آخرین خبر :

یزد و سیستان و بلوچستان، کم بارش ترین استان‌های کشور

مدیر کل هواشناسی سیستان وبلوچستان گفت: استان سیستان و بلوچستان ایستگاه هواشناسی سنتی ندارد و تمام ایستگاه های آن خودکار است.

به گزارش ایسنا، محمد رضا امیر مرادی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک فرا رسیدن هفته دولت اظهار کرد: قرار است در برنامه ششم توسعه شش هزار ایستگاه هواشناسی به ایستگاه های کشور اضافه شود که قطعا به دلیل پهناوری سیستان و بلوچستان سهم این استان از دیگر استان های کشور بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر ابزار های مدرن را در سازمان هواشناسی استفاده می کند و در برنامه ششم توسعه نیاز چندانی به روزآمد کردن ادوات هواشناسی ندارد. تمام اطلاعیه ها و اخطاریه هایی که اداره کل هواشناسی استان مخابره کرده کاملا درست بوده است.

امیر مرادی افزود: منطقه سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص خود زمستان های کوتاه و تابستان های گرم و طولانی دارد که در وضعیت هواشناسی این منطقه بادهای شدید موسمی، طوفان شن، رگبارهای سیل‌آسا، رطوبت زیاد و مه صبحگاهی پدیده‌ای قابل توجه است.

این مسوول با اشاره بر اینکه میزان بارش سال زراعی جاری استان ۵٫۶۸ میلیمتر می باشد گفت: استان سیستان و بلوچستان با ۸٫۳۷ درصد کاهش بارندگی نسبت به بلندمدت سال زراعی دومین استان کم بارش در کشور بعد از یزد است.

وی در خصوص اینکه در پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۵ ، دو مورد توفان گردوخاک شدید در منطقه سیستان رخ داده که از نظر حداکثر غلظت گرد و غبار به بیش از حد بحران رسیده افزود: در توفان ۲۳ تیر ماه دید افقی ۱۰۰ متر  بود و میزان آلایندگی آن به مقدار  ۹۲۶۳ میکروگرم بر مترمکعب رسید همچنین توفانی که در روز بعد از آن اتفاق افتاد دید افقی ۱۵۰ متر و میزان آلایندگی آن به مقدار ۱۶۵۶۶ میکروگرم گزارش شد.

وی ادامه داد: میزان آلایندگی بیش از ۵۰۴ میکروگرم برمترمکعب که فوق خطرناک یا بحرانی بوده است.

امیر مرادی با بیان آمار پنج ماه نخست سال تعداد روزهای همراه با گرد و خاک که شعاع دید کمتر از ۵ کیلومتر بوده را در زابل ۵۲ روز اعلام کرد و ادامه داد: سال گذشته این وضعیت ۴۹ روز در زابل اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در پنج ماهه اول سال ۱۳۹۵ شهرستان زابل ۹۴ روز، زاهدان ۹روز، خاش ۱۱ روز،سراوان ۳۴ روز، زهک ۹۰ روز، نیک شهر ۹۵ روز ، میرجاوه ۸۴ روز، راسک ۱۰۱ روز ، نصرت آباد ۴۴ روز و ایرانشهر ۱۱۰ روز را با دمای بالای ۴۰ درجه سپری کرده است.

مدیر کل هواشناسی استان در مورد پیشرفت های این سازمان در دولت تدبیر و امید اظهار کرد: در سال ۱۳۹۳ سازمان هواشناسی برنامه ای را تحت عنوان سامانه ترویج هواشناسی کاربردی(تهک) طراحی کرده که در این برنامه، اداره کل هواشناسی استان در حوزه های تهک کشاورزی، جاده ای و دریایی، کاربر نهایی فعال در این بخشها را از ابتدا تا تولید محصول همراهی می کند.

وی اذعان کرد: با توجه به این که توسعه سواحل مکران از اولویتهای مهم دولت یازدهم است اداره کل هواشناسی استان برنامه ایجاد ایستگاههای هواشناسی دریایی و دو منظوره کشاورزی-دریایی را در دستور کار خود قرار داده است .

وی در ادامه خاطر نشان کرد: قرار است از محل اعتبارات ملی و استانی تاسیس ایستگاه های دومنظوره کشاورزی-دریایی زرآباد، ایستگاه دریایی کنارک، ایستگاه دریایی بندر تنگ، ایستگاه دریایی بریس و ایستگاه دریایی پسابندر صورت گیرد.

این مسئول افزود: احداث ایستگاههای هواشناسی زابل، مهرستان، زرآباد و دلگان تا سال ۱۳۹۶ به پایان خواهد رسید.

امیر مرادی عنوان کرد: در راستای معرفی ظرفیتهای استان سیستان و بلوچستان، مرداد ماه امسال جلسه کشوری کارگروه توسعه مدیریت و منابع سازمان هواشناسی با حضور معاونین و مدیران سازمان هواشناسی کشور در استان سیستان و بلوچستان و شهر چابهار به میزبانی اداره کل هواشناسی استان برگزار شده است.

به گفته مدیر کل هواشناسی استان کارشناسان هواسناسی جز نجیب ترین افراد در جامعه هستند چرا که شغل آنها یکی از سخت ترین مشاغل است و خواب و استراحت کافی ندارند و هیچ وقت لب به شکایت باز نکرده اند.

وی با بیان اینکه ایستگاه هواشناسی زاهدان در سال ۱۳۲۷ با تعداد محدودی پرسنل تأسیس شده اظهار کرد: در ۶۸سال پیش مخابره اطلاعات هواشناسی هر سه ساعت یک بار بوسیله سیستم مورس از طریق برج مراقبت فرودگاه و یا ژاندارمری با زحمت فراوان و با درصدی خطا به تهران مخابره انجام می شد.

امیرمرادی با اشاره براینکه ایستگاه هواشناسی سینوپتیک زاهدان در ابتدا به نام هواشناسی منطقه جنوب شرق و با حداقل ادوات مثل دماسنج ، آفتابنگار ، بارانسنج و … فعالیت داشته است تصریح کرد: هواشناسی منطقه جنوب شرق در سال ۱۳۷۴، تبدیل به اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان شده است.

مدیر کل هواشناسی در مورد ایستگاه های هواشناسی موجود در استان سیستان وبلوچستان خاطر نشان کرد: در حال حاضر سه ایستگاه سینوپتیک اصلی، سه ایستگاه سینوپتیک فرودگاهی، یک ایستگاه سینوپتیک دریایی، سه ایستگاه سینوپتیک تکمیلی، یک استگاه کشاورزی، هشت ایستگاه اقلیم شناسی، هشت ایستگاه خودکار، ۱۲۰ ایستگاه بارانسنجی، یک ایستگاه سیار هواشناسی، دو ایستگاه سنجش گرد وغبار، یک ایستگاه جو بالا و یک ایستگاه بویی دریایی در استان فعالیت می کنند.

سیستان و بلوچستان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*