آخرین خبر :

همزمان با هفته دولت، ۷۸۰ کیلومتر خط انتقال آب کشاورزی در خراسان جنوبی بهره برداری می شود

 

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در اجرای مصوبه سفر رئیس جمهوری به استان برای اجرای خط انتقال آب، ۵۰۰ میلیارد ریال بودجه تخصیص یافت که با ابلاغ نیمی از این مبلغ ۷۸۰ کیلومتر خط انتقال آب اجرا و در هفته دولت به بهره برداری می رسد.

هاشم ولی پور مطلق، روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت هفته دولت( ۲تا ۸ شهریور ماه) بیان کرد: نقدینگی پروژه انتقال آب در مرحله نخست که ۲۵۰ میلیارد ریال بود ۱۰۰درصد اختصاص یافت و خراسان جنوبی از معدود استان هایی بود که این میزان نقدینگی را در حوزه انتقال آب به طور کامل دریافت کرده است.
وی با اشاره به بهره برداری از ۵۲۷ پروژه با صرف ۴۳۰ میلیارد ریال هزینه، مدیریت منابع آبی را یکی از رسالت های مهم جهاد کشاورزی در حوزه بخش کشاوزی دانست.
به گفته وی توفیق زیادی برای اجرای اینگونه پروژه ها در سالهای آینده به وجود می آید و شرایط بهتری هم برای کشاورزان و هم معیشت مردم در حیطه اجرای اینگونه پروژه ها خواهیم داشت که در هفته دولت افتتاح می شود.
وی یادآور شد: بر اساس مصوبه سفر رئیس جمهوری در سال ۹۳به استان، تعهد این سازمان ۶۰۰ کیلومتر انتقال آب از منابع آبی تا مزارع با تخصیص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار بود که با تلاش، پیگیری ها و مشارکت های مردم و بهره برداران نیمی از این مبلغ بیش تر از میزان تعهد در استان اجرا شد.
وی پیش بینی کرد که با پیگیری هایی که در وزراتخانه انجام شد مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال دیگر هم نهایی و در سال مالی ۹۶- ۹۵ اختصاص خواهد یافت.
وی اضافه کرد: با توجه به کاهش میزان تورم و مدیریت خوب دولت که در این بخش اعمال شد پیش بینی می شود حدود ۸۰۰ کیلومتر خط انتقال آب دیگر نیز با اختصاص بقیه بودجه در مرحله دوم در استان اجرایی شود تا قدم بزرگی در بخش کشاورزی استان باشد.
به گزارش ایرنا، ولی پور مطلق افزود: از جمله مسائلی که در حوزه بخش کشاورزی استان بسیار مهم است و در این بخش همیشه ضعف داشته ایم اینکه در بحث انتقال آب ردیف اعتباری خوبی نداریم و از منابع استانی معتبری هم برخوردار نیستیم.
وی یادآور شد: از ابتدای اجرای پروژه خط انتقال آب و تخصیص اعتبار در این حوزه تا قبل از اجرای این پروژه در سال ۹۳ که دولت بودجه ریزی را آغاز کرد حدود ۸۸۰ کیلومتر خط انتقال آب در سال ۹۳ و ۹۴ در استان انجام شد در صورتیکه در تمام ادوار گذشته هزار و ۳۰۰ کیلومتر انتقال آب در استان اجرا شد که بیش از ۶۰ درصد آن در سال های ۹۳ و ۹۴ انجام شده است.
** عقب ماندگی خراسان جنوبی در زیرساخت ها از مشکلات جذب سرمایه گذار است
وی بیان کرد: اجرای طرح آبیاری تحت فشار یکی از اقدامات اساسی دولت یازدهم بود که با تمرکز در اجرای فعالیت های زیرساختی کاری بنیادی در حوزه اقتصادی انجام داد.
وی عنوان کرد: عقب ماندگی استان در حوزه های زیرساختی یکی از مسائل اساسی است که در جذب سرمایه گذار در استان با آن مواجه هستیم در واقع رغبت سرمایه گذاری در استان یکی از عوامل توسعه استان است.
وی اضافه کرد: اکنون که زیرساخت های استان مناسب نیست نباید بگوییم بخش تولیدی استان در صنعت و کشاورزی قدرت رقابت ندارد چون قیمت های تمام شده محصولات تولیدی در استان به دلایل ضعیف بودن عوامل زیرساختی بیشتر هزینه دارد.
وی اظهار کرد: اگر در استان فعالیت های زیرساختی مناسب و اساسی اتفاق بیفتد تولیدکنندگان داخلی استان این توان را پیدا می کردند که که بتوانند با رقبای خود در بازار داخلی و خارجی رقابت کنند.
وی یادآور شد: اگر دولت در حوزه های زیرساختی فعالیتی انجام می دهد برای تداوم سرمایه گذاری است زیربنای کار باید توسط دولت انجام شود و از بخش خصوصی کاری ساخته نیست.
** تسهیل ۱۴ پروژه کشاورزی برای تقویت بنیه اقتصادی بهره برداران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: در حوزه زیرساخت ها مهمترین عامل و اساسی ترین کاری که باید در حوزه بخش کشاورزی استان به آن پرداخته شود بحث آب است و اگر این موضوع مورد بی مهری واقع شود آینده خوبی در بخش کشاورزی و سایر بخش های اقتصادی نمی توانیم برای فعالان این بخش ها متصور شویم.
وی یادآور شد: برای تقویت بنیه اقتصادی فعالان اقتصادی و بهره برداران بخش کشاورزی در بخش صنایع تبدیلی نزدیک به ۱۴ پروژه تسهیل شده و عملیات پروژه ها قرار است در هفته دولت با حضور مسئولان کشوری آغاز شود.
وی با بیان اینکه پروژه های یادشده مربوط به بخش کشاورزی است، گفت: از ۱۴ پروژه ، هشت مورد مربوط به صنایع تبدیلی زرشک است که عملیات اجرایی آن در سال ۹۴ آغاز شده است.
این مسئول افزود: امسال نزدیک ۱۷۰میلیارد ریال در شورای برنامه ریزی استان برای کمک فنی اعتباری برای کاهش سود تسهیلات در نظر گرفته شد که محرک و مشوق خوبی برای بخش کشاورزی استان محسوب شود.
ولی پور مطلق یکی از فعالیت های بسیار شاخص استان در حوزه بخش کشاورزی را بحث رونمایی از کارت توسعه کشاورزی دانست و افزود: این کارت ابزار بسیار خوبی برای سرعت دادن به سیاست های بخش کشاورزی است.
وی توزیع کارت های اعتباری را یکی از برنامه های موفق دولت در استان دانست و ادامه داد: حدود ۲۵۰ میلیارد ریال سرمایه در گردش در این زمینه برای معرفی به بانک ها اختصاص یافت و کارت یاد شده توسط تشکل ها و صندوق های حمایت شهرستانی در اختیار بهره برداران قرار خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: بیشترین ذی نفعان این کارت تولیدکنندگان خرد، اقشار ضعیف و متوسطی هستند که نمی توانند در بانک ها تشریفات اعتباری را تمام کنند و از کارت یک ابزار مشوق برای جهت دهی و سیاست گذاری در هدایت کشاورزان به مسیری که مدنظر است استفاده می کنیم.
** تشکیل ۵۵ صندوق اعتباری جدید خرد زنان در خراسان جنوبی
ولی پور مطلق به تشکیل ۵۵ صندوق اعتباری خرد زنان در استان اشاره کرد و افزود: با مشارکت بانک کارآفرین امید در حوزه بخش کشاورزی کار خوبی انجام شد و بیش از ۱۰ میلیارد ریال تسهیلات برای تقویت بنیه مالی و تشکیل ۵۵ صندوق خرد زنان جدید اختصاص یافت.
وی عنوان کرد: حجم سرمایه گذاری که در شکل گیری صندوق های خرد زنان در سال ۹۴ اتفاق افتاد معادل کل سرمایه گذاری بود که در ۶۸ صندوق خرد زنانی که در ادوار گذشته شکل گرفته بود انجام شد.
وی ادامه داد: در سالهای گذشته ۶۸ صندوق خرد زنان در سطح استان فعال بود و امسال نیز ۵۵ صندوق جدید در استان شکل گرفت.
وی اظهار کرد: حضور زنان در صندوق اعتباری خرد فعالیت آنان را در بخش کشاورزی به صورت پررنگ نمایان کرده است و به مداخله این قشر در افزایش درآمد و بهبود وضعیت خانواده روستایی کمک می کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: سال ۹۴ برای تقویت اعتبار صندوق های شهرستان های استان حدود ۸۸ میلیارد ریال به اعتبار این صندوق ها اضافه شد.
ولی پور مطلق اضافه کرد: سال گذشته سرمایه مجموع صندوق ها از حدود ۴۳۰ میلیارد ریال به ۵۲۰میلیارد ریال رسید، امید است فرمانداران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در تقویت و کمک مالی صندوق های استانی و شهرستانی کمک کنند.
** تخصیص اعتبار جهاد کشاورزی بیرجند کارشناسی شده نیست
وی در خصوص اعتبار در بخش کشاورزی استان یادآور شد: در برخی شهرستان ها فرمانداران نسبت به بخش کشاورزی بی مهری کرده اند و تخصیص اعتبار در شهرستان بیرجند ( اعتبارت استانی و اعتبارات توازن منطقه ای) کارشناسی نبوده است.
وی با بیان اینکه در این شهرستان سهم بخش کشاورزی متناسب با ظرفیت آن پرداخت نشده است، افزود: انتظار ما از فرماندار و مسئولان و نمایندگان مجلس این است که نسبت به اختصاص اعتبار به بخش کشاورزی توجه ویژه ای داشته باشند چراکه ۲۸ درصد ارزش افزوده کل فعالیت های اقتصادی در بخش کشاورزی و ۳۵٫۲ درصد اشتغال مربوط به این بخش است و سهم ما از اعتبار استان با افزایش جدید آن ۱۰ درصد است که در گذشته ۷٫۲ درصد بود.
وی به افزایش ۳۹ درصدی اعتبارات جهاد کشاورزی از محل منابع ملی اشاره کرد و گفت: اعتبار استان در سال ۹۱ معادل هفت میلیارد و ۶۰۰میلیون ریال بود که سال گذشته به ۳۷۰ میلیارد ریال افزایش یافت.
وی عنوان کرد: انتظار می رود دستگاههای متولی تامین کننده اعتبارات داخل استان نیز به تناسب وضعیت بخش کشاورزی و انتظاری که از این حوزه و دستگاه های متولی دارند به همان نسبت به آنها رسیدگی کنند.
** پیش بینی تخصیص هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به جهاد کشاورزی استان
وی با بیان اینکه پیش بینی می شود اعتبار ملی امسال جهاد کشاورزی استان هزار و ۱۰۰میلیارد ریال باشد، یادآور شد: سال گذشته از ۶۸۰ میلیارد ریال اعتبار مبلغ ۳۷۰ میلیارد ریال اختصاص یافت اما امسال به دلیل اینکه یکی از منابع مهم پولی ما مربوط به صندوق توسعه ملی است انتظار می رود ۸۵ تا ۹۰ درصد اختصاص یابد.
وی به فعالیت ۸۲ هزار و ۸۰۰ نفر بهره بردار در استان اشاره کرد و افزود: ۹ درصد مجموع بهره برداران معادل هفت هزار و ۸۴۵ نفر در شهرستان بیرجند فعالیت دارند و بیشترین بهره بردار با ۱۲ هزار و ۷۲۵ نفر مربوط به شهرستان قاینات است.
۲۰۴۷/۷۵۵۷

انتهای پیام /*

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*