عدم تامین ویتامین‌های ضروری بدن، برای شما گران تمام می‌شود

کمبود ویتامین‌های ضروری، سبب بروزعوارضی در حالت عمومی بدن می‌شوند، که زنگ خطری برای سلامت شما محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ویتامین‌ها نقش بسیار مهمی در سلامت بدن ایفا می‌کنند، ومتخصصان همواره بر لزوم دریافت مقدار کافی از ویتامین‌ها و مواد مغذی در رژیم غذایی روزانه تاکید می‌کنند؛ اما گاهی بی‌توجهی به این مسئله سبب بروز آسیب‌های جدی و گاه جبران ناپذیر در سلامت بدن افراد می‌شود.
ویتامین‌ها به دو گروه بزرگ محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می‌شوند، که برای تامین مقدار کافی از آنها، رعایت تنوع و تعادل در درژیم غذایی، ضروری است.
کمبود ویتامین‌ها به صورت علائم بیوشیمیایی، بالینی و عملکردی خود را بروز می‌دهند؛ علائم بیو شیمیایی معمولا با آزمایش خون، علائم بالینی به صورت نشانه‌های ظاهری و علائم عملکردی در هنگام انجام فعالیت‌های روزانه، با ایجاد نقص در سیستم حرکتی بدن خود را نشان‌ می‌دهند. در این گزارش از علائم کمبود انوع ویتامین‌ها و منابع غذایی مناسب برای تامین آنها، آگاه می‌شوید.
ویتامین A
منیژه حکیمی، کارشناس عالی تغذیه اظهار داشت: این ویتامین وظیفه‌‌ی تامین بینایی و حفظ سلامت پوست را دارد و نیز نقش مهمی در سلامت قلب و عروق ایفا می‌کند؛ کمبود این ویتامین سبب  بروز شب‌کوری و کمبود شدید آن منجر به نابینایی خواهد شد.
وی افزود از علائم کمبود این ویتامین، می‌توان به کم‌سو شدن چشم‌ها و شب‌کوری و نیز خشکی پوست اشاره کرد؛ ازمنابع غنی این ویتامین، می‌توان انواع مواد غذایی نارنجی و انواع سبزیجات ونیز جگرها را نام برد.
ویتامین B
 این کارشناس ارشد تغذیه گفت: ویتامین‌های گروه B شامل (B1، B2، B3، B6، B12) است که از نوع ویتامین‌های محلول در آب محسوب می‌شود؛ به طور کلی این ویتامین‌ها در رشد و تقسیم سلولی و متابولیسم بدن نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
منیژه حکیمی بیان داشت: از علائم کمبود ویتامین‌های گروهB  می‌توان به ریزش مو، ضعف عضلانی، خستگی، بی‌اشتهایی و یبوست، اشاره کرد؛ همچنین این گروه از ویتامین‌ها نقش بسیار موثری در پیشگیری از سرطان، ایفا می‌کنند.
وی درباره‌ی منابع غذایی، شامل این گروه از ویتامین‌ها بیان داشت: انواع مغزها، نان‌های سبوس دار، لبنیات، گوشت‌های قرمز و سفید، جگرها و تخم‌مرغ، منابع غنی از ویتامین‌‌های گروه B هستند.
ویتامین C
این کارشناس تغذیه با بیان توضیحاتی پیرامون ویتامینC (آسکوربیک اسید)، گفت: این ویتامین تاثیر بسزایی در رشد و ترمیم بافت‌های بدن،  وسلامت سیستم ایمنی بدن و جذب مواد معدنی دارد.
وی از علائم کمبود این ویتامین در بدن اظهار داشت: تاخیر در بهبود و التیام زخم‌های بدن، عفونت‌های گوش‌ و حلق و بینی و ضعف عمومی بدن، می‌تواند از علائم و عوارض کمبود ویتامین C باشد.
منیژه حکیمی در خصوص منابع حاوی این ویتامین ضروری بدن، تصریح کرد: خانواده‌ی کلم‌ها و مرکبات از جمله )پرتغال، گریب فروت، انبه، کیوی) و نیز سیب زمینی و اسفناج، منابع غنی از ویتامین C هستند.
 ویتامین  D
منیژه حکیمی  با ارائه توضیحاتی پیرامون این ویتامین، عنوان کرد: ویتامین D که با تابش نور خورشید در بدن ایجاد می‌شود، و در جذب و حفظ تعادل میزان کلسیم بدن و نیز در پیشگیری به ابتلا به انواع سرطان‌ها، ام‌اس و نیز افسردگی تاثیر بسزایی دارد.
وی تصریح کرد: درد شدید در ناحیه‌ی دست و پا و کمر، از علائم کمبود این ویتامین در بدن است؛ و بهترین منبع برای دریافت این ویتامین قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌باشد و کمبود این ویتامین در بدن منجر به بروز عوارض جبران ناپذیر و بیماری‌های خطرناکی همچون ام‌اس خواهد شد.
برای حفظ سلامت بدن، به خصوص سلامت ظاهری، کارهای گوناگونی می‌توان انجام داد که در این بین تامین ویتامین‌های ضروری بدن، اهمیت ویژه‎‌ای دارد.
متاسفانه بسیاری از افراد با بی‌توجهی به علائم و عوارض ناشی از کمبود ویتامین‌ها، سبب ایجاد عوارض جبران ناپذیری در سلامت جسمی و حتی روحی خود می‌شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*