توسعه روابط با کشورهای همسایه و تأثیر گذار در اقتصاد کشور است.

علی رضایی افزود: یکی از مهمترین مزیت های تجاری استان نسبت به سایر استان های همجوار ویژگی های ژئوپلتیکی و بیشترین مرز مشترک با کشور افغانستان است.

وی وجود ۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و ۴ بازارچه مشترک را از ویژگی های منحصر به فرد استان خراسان جنوبی ذکر کرد و گفت: بازارچه های مرزی یزدان، دوکوهانه، گلورده(میل ۷۳) و ماهیرود متناسب با نیاز افغانستان و کشورهای هم مرز با این کشور صادرات انجام می دهند.

بازارچه مرزی یزدان

بازارچه مرزی یزدان در فاصله ۸۰ کیلومتری بخش زیرکوه قائن و در ۱۶۴ کیلومتری شهرستان قاین و در ۲۷۰ کیلومتری مرکزی استان قرار دارد و فعالیت خود را از سال ۷۲ شروع نموده است و نزدیکترین شهرهای کشور افغانستان به مرز عبارتند از روستای کلاته نظر در ۲ کیلومتری با جمعیتی بالغ بر ۵۰۰۰ نفر و شهرستان های هرات، شیندند، انار دره و ادرسکن.

بازارچه مرزی دوکوهانه

این بازارچه در سال ۱۳۷۳ تأسیس گردید و از لحاظ موقعیت جغرافیایی در فاصله ۱۱۳ کیلومتری شهرستان نهبندان و فاصله آن تا مرکز استان ۳۰۵ کیلومتر می باشد. بازارچه با سه ولایت نیمروز، فراه و هرات افغانستان مرتبط است که فاصله آن با ولایت فراه ۱۵۰ کیلومتر و هرات ۴۰۰ کیلومتر می باشد. رویه های گمرکی جاری شامل صادرات و واردات قطعی می باشد. اقلام عمده صادراتی این بازارچه عبارتند از فرش ماشینی، سیمان، پوره گوجه فرنگی، پروفیل، آب نبات، انواع مصنوعات پلاستیکی، نخ، تشک و البسه و سایر اقلام کالایی است. همچنین از اقلام وارداتی آن می توان به شاهدانه، چوب سریش و اسپند اشاره کرد.

۲s1-1

بازارچه مرزی گلورده (میل ۷۳)

بازارچه مرزی میل ۷۳ در فاصله ۱۷۰ کیلومتری شهرستان بیرجند و ۷۵ کیلومتری شهر اسدیه و در مجاورت پاسگاه مرزی میل ۷۳ در زمینی به مساحت ۶ هکتار از سال ۷۲ فعالیت خود را آغاز نموده که از همان ابتدا یکی از بازارچه های موفق خراسان و شرق کشور بوده است. بازارچه مرزی میل ۷۳ در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر انار دره و فاصله ۱۷۰ کیلومتری شمال غرب شهر فراه و ۱۷۰ کیلومتری جنوب غرب شهر شیندند افغانستان واقع می باشد، بیشترین کالاهای صادره از این بازارچه به استان های قندهار، کابل و استان های مرکزی افغانستان حمل می گردد.

بازارچه مرزی ماهیرود (میل ۷۸)

این بازارچه در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شهرستان بیرجند و در فاصله ۱۴۰ کیلومتری شهرستان سربیشه واقع گردیده است و فعالیت خود را رسماً از تیرماه ۸۲ شروع نموده است و از نظر موقعیت جغرافیایی در فاصله ۱۵۰ کیلومتری استان فراه افغانستان قرار دارد و شهرهای مجاور بازارچه شامل: شهرستان قلعه کاه، کین، جوین، اناردره، خاک سفید، چین و بکوا می باشد. رویه های فعال در گمرک میل ۷۸ شامل صادرات قطعی، صادرات مشتقات نفتی، ورود و خروج موقت مسافری است

خاک خوردن سرمایه گذاری میلیاردی

تاکنون میلیاردها تومان در احداث ۴ بازارچه مرزی استان هزینه شده است و اکنون بلا استفاده مانده است از سوی دیگر اقتصاد مردم ساکن در این شهرستان های مرزی به این بازارچه ها بوده است که تأخیر در بازگشایی آنها آهنگ مهاجرت را از این شهرستان ها تندتر خواهد کرد و باید منتظر تبعات امنیتی خالی شدن مرز و اجتماعی حاشیه نشینی شهرها باشیم.

با وجود اینکه یکی از پارامترهایی که هیأت دولت به استاندار قبلی خراسان جنوبی رأی اعتماد داد توجه به اقتصاد و معیشت مردم و رویکرد اقتصادی بود اما نه تنها خدمتگزاری در این زمینه خدمتی به مردم نکرد بلکه به دلایلی شاهد تعطیلی ۳ بازارچه در دوران مسئولیت وی بودیم. رویکردی که فقط شعار بود و اقدام موثری در این زمینه وجود ندارد.

خدمتگزار از معدود استانداران بود که در جلسه دیدار روسای جمهوری ایران و افغانستان که در تهران برگزار شد شرکت کرد و مدت ها «پز» این حضور را می داد ولی متأسفانه هیچ گرهی از بازارچه های مرزی کشور باز نشد به طوری که برخی تجار ایرانی به قول از تجار افغان اعلام می داشتند که بهتر است مسئولان استانمان در امور دخالت نکنند چرا که تاکنون در نشست های مختلف قول هایی داده و هیچ یک را اجرایی نکرده است.

در حال حاضر ۳ بازارچه از ۴ بازارچه مرزی خراسان جنوبی تعطیل است و قفل های آن بیش از یکسال است که باز نشده و زنگ زده است.

مسئولان استان تلاش های زیادی برای ساختن کلیدی برای این قفل زنگ زده کرده اند اما متأسفانه تاکنون کلیدی برای آن نیافته اند و موجب شده تا صادرات از طریق بازارچه های استان ۸ درصد کاهش یابد.

افغانستان رغبتی به بازشدن بازارچه ها ندارد

بازارچه های مرزی خراسان جنوبی که در گذشته رتبههای اول تا سوم را در زمینه صادرات داشتهاند امروز با تعطیلی از طرف افغانستان رونق خود را از دست داده است.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص فعالیت بازارچه های مرزی خراسان جنوبی گفت: بازارچه های مرزی دوکوهانه و میل ۷۸ منطقه نهبندان به رغم مکان یابی صحیح و استاندارد همچنان بسته است.

دکتر نظر افضلی با اشاره به اینکه ایران، حاضر به فعالیت دوباره بازارچه های شرقی خود در خراسان جنوبی است، افزود: وزارت امور خارجه و مسئولان مربوطه استانی و شهرستانی بارها عنوان کردند تا این بازارچه ها دوباره فعال شوند و رونق اقتصادی به مردم این منطقه باز گردد ولی دولت افغانستان رغبتی برای باز شدن این مسیرها ندارد و به همان بازارهای میلک زابل، ماهی رود و دو غارون بسنده کرده است.

وی با اشاره به اینکه بازارچه یزدان و دو کوهانه خراسان جنوبی بسته است، یادآورشد: فعالیت دوباره این بازارچه ها میتواند رونق افزایی اقتصادی را در این خطه از خراسان جنوبی فراهم سازد.

به گزارش اکونیوز: به اذعان تجار خراسان جنوبی تاکنون مسئولان استانی در زمینه حل مشکلات بازارچههای استان اقدامی انجام ندادهاند و اگر هم گام اندکی از جمله سفر استاندار خراسان جنوبی با هدف رونق بازارچه های استان به کشور افغانستان برداشته شده هنوز به نتیجهای نرسیده است. این دست و آن دست کردن مسئولین در خصوص فعال کردن دائم بازارچهها، مردم را کلافه و رنج مهاجرت را برای آنها به همراه داشته است.

۱۸۷۱۸۲۶

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*