نمایندگان مردم درگفت وگو با خانه ملت؛ ورود کالای قاچاق و فرصت های شغلی که گم می شوند/ سودکلان قاچاق مقابله با آن را دشوار کرده است


سرویس اقتصادی
قاچاق کالا که این روزها نفس تولید ملی را به شمارش انداخته است هر روز دغدغه ای برای اقشار مختلف جامعه از حیث اشتغال و وضعیت معیشتی ایجاد می کند.
چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۸

ورود کالای قاچاق و فرصت های شغلی که گم می شوند/ سودکلان قاچاق مقابله با آن را دشوار کرده است

خبرگزاری خانه ملت- گروه اقتصادی: قاچاق کالا تیری رها شده به سمت سلامت اقتصاد کشور و  تولید داخلی بوده که استقلال اقتصادی را تضعیف و  شکاف طبقاتی را تشدید می کند. برخوردهای سازمان یافته با کالای قاچاق و همچنین مقابله جدی با ورود آن ها به بازار می تواند اقدامی در راستای حمایت از تولید ملی باشد.

کالای قاچاق که با دور زدن قانون بازارهای داخلی را اشباع کرده است هر روز اقتصاد ما را به بن بستی جدید می کشاند، با وجود اظهارنظرهای مسئولان در خصوص قاطعیت در برخورد با کالای قاچاق اما شاهد هستیم که فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص مقابله جدی با کالای قاچاق هنوز ممکن نشده که تبعات آن نابودی تولید ملی است.

در سال های اخیر با اوج گیری تحریم ها حجم ورود کالای قاچاق به کشور بیشتر شده و تمامی محصولات و کالاها را نیز در بر گرفته به گونه ای که هر روز جیب قاچاقچیان پر پول تر شده و تولید داخلی در نتیجه کاهش اقبال عمومی به انزوا کشیده شده است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان برای برخورد قاطع با کالای قاچاق و ساماندهی وضعیت تولید ملی باید اتفاق نظری در خصوص نحوه برخورد با آن صورت بگیرد تا تمامی اقدامات حول این محور هدایت شوند.

وجود قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز شاید در برخی موارد به کاهش قاچاق منجر شده اما با توجه به حجم فعلی کالای قاچاق در بازار معلوم است که بازدارندگی لازم را برای برخورد با قاچاقچیان ندارد و برای مبارزه با این پدیده باید ساختار‌ها در جامعه اصلاح شود.

شناسه دار کردن کالاها برای مقابله با قاچاق راهکار خوبی است که می تواند حجم تولید ملی را در کشور تقویت کند از این رو باید دولت در زمینه برخورد با قاچاق و قاچاقچی به اقدامات کارآمدی دست بزند تا به این وسیله اقتصادی عاری از هر نوع کالای بیگانه نمو پیدا کند.

رواج قاچاق کالا، موجب می‌شود که سرمایه گذاری در امور تولیدی واشتغال زا کاهش یابد. در نتیجه زمینه اشتغال افراد و نیز تولیدات ملی و داخلی کاهش یافته و نیز منجر به کاهش درآمد سرانه وبه تبع آن گسترش بیش از پیش فقر در جامعه می‌شود هرچند درآمدهای کلان و بادآورده نیز از این رهگذر نصیب قاچاقچیان می‌شود.

گسترش قاچاق می‌تواند بر قیمت‌های بازار داخلی اثرات نامطلوبی به جا گذارد زیرا تقاضای کل را افزایش می‌دهد و با محدودیت عرضه کالا به بازار، باعث افزایش سطح قیمت‌ها و بروز فشارهای تورمی خواهد شد و در ‌‌نهایت دشواری‌هایی را به ویژه برای اقشار آسیب پذیر جامعه در تأمین نیازهای اساسیشان به وجود می‌آورد.

نمایندگان مجلس در گفت وگو با خانه ملت به چرایی رشد کالای قاچاق در سال های اخیر و تبعات آن پرداخته است:

عزت الله یوسفیان ملا

یوسفیان ملا: ضرورت برخورد با قاچاقچی و خریدار کالای قاچاق/ شناسه دار کردن کالاها اقدامی برای مقابله با کالای قاچاق

عزت الله یوسفیان ملا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید بر اینکه رشد حجم کالای قاچاق تبدیل به فساد در اقتصاد ما شده است،گفت: ورود کالا اگر با پرداخت گمرک از مبادی رسمی نیز صورت بگیرد فرصت های اشتغال و همچنین گردش اقتصادی و مالی را از بین می برد.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه ورود کالای قاچاق، کشور را از عواید واردات مانند حقوق گمرکی بی بهره می کند، افزود: برای جلوگیری از بروز فاجعه در زمینه کالای قاچاق و برای ممانعت از بروز تبعات آن باید به هر شکل ممکن اقتصاد کشور را از چنگال قاچاق برهانیم.

واردات باید با حساب وکتاب دقیق انجام شود

این نماینده مردم در مجلس دهم،با تاکید براینکه واردات نیز باید با حساب وکتاب دقیق انجام شود،تصریح کرد: حتی واردات قانونی فراتر از نیاز نیز صدمات بسیاری به اقتصاد ما وارد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه باید ابتدا درمبادی ورودی جلوی قاچاق کالا را بگیریم، گفت: در حال حاضر قانون خرید و فروش کالای مسروقه حجم این نوع تخلف را کاهش داده این قانون باید در خصوص کالای قاچاق نیز اعمال شود تا خرید و فروش آن کم شود.

شناسه دار کردن کالاها راهی برای مقابله با قاچاق

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اظهارات اخیر مسئولان درخصوص شناسه دار کردن کالاها تا ماه های آینده، افزود: شناسه دار کردن کالاها یکی از اقداماتی است که می تواند ازحجم کالای قاچاق درکشور بکاهد که این اقدام باید خیلی زودتر اجرایی می شد.

عضوکمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس،با تاکید براینکه کالای قاچاق باید قبل از رسیدن به دست مصرف کننده مورد برخورد واقع شود، گفت: ما نیاز به اقدامات کارآمدی برای مقابله با کالای قاچاق هستیم.

حسن حسینی شاهرودی

حسینی شاهرودی: کنترل کالای قاچاق در خرده فروشی ها؛ مشروط به مهار قاچاقچیان بزرگ

سیدحسن حسینی شاهرودی درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،با تاکید برلزوم مبارزه همه جانبه باکالای قاچاق،گفت:جمع آوری کالای قاچاق درمغازه ها و خرده فروشی ها اقدام مناسبی در راستای مبارزه با قاچاق است،البته همراه با این کار باید کارهای اساسی دیگری صورت گیرد.

نماینده مردم شاهرود و میامی درمجلس شورای اسلامی،افزود:برخورد انتظامی با قاچاق کالا بخشی از مبارزه با قاچاق است و نباید فراموش کرد پیش از برخورد با کالای قاچاق باید علت وجود کالای قاچاق در بازار مشخص شود.

ضرورت برخورد جدی با قاچاقچیان بزرگ

حسینی شاهرودی ضمن تاکید برمقابله با قاچاقچیان بزرگ و سازمان یافته ادامه داد:درحالی برای مبارزه با قاچاق با فروشنده ها و مغازه داران خرد برخورد جدی می شود که قاچاقیان بزرگ حجم قابل توجهی کالای قاچاق با کانتینر و کشتی وارد کشور می کنند، بنابراین باید با قاچاقچیان بزرگ مبارزه جدی شود و اگر اقداماتی در این رابطه صورت گرفته، باید اطلاع رسانی شود.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه گلوگاه های قاچاق باید شناسایی و با آنها برخورد جدی صورت گیرد،یادآور شد: برخورد با عوامل دسته چندم در توزیع قاچاق تاثیرکمی در مبارزه و جلوگیری از قاچاق دارد و در این زمینه باید کار اساسی صورت گیرد.

در کنار مبارزه با قاچاق کالا،باید کیفیت و قیمت کالاهای تولید داخل مناسب باشد

وی با بیان اینکه برای استفاده از کالاهای داخلی باید فرهنگ سازی صورت گیرد،افزود:درکنار مبارزه با قاچاق کالا باید کیفیت و قیمت کالاهای تولید داخل مناسب باشد و نباید فراموش کرد بخش قابل توجهی از کالاهای تولید داخل در مقایسه با قیمت کالاهای قاچاق از قیمت بالایی برخوردار هستند؛بنابراین برای ریشه کن شدن پدیده قاچاق باید محصولات تولید داخل از لحاظ کیفی ارتقا یابند و قیمت های کالای تولید داخل نیز کاهش یابد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،با اشاره به عزم راسخ مجلس درمبارزه با قاچاق کالا و ارز،تصریح کرد:برخورد بخشی در مبارزه با موضوع قاچاق کالا اثر قابل توجهی در مبارزه با قاچاق ندارد،بنابراین باید همه جانبه با این مشکل مبارزه کرد.

حبیب دهمرده

دهمرده تاکیدکرد: جمع آوری کالاهای قاچاق از بازار راهی برای تقویت تولید ملی

حبیب الله دهمرده درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با بیان اینکه برخورد با کالای قاچاق باید تا ریشه کن شدن آن ادامه داشته باشد،گفت: بسیاری از کالاهای داخلی در سایه رشد کالای قاچاق از چرخه مصرف خارج شده اند.

نماینده مردم زابل درمجلس شورای اسلامی،با تاکید براینکه متاسفانه درحال حاضر از جزیی ترین وسایل و کالاها تا کلی ترین آن قاچاق می شود،تصریح کرد:ادامه روند فعلی وابستگی صرف به کالاهای وارداتی و نابودی تولید ملی را منجر خواهد شد.

بازار مصرفی ما نباید با کالای قاچاق اشباع شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی، افزود: با توجه به اینکه بازار مصرفی در کشور ما مناسب است؛نباید مزایای این بازار را به جیب کشورهای بیگانه واریز کنیم.

وی با بیان اینکه امحای کالای قاچاق از ورود آن به عرصه مصرف جلوگیری خواهد کرد،گفت: جدیت در برخورد با کالای قاچاق به طور اقدامی بازدارنده برای روی آوردن افراد به این اقدام است.

وظیفه ذاتی دستگاه های نظارتی مقابله با کالای قاچاق برای رشد تولیدات ملی است

دهمرده با تاکید بر اینکه وظیفه ذاتی دستگاه های نظارتی مقابله با کالای قاچاق برای رشد تولیدات ملی است، افزود: جمع آوری کالاهای قاچاق از بازار راهکاری برای تقویت تولید ملی است.

این نماینده مردم درمجلس دهم،با بیان اینکه مدیریت تولید درداخل می تواند اقتصادی ملی را تقویت کند،تصریح کرد: جمع آوری کالای قاچاق از بازار اقدامی پسندیده برای تقویت تولید ملی است.

وی با تاکید براینکه با اعمال نظارت های دقیق حجم ورود کالای قاچاق به کشور کاهش چشمگیری خواهد داشت،افزود: ما باید با مقابله با کالای قاچاق سعی در ارتقای کیفیت تولیدات داخلی جهت کسب بازارهای بین المللی داشته باشیم تا بتوانیم از مزایای بیشمار کشورمان در مسیر رشد اقتصادی بهره بگیریم.

عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی،یادآور شد:باید تحقق اقتصاد مقاومتی سرلوحه کار همه مسئولان باشد تا به این ترتیب بهبود وضعیت زندگی مردم رخ دهد.

کاظم دلخوش اباتری

دلخوش: پیشگیری از ورود کالای قاچاق به کشور بهتر از درمان است/ضرورت برخورد با قاچاق سازماندهی شده

سیدکاظم دلخوش درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید برضرورت برخورد قاطعانه با قاچاق کالا،گفت:مجلس هشتم درخصوص مقابله با قاچاق مصوبات خوبی داشته،اجرای صحیح این قوانین می تواند تولید ملی را در سایه برخورد با قاچاق حمایت کند.

وجود کالای قاچاق در بازار ذائقه مردم برای استفاده از کالای ایرانی را تغییرمی دهد

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه پیشگیری از ورود کالای قاچاق به کشور بهترین راهکار برای جلوگیری از هدر رفت منابع است،افزود:درحال حاضر بسیاری از کالاهای قاچاق در نتیجه اهمال نظارت دستگاه های نظارتی از مبادی رسمی وارد کشور می شود.

وی با بیان اینکه پیشگیری نکردن در امرقاچاق هزینه های کشور را دو چندان خواهد کرد،تصریح کرد:قاچاق کالا و ضعف نظارت ها در این امر تحقق اقتصاد مقاومتی را به تاخیر می اندازد.

دلخوش با تاکید براینکه وجود کالای قاچاق در بازار ذائقه مردم برای استفاده از کالای ایرانی را تغییر خواهد داد،گفت: باید با اتخاذ تدابیری ویژه جلوی واردات کالای قاچاق به بازار را بگیریم تا کالای داخلی به فروش رسیده و در نهایت کیفیت عرضه به بازارهای بین المللی را پیدا کند.

برخورد با عاملان اصلی قاچاق راهکار هدفمندی برای اقتصاد پایدار است

دلخوش،پیشنهاد داد:دولت می تواند با مدیریت و برنامه صحیح کالاهای قاچاق  را در اختیار دستگاه های حمایتی و امدادی از جمله کمیته امداد و بهزیستی و اقشار بی بضاعت قرار دهد.

وی ادامه داد:صدا و سیما و مطبوعات باید در راستای رشد تولیدات ملی فعالیت کرده و با تبلیغ محصولات ایرانی جلوی تغییر ذائقه مردم را بگیرند.

دلخوش با بیان اینکه برخورد با عاملان اصلی قاچاق راهکار هدفمندی برای اقتصاد پایدار است،تصریح کرد:نباید مقابله با قاچاق به جنبه خرد آن محدود شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: تحقق اقتصاد مقاومتی برای داشتن اقتصادی پویا و زنده لازمه کشور ما است./

پایان پیام

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*