اعلام جرم علیه نهادهای استفاده‌کننده از تلگرام

 

معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی گفت: اگر مطلع شویم برخی از نهادها در امور اداری‌شان از شبکه اجتماعی تلگرام استفاده می کنند قطعا علیه‌شان اعلام جرم خواهد شد و به طور جدی با آنها برخورد می شود.
به گزارش ایسنا، عبدالصمد خرم آبادی معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در حاشیه امضای تفاهم نامه میان دادستانی کل کشور ایران و مالزی در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه باید شبکه های اجتماعی داخلی جایگزین شبکه های اجتماعی خارجی شوند گفت: این کار را از وزات ارتباطات و فناوری اطلاعات مطالبه کرده ایم و می کنیم، منتهی چون شورای عالی فضای مجازی درگیر این مساله هست از طریق دادستان کل کشور که خود عضو شورای مذکور هم می باشد این درخواست را پیگیری می کنیم؛ بنابراین مطالبه ما به قوت خود باقی و هرگز از شدت آن کاسته نمی شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین اقدامات و پیگیری ها در مورد حملات سایبری به تاسیسات هسته‌ای نیز اظهار کرد: در این زمینه به ریاست سازمان انرژی اتمی نامه نوشته شده و از ایشان خواسته شده تا با کمک وزارت امور خارجه و معاونت امور حقوقی ریاست جمهوری این موضوع را به طور جدی پیگیری کنند.
خرم آبادی خاطرنشان کرد: این موضوع مورد مطالبه مقام معظم رهبری نیز می باشد و ایشان در ضیافت افطاری که مسئولین کشور خدمت رهبری بودند آنجا فرمودند موضوع حمله سایبری به تاسیسات اتمی کشور ما یک جنایت است و این می تواند در مراجع بین المللی مورد تعقیب قرار گیرد که متاسفانه این کار نشده است.
معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی تصریح کرد: بعد از این صحبت رهبری دادستانی کل کشور جلساتی را با برخی از نهادها تشکیل داد. دادستانی کل کشور مکلف است برای اینگونه موارد از نهادهای ذیربط بخواهد تا این مسائل را پیگیری کنند.در حال حاضر نیز منتظر پاسخ سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه هستیم و به طور قطع این قضیه را پیگیری می کنیم.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که مدتی پیش مطرح شده بود که استفاده سازمان ها و دستگاه های دولتی از شبکه های اجتماعی تلگرام تخلف است و آیا در این زمینه پیگیری هایی انجام شده یا خیر؟ گفت: برخی از نهادها از این شبکه اجتماعی استفاده کرده بودند که تذکر داده شد و البته بخشنامه ای برای این مساله صادر شد که این موضوع را تخلف دانستند و اگر این موضوع منجر به خروج اطلاعات از کشور شود به نحوی که دیگران بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند قطعا جنبه کیفری هم پیدا خواهد کرد.
وی تاکید کرد: اگر مطلع شویم که برخی از نهادها در امور اداری شان از این شبکه استفاده می کنند قطعا علیه‌شان اعلام جرم خواهد شد و به طور جدی با آنها برخورد می شود.
خرم آبادی در ادامه اظهار کرد: شنیده ام که در برخی از مدارس زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش برای ارتباط بین دانش آموزان و مدارس و انجمن اولیا و مربیان از تلگرام استفاده می ‌نند بنده تذکر می‌دهم که از این پیام رسان خارجی استفاده نکنند و از پیام رسان‌های داخلی که تعدادشان قابل توجه است استفاده کنند.
وی افزود: باید سعی کنیم همه نهادهای ما پیام رسان های داخلی را جایگزین پیام رسان خارجی کنند، قطعا صدا و سیما می‌تواند مهمترین نقش را داشته باشد.
معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در پایان اظهار کرد: متاسفانه قبلا دیده می‌شد بطور آشکار استفاده از شبکه اجتماعی تلگرام حتی تبلیغ می شد در حالی که اسمی از شبکه اجتماعی داخلی برده نمی شود و این درست نیست البته شنیده ام که ریاست صدا و سیما اقدامات را به عمل آورده اند که امیدوارم به طور عملی شاهد باشیم که پیام‌رسان‌های داخلی جایگزین پیام‌رسان خارجی شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*