آخرین خبر :

بارندگی در بیرجند ٣۶ درصد کاهش یافت/وضعیت قرمز پائیز

امسال هم نمی توان از فصل زرد انتظاری برای زمین داشت چرا که پیش بینی شده است، باران از پاییز گذشته هم کمتر خواهد بارید و وضعیت این فصل امسال قرمز خواهد بود.

پژوهشکده اقلیم شناسی کشور در آخرین پیش بینی فصلی خود خبرهای خوبی برای فصل پاییز ندارد.

براساس گفته های رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی های جوی هواشناسی استان میانگین بارش سال زراعی جاری در بیرجند ۹۸ میلی متر بوده است که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد و نسبت به شرایط نرمال نیز ۳۶ درصد کاهش یافته است.

البته آن طور که برهانی می گوید براساس پیش بینی ها این روند برای پاییز هم ادامه دارد و به نحوی که براساس خروجی مدل های پیش یابی هواشناسی در فصل پاییز سامانه پر ارتفاع لایه میانی جو در عرض های بالاتر از جایگاه نرمال خود قرار خواهد داشت.

وی در این باره توضیح داد: این عامل می تواند مانعی عمده برای نفوذ سامانه های بارشی به سمت عرض های پایین تر جغرافیایی و بر روی کشور ایران باشد.

برهانی گزارش داد: این پیش آگاهی ها نشان می دهد در ۳ ماه آینده بیرجند و البته کل استان خراسان جنوبی شرایط بارانی خوبی نخواهد داشت.

وی وضعیت ایران را در این مدل ها بحرانی توصیف کرد و گفت: به استثنای بخش هایی از سواحل دریای خزر در سایر نقاط بارش متمایل به کمتر از میانگین بلندمدت پیش بینی می شود.

رئیس گروه پیش بینی و پیش آگاهی های جوی درباره باران های فصل پاییز در استان اعلام کرد: در مجموع انتظار می رود بارش فصل پاییز امسال در استان با تأخیر آغاز شود و بارش فصل زمستان نیز با ناهنجاری مواجه شود.

وی در ادامه میانگین بارش سال زراعی جاری استان را ۶۷ میلی متر اعلام کرد و گفت: این بارندگی ها نسبت به شرایط نرمال و همچنین نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

به گفته وی محاسبه شاخص های خشکسالی نیز نشان می دهد که مناطق مختلف استان در گیر درجات خشکسالی متوسط تا شدید است.

برهانی درباره شرایط خراسان جنوبی توضیح داد: در بین ۳۱ استان کشور خراسان جنوبی با ۳۴ درصد کاهش بارندگی پس از استان های یزد و سیستان و بلوچستان بیشترین درصد کاهش بارندگی را دارا می باشد.

وی با اشاره به شرایط خشکسالی که به طور کلی در بیشتر گزینه های هواشناسی مانند دما و ساعت آفتابی بودن و ابری شدن و . . . تغییر کرده است که با عنوان تغییر اقلیم از آن یاد می شود گفت: مقابله با شرایط تغییر اقلیم، اقدامی نادرست است زیرا در واقع نمیتوان با آن مقابله قابل توجهی کرد. در واقع باید گفت مقابله با اثرات تغییر اقلیم، غیر ممکن است.

وی با اشاره به ضرورت نهادینه کردن مدیریت سبز و توجه به انرژیهای نو در کشور تصریح کرد: زمانی توسعه اقتصادی برای یک کشور مطلوب بوده و مورد استقبال قرار میگیرد که با تخریب اجزای محیط زیست از جمله آب، خاک و هوا همراه نباشد.

رئیس گروه پیش بینی و پیش آگاهی اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی افزود: شرایط خراسان جنوبی در بحث تغییر اقلیم بسیار بحرانی است.

وی با اشاره به نشانههای تغییر اقلیم اضافه کرد: گرم شدن هوا، تغییر الگوی بارش از مداوم به رگباری، کاهش میزان بارش برف و رفتارهای ناگهانی و غیرمعمول در آب و هوا از جمله نشانههای تغییر اقلیم در خراسان رضوی است. وی افزود: همچنین افزایش سطح بیابانی استان و تغییر در پوشش گیاهی نیز یکی از نشانههای به وجود آمدن تغییر در اقلیم است.

برهانی با اشاره به مشکلاتی که تغییر اقلیم به همراه دارد، تصریح کرد: بارانهایی که به صورت رگبار می بارند سبب شسته شدن و فرسایش خاک شده و برای آب های زیرزمینی فایده ای ندارند.

وی افزود: همچنین بارشهای بی موقع به محصولات کشاورزی آسیب رسانده و پوشش گیاهی را با مشکل مواجه میکند. وی با بیان اینکه با شرایط تغییر اقلیم نمی توان مقابله کرد، تصریح کرد: باید با برنامه ریزی های صحیح اقداماتی را در راستای مدیریت شرایط جدید در نظر گرفت تا بتوان از خسارت های ناشی از آن کاست.

۷s1

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*