کمیسیون ماده ۱۰۰ تنها حریف متخلفان نمی شود

در اصطلاح کارشناسان، شهر فروشی یکی از منابع درآمد شهرداری هاست. شهرداری ها بعضا با ارتفاع سازی موافقت می کنند و در حقیقت طبقات اضافی و به اصطلاح تراکم را به متقاضیان می فروشند. در این شرایط حق و حقوق دیگر شهروندان نادیده گرفته می شود و به عنوان مثال شهروندی که ملکی را در محله ای حریداری کرده، بعد از چندی متوجه می شود که در همسایگی اش آپارتمانی چندین طبقه در حال احداث است که ملک او را تحت تأثیر قرار می دهد اما کاری در این خصوص از دستش بر نمی آید زیرا ساخت و ساز مذکور با طی مراحل قانونی انجام شده است و ….

عوارض تراکم مجاز دریافت می کنیم

بحث های اینچنینی هر از گاهی در گوشه و کنار شهر مطرح و شنیده می شود و باعث گردیده با احداث برخی آپارتمانهای چندین طبقه، نمای شهری تحت تأثیر قرار گرفته و حالتی بی نظم و ناهمگون به خود بگیرد و علاوه بر اینها نارضایتی برخی شهروندان ساکن در جوار این آپارتمانها را در پی داشته باشد. در این خصوص با رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند گفتگو کردیم. دکتر رضا زنگویی در خصوص بحث تراکم فروشی در سطح شهر، گفت: ما حق تراکم فروشی نداریم و بحث دریافت عوارض تراکم مجاز بر اساس طرح تفضیلی مطرح است.

وی افزود: برای هر ملکی می توان بر اساس ضوابط طرح تفضیلی شهر، واحد های طبقاتی احداث کرد و مالک به هنگام اخذ پروانه بر اساس تراکم مجاز، عوارض می پردازد. به گفته وی ، البته برخی شهروندان ممکن است در این بین مرتکب تخلف شوند و بدون در نظر گرفتن تراکم مجاز، طبقاتی اضافه کنند که در این مواقع پرونده آنان طبق قانون به کمیسیون ماده ۱۰۰ که از سوی قانون گذار تعیین شده، ارجاع می گردد و هدف از پیش بینی کمیسیون ماده ۱۰۰ که متشکل از فرماندار به عنوان نماینده وزارت کشور، یکی از قضات با تجربه به نمایندگی از قوه قضاییه و یک نماینده از شورای شهر به نمایندگی از مردم می باشد، جلوگیری از برخورد سلیقه ای و اجحاف در حق افراد است.

زنگویی با اشاره به اینکه برای اخذ تصمیم عادلانه تر و دقیق تر، پرونده ها در دو کمیسیون بدوی و تجدید نظر مورد بررسی قرار می گیرد، اظهار کرد : افراد پس از صدور حکم کمیسیون بدوی ۱۰ روز فرصت دارند به حکم صادره اعتراض نمایند تا پرونده در کمیسیون تجدید نظر مطرح شود و حتی پس از صدور رأی کمیسیون تجدید نظر نیز موضوع از طریق دیوان عدالت اداری قابل پیگیری می باشد.

پیشنهاد نظارت سه مرحله ای

رئیس شورای اسلامی شهر بیرجند در کمیسیون ماده ۱۰۰ بدوی و کمیسیون تجدید نظر پرونده ها مورد بررسی قرار گرفته و با توجه به نوع تخلف در چارچوب قوانین احکام متناسب صادر می گردد.

زنگویی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که پرسید به نظر می رسد مکانیزم کمیسیون ماده ۱۰۰ به تنهایی بازدارنده نبوده و بعضا نتوانسته از احداث طبقات اضافه خارج از ضوابط جلوگیری نماید، گفت: درست است و لذا می توان مکانیزم های دیگری هم ایجاد کرد و پیشنهاد من هم در گذشته این بود که برای به حداقل رساندن مشکلات، پایان کار را سه مرحله ای کنیم به این صورت که مالک یکبار در زمان اتمام کار فونداسیون پیگیر اخذ پایان کار شود. در مرحله دوم برای جلوگیری از پیش آمدگی ملک نسبت به اخذ پایان کار اقدام کند و در مرحله آخر نیز طبق روال فعلی در اتمام کار، پایان کار دریافت نماید.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*