وقتی تحریم ها سرجای خود باقی مانده؛ آیا تعاملات بانکی ایران با پیوستن به FATF حل می شود؟

 

کارشناسان معتقدند تا زمانی که در تحریم های آمریکا علیه ایران تغییری حاصل نشود،همچنان مشکل تعاملات بانکی ایران پابرجا باقی می ماند.

تعاملات بانکی ایران با موسسات مالی خارجی حل می شود؟

به گزارش خبرنگار بورس،بانک وبیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گروه اقدام مالی در سال ۲۰۰۸ در گزارش سالیانه خودایران را به عنوان کشور غیرهمکار معرفی و در سال ۲۰۱۰ نیز در لیست سیاه قرار داد و به این واسطه اگر کشور دیگر با ایران همکاری داشت جایگاه آن در طبقه بندی های گروه تغییر می کرد؛ این معیار غالبا براساس فعالیت های اشاعه‌ای و قطعنامه‌های شورای امنیت بوده است.

کارشناسان در همین خصوص معتقدند آنچه که موجب شد تا ایران در لیست سیاه FATF قرار گیرد به مبادلات بانکی ارتباطی نداشته بلکه در راستای اجرای تحریم های شورای امنیت و یک جانبه آمریکا بوده است؛موضوعی که به کرات توسط مقامات دولتی مورد تاکید قرار گرفته و آنان نیز وضع تحریم ها را علت اصلی عدم مبادلات بانکی و اقتصادی عنوان کردند.

نکته قابل تامل دیگر در این خصوص آن است که زمانی که کشور در لیست کشورهای غیرهمکار(۲۰۰۸) و لیست سیاه FATF (۲۰۱۰) قرار گرفت ، مبادلات مالی و اقتصادی ادامه داشت تا اینکه مسیرهای مبادلات اقتصادی و مالی توسط تحریم ها مسدود شد.

علاوه بر پس از انعقاد توافق هسته ای مقامات دولتی از جمله رئیس دولت ، وزیر امور خارجه ، اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای و رئیس بانک مرکزی و وزرای اقتصادی تاکید داشتند که مبادلات بانکی برقرار می شود این درحالی است که وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی توافق با FATF را عامل برقراری مسیرهای مالی میان ایران و موسسات مالی خارجی عنوان می کنند که خود تناقض دیگری در این باره است.

گفتنی است صاحب نظران عمده دلیل عدم همکاری بانک های بین المللی با بانک های ایرانی حفظ ساختار تحریم های ثانویه بوده است چراکه دولت آمریکا به بهانه تحریم های غیر هسته ای، ساختار تحریم های ثانویه را حفظ کرده است و در قالب لیست SDN ، ۱۷۸ فرد حقیقی و حقوقی را تحریم و صراحتا تاکید کرده است که در صورت انجام مبادلات بانکی از سوی یک شرکت خارجی با یک شرکت ایرانی و در صورتی که یک یا چند فرد تحریمی که اسم آن در  لیست SDN آمده به صورت مستقیم طرف مبادله باشد یا به صورت غیرمستقیم از انجام مبادله اقتصادی متنفع شود ، آن شرکت خارجی توسط آمریکا جریمه می شود.

همین موضوع سبب شده موسسات خارجی که سایه تحریم های آمریکا را همچنان حس می کنند ریسک انجام مبادلات مالی با ایران را نپذیرند حتی اگر جایگاه ایران در لیست FATF تغییر پیدا کند (که با توجه به رویه گروه اقدام مالی و سیاسی کاری آن این امر از احتمال کمی برخوردار است) همچنان مشکل تعاملات بانکی ایران پابرجا باقی می ماند چرا که در توافق هسته ای برخلاف تصور رایج در ازای امتیازاتی که ایران داده است همچنان تحریم ها سرجای خود باقی مانده است .

این در حالی است که مسئولان اقتصادی کشور و بانک مرکزی ایران، ریشه عدم همکاری بانک های بین المللی با بانک های ایرانی را قرار داشتن ایران در لیست سیاه گروه FATF می دانند، اما تا زمانی که در سیاست های تحریم های ثانویه آمریکا علیه ایران تغییری حاصل نشود، حتی اگر FATF ایران را بهترین کشور دنیا نیز معرفی کند؛ در وضعیت فعلی همکاری اتفاقی حاصل نمی شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*