مشکلات بزرگ ساکنان تپه

مسکن مهر ارتش از جمله پروژه‌هایی است که حتی افتتاح آن هم نتوانست سرعت خدمات دهی را در این منطقه افزایش دهد، خانه‌هایی که در ارتفاع بلند تری از دیگر بخش‌های شهر احداث شده، روی تپه‌ای از خاک نزدیک به شهر و دور از امکانات.

 ۳ سال از افتتاح فاز یک مسکن مهر ارتش بیرجند می‌گذرد اما بیش از ۷۰۰خانوار در این مجتمع هم چنان از مشکلات نبود مسجد، مدرسه، مکان ورزشی، آموزشی و سطل زباله رنج می‌برند.

فاز نخست پروژه مجتمع مسکونی شهید سپهبد صیاد شیرازی در حالی به بهره‌برداری رسید که هنوز بسیاری از زیرساخت‌های آن آماده نشده است و ساکنان از کمبود امکانات بسیار رنج می برند، انتظار می‌رفت این پروژه که از سال ۸۹ آغاز شده تاکنون از لحاظ برخی امکانات تأمین می‌شد.

بهره‌برداری ناقص در فاز نخست

امیر آبادی، یکی از ساکنان پروژه ۱۵۰۰ واحدی مجتمع مسکونی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی بیرجند در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: ساخت پروژه ۱۵۰۰ واحدی مجتمع مسکونی شهید سپهبد علی صیاد شیرازی به صورت طرح مهر، طبق قرارداد بین شرکت تعاونی مسکن مرکز آموزش ۰۴ امام رضا(ع) بیرجند با سازمان مسکن و شهرسازی استان در زمینی به مساحت ۳۷ هزار مترمربع از مهرماه ۸۹ در بلوار شهید ناصری آغاز شد.

وی افزود: در اوایل سال ۹۲ فاز اول این پروژه با حدود ۷۰۰ واحد مسکونی به بهره‌برداری رسید و به مالکان تحویل داده شد و در همان سال، ساخت فاز دوم این پروژه با ۸۰۷ واحد آغاز شد که در حال حاضر از پیشرفت خوبی برخوردار است.

امیرآبادی با بیان این‌که هم اکنون حدود ۸۰۰ خانوار در فاز اول این مجتمع مسکونی ساکن هستند، ادامه داد: این مجتمع فاقد مسجد و هرگونه زیرساخت مورد نیاز بوده و از خدمات شهری متعارف هم محروم است.

وی برگزار نشدن نماز جماعت به دلیل نبود مسجد را یکی از مشکلات فرهنگی، مذهبی عنوان کرد و گفت: البته مدتی در یکی از پارکینگ ها نماز جماعت برگزار می شد اما اکنون به دلیل مشکلاتی آنجا هم تعطیل شد.

وی بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده توسط اهالی در اداره راه و شهرسازی استان و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مشخص شد که ۲ قطعه زمین در انتهای ضلع شرقی مجتمع برای ساخت مسجد در نظر گرفته‌ شده است.

وی اضافه کرد: در مقابل بلوک A08   نیز ۲ قطعه زمین با کاربری آموزشی با مساحت تقریبی ۱۹ هزار متر مربع وجود دارد اما هنوز اداره آموزش و پرورش این زمین را تحویل نگرفته تا برای ساخت مدرسه اقدام کند.

وی با بیان اینکه عمده مشکلات به دلیل این است که این پروژه هنوز به شهرداری تحویل داده نشده است .

وی ادامه داد : البته پیگیری‌ها نشان می‌دهد اگر زمین تحویل شهرداری شود خیلی از مشکلات حل می‌شود، علاوه بر این شنیده می‌شود مشکلاتی بین تعاونی مسکن ارتش و شهرداری وجود دارد که دود آن به چشم ساکنان می‌رود.

امیرآبادی افزود: تعاونی مسکن ارتش می‌گوید شهرداری پروژه را تحویل نمی‌گیرد و شهرداری پاسخ می‌دهد استانداردهایی که باید در برخی بخش‌ها مانند معابر و داخل ساختمان رعایت شود، در این پروژه رعایت نشده است و این هم بر مشکلات اهالی افزوده شده است.

نبود فضای ورزشی

هیروندی یکی دیگر از ساکنان این پروژه افزود: با توجه به این‌که بیشتر فرزندان این مجتمع در مقطع دبستان و پیش دبستانی درس می‌خوانند، نیاز است که هر چه سریعتر برای ساخت مدرسه اقدام شود .

وی با بیان این‌که در این مجتمع با ۳۷ هزار متر مربع مساحت، زمینی با کاربری ورزشی پیش‌بینی نشده است، گفت: یکی دیگر از مشکلات این مجتمع نبود مکان ورزشی است که باعث شده فرزندان ما در خیابان و سر چهارراه‌ها که حادثه‌خیز است، بازی کنند.

هیروندی با بیان اینکه فرزندان ما در این مجتمع حتی از وجود یک زمین فوتبال یا والیبال خاکی هم محروم هستند، اضافه کرد: با چند نفر از اهالی برای مسطح کردن زمین روبروی بلوک اقدام کردیم تا برای ساخت مسجد آن را مسطح کرده و درهمان مکان هم قصد ایجاد یک زمین فوتبال خاکی داشتیم اما این کار با دخالت تعاونی مسکن ارتش بی‌نتیجه ماند چراکه این تعاونی وعده داد که اقدامی برای رفع موضوع انجام خواهد داد اما از آن زمان چند ماه می‌گذرد و همچنان این زمین بلا استفاده مانده است.

وی افزود: می‌توان وسائل تندرستی را در معابر باز قرار داد یا حداقل یک زمین خاکی را برای بازی بچه‌ها مسطح کرد تا از این وضعیت خارج شود.

نبود پارک و فضای تفریحی

وی ادامه داد: میان بلوک‌ها فضای سبز وجود دارد اما این فضا جای پارک را نمی‌گیرد چراکه این فضا به صورت پلکانی تعبیه شده و مکانی برای نشستن ندارد و باعث ایجاد مزاحمت برای خانواده‌هایی که در ۲ طرف فضای سبز سکونت دارند، می‌شود.

وی با بیان اینکه این پروژه‎، به حداقل یک پارک با امکانات تفریحی نیاز دارد، تاکید کرد: اگر مسجد ساخته شود، می‌توان کتابخانه، دفتر پایگاه بسیج، کانون فرهنگی هنری، مجتمع ورزشی و بخشی هم به عنوان تجاری در کنار مسجد برای رفع نیازهای این مکان احداث کرد.

حمل و نقل با حداقل امکانات

وی با بیان این‎که یکی دیگر از مشکلات ساکنان، رفت و آمدشان به داخل شهر است، افزود: در ورودی پروژه و خارج از مجتمع یک خط اتوبوس که ایستگاه آن هم فاقد صندلی و سایبان است، از میدان ابوذر تا مهرشهر به صورت رفت و برگشتی پیش‌بینی شده که آن هم با تاخیر زیاد می‌آید.

محمد پور، یکی دیگر از ساکنان پروژه گفت: زمین‌هایی با کاربری تجاری وجود دارد اما هنوز واگذار نشده به همین دلیل تاکنون یک نانوایی نیز در اینجا به وجود نیامده است.

وی افزود: در این مجتمع با ۷۰۰ خانوار یک سوپر مارکت وجود دارد که آن هم نمی‌تواند پاسخگوی همه نیازهای اهالی باشد.همچنین در این مجتمع، سطل زباله وجود ندارد.

کریمی از ساکنان مسکن ۱۵۰۰ واحدی شهید علی صیاد شیرازی بلوار شهید ناصری بیرجند با بیان اینکه نبود مسجد از بزرگ‌ترین مشکلات این مسکن‌ها است، اظهار کرد: این مشکل باعث رنجش اهالی از مسئولان شده است.

وی با بیان اینکه برای رفع این مشکل به دستگاه‌های مختلفی مراجعه کرده‌ایم، افزود: متأسفانه هیچ‌کدام از مسئولان پاسخگوی این مشکل نیستند.

وی با بیان اینکه این مسکن‌ها علاوه بر نبود مسجد با مشکلات زیادی دست ‌و پنجه نرم می‌کند، اظهار کرد: تقریباً از سال ۹۲ این واحدها را به متقاضیان تحویل شده اما برای رفع مشکلات اساسی آن اقدامی انجام نشده است.

وی ادامه داد: برای رفع مشکلات به هر نهادی که مراجعه می‌کنیم پاسخگو نبوده و فقط می‌گویند که تعاونی مسکن، واحدها را به ما تحویل نداده و از دادن امکانات معذوریم.

کریمی نبود نانوایی، پارک بازی برای کودکان و مغازه را از دیگر مشکلات این واحدها دانست و گفت: همچنین نبود سطل زباله و خط اتوبوس از دیگر مشکلات این ساکنان است.

هاشمی از دیگر ساکنان این مسکن‌ها نیز با اشاره به قرارداد این واحدها، بیان کرد: پول گرفته‌شده ۳ برابر امکانات موجود در مسکن است.

وی تعاونی مسکن را مقصر اصلی در بروز این مشکلات دانست و گفت: باید همه مسئولان توجه ویژه‌ای به این مکان داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از خواسته‌های ساکنان، واگذاری حداقل ۳ هزار متر زمین برای ساخت مسجد در قسمت ورودی مجتمع و یا تغییر کاربری یکی از ۲ قطعه زمینی که با کاربری آموزشی در قسمت ورودی مجتمع مشخص‌شده، است.

یکی دیگر از ساکنان مسکن ۱۵۰۰ واحدی شهید علی صیاد شیرازی بلوار شهید ناصری بیرجند، با بیان اینکه تمام دستگاه‌ها برای رفع مشکلات این مسکن بسیج شوند، افزود: همچنین مسئولان برای بازدید از مشکلات این مسکن اقدام کنند.

عباسی افزود: در ساخت این مسکن‌ها از ابتدای کار کوتاهی صورت گرفته و باید هم اکنون جبران شود.

حق فرزندان ما این نیست که از هیچ امکاناتی فرهنگی، مذهبی و آموزشی برخوردار نباشند بچه‌های من افسردگی گرفته‌اند و همیشه گلایه می کنند که چرا باید روی تپه بدون هیچ امکاناتی زندگی کنیم؟؟

وی وجود سگ های ولگرد را از دیگر مشکلات پیش روی ساکنان این واحدها دانست و گفت: سر و صدا و وجود آن‌ها برای مردم رعب و وحشت ایجاد کرده و باید پیگیری شود.

در حال حاضر ۵۰ دستگاه و نهاد مختلف، هر یک به نوعی متولی امور مساجد هستند و همین امر پراکندگی فعالیت‌ها، نبود انسجام، موازی‌کاری و در بسیاری موارد غفلت از مسائل مهم و اساسی مربوط به این پایگاه‌ها را موجب می‌شود اما جای این سوال همچنان باقی است که چرا هیچ سازمان و ارگانی به صورت یک پارچه خود را متولی و مسئول مساجد نمی داند؟ در زمانی که از اختیارات و ماموریت نهادها سؤال می شود و زمان تقسیم بودجه و اعتبارات، همه سازمان‌ها اعتبار و بودجه می‌خواهند اما زمان پاسخگویی و خدمات دادن …!

شاید وقتی سایت مسکونی ۱۵۰۰ واحدی به نام شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در بیرجند طراحی شد از وصیت شهدا برای اقامه نماز غافل شدند که امروز اینگونه ساکنان این سایت حسرت شنیدن صدای روحبخش اذان و رفتن به مسجد بر دلشان مانده است و تاکنون پیگیری آنان برای اختصاص زمینی از اداره راه و شهرسازی برای ساخت مسجد بی نتیجه مانده است…

تصویب کمیته برنامه ریزی برای ساخت مدرسه

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس استان در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه در مسکن های مهر هنوز با کمبود شدید مدرسه روبرو هستیم افزود: در بحث ساخت مدرسه در مجمتع مسکونی شهید ناصری ارتش ساخت یک مدرسه در کمیته برنامه ریزی تصویب شده که به محض تخصیص اعتبار شروع به ساخت خواهیم کرد .

بیگی یاد آورشد بحث کمبود مدرسه در این مجتمع از طرف خیرین مدرسه نیز دنبال می کنیم که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد ساخت مدرسه ای در این مجتمع و سایر مناطق مسکن مهر باشیم.

شهرداری مشکلی ندارد

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند نیز با بیان اینکه مشکل آسفالت معابر این مجتمع برطرف شده، افزود: تعداد مسافران به تعدادی نیست که دارای خط واحد مستقل باشند بلکه اکنون اتوبوس از حاشیه این مجتمع مسافران را جابجا می کند.

خانزاد با اشاره به مشکلات فضای سبز در این مجتمع عنوان کرد: هنوز زمین برای ساخت فضای سبز در این مجتمع در اختیار شهرداری قرار نگرفته است ولی در اولین فرصت که زمین در اختیار شهرداری قرار بگیرد برای ساخت فضای سبز اقدام خواهد شد.

براتی یادآور شد فضای سبز که اکنون در مجتمع مسکونی ارتش موجود است فضای سبز عمومی نیست بلکه فضای سبز اختصاصی است که متعلق به خود مجمتع می باشد و شهرداری هیچگونه دخل تصرفی در آن نداشته و فقط در آبیاری به وسیله یک تانکر با ساکنان همکاری دارد.

وی با بیان اینکه شهرداری در بحث خدمات شهری در این مجتمع مشکلی ندارد اعلام کرد: شهرداری در معابر اصلی سطل های زباله گذاشته است و کار جمع آوری زباله در این مجتمع توسط شهرداری انجام می شود.

تلاش خبرنگار ما برای دریافت پاسخ دیگر مسئولان مربوطه به نتیجه نرسید.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*