سکوت کر کننده سه وزیر در صندوق متهم به فساد

شهاب الدین غندالی، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، تنها مدیر ارشدی است که این روزها در پاسخ دادن به اتهام ها و ابهام ها پاسخگو است. او که از سوی برخی نمایندگان مجلس و رسانه ها با شایعه بازداشت همسر، فرزند و حتی برادر همسر خود مواجه شده، نامهای هم به دادستان تهران نوشته است.

 معمای ناشی از اتهام فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه همچنان ادامه دارد و انتظار میرود ۷ عضو هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان به عنوان امنای سهامداران به ویژه فرهنگیان و معلمان شاغل و بازنشسته شفاف توضیح دهند که ماجرا چیست و در مقام دیدهبانی و نظارت بر حقوق سهامداران چه کرده اند؟

 در ترکیب هیأت امنای صندوق ذخیره ارزی نام وزیر فعلی آموزش و پرورش و ۲ وزیر سابق دیده میشود و انتظار به حق سهامداران به ویژه فرهنگیان ایجاب میکند، وزرای که با رأی مجلس سکاندار وزارت آموزش و پرورش بوده اند یا هستند صادقانه از آنچه در صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکتهای اقتصادی زیرمجموعه آن به ویژه بانک سرمایه میگذرد، سخن بگویند و به ابهام ها و سؤالها پاسخ دهند.

علی اصغر فانی، وزیر فعلی آموزش و پرورش، رئیس هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان است و حسین مظفر و مرتضی حاجی وزرای اسبق آموزش و پرورش همچنان عضو هیأت امنای صندوق یاد شده هستند. افزون بر آنها، سید محمد بطحایی، نایب رئیس، سید رحمت اله اکرمی، سید حسین شبیری و غلامرضا حیدری کرد زنگنه رئیس اسبق سازمان خصوصی سازی جزو هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان هستند.

به گزارش تابناک، ارزش ۱۰ هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان و عضویت بیش از ۸۰۰ هزار فرهنگی و غیرفرهنگی به عنوان سهامداران این صندوق وقتی دوچندان و حساسیت برانگیز میشود که بدانیم ۲۷ شرکت در زیر مجموعه این صندوق قرار دارند که شامل، شرکت ساختمانی معلم و شرکت تأمین سرمایه فرهنگیان (هلدینگ ساختمانی صندوق)، شرکت خدمات رفاهی زاگرس، شرکت لیزینگ فرهنگیان و شرکت سرمایه گذاری اقتصاد و رفاه فرهنگیان به عنوان گروه خدمات رفاهی صندوق یاد شده میشود. افزون بر این صندوق ذخیره فرهنگیان با مالکیت شرکتهای ایران ارقام، صنایع آموزشی، تجهیز مدارس ایران و پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی دست برتر را در صنایع آموزشی و آیتی دارد.

 شاید بیشتر سهامداران صندوق ذخیره فرهنگیان خبر ندارند که سهامدار ۵ شرکت فعال در صنعت انرژی کشور هم هستند چه اینکه شرکتهای پترو فرهنگ، کیمیای پارس خاورمیانه، پتروشیمی مروارید، شرکت نیروگاهی زیرساخت تولید انرژی های پاک و پتروشیمی خراسان هم در تملک صندوق ذخیره فرهنگیان قرار دارد. البته بنگاهداری صندوق ذخیره فرهنگیان به حوزه صنعت هم زبانزد است و شرکتهایی چون بازرسی مهندسی ایران، میرداد، آلوپن، پلور سبز، ماشین سازی اراک و بازرسی مهندسی صنعتی ایران هم از دیگر شرکتهای وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان به شمار می آیند.

 فعالیت صندوق ذخیره فرهنگیان در صنعت بانک، بیمه و بورس البته این انتظار را برای سهامداران به همراه داشته که سود خوبی در نتیجه سالهای سپردهگذاری نزد صندوق ذخیره فرهنگیان نصیب آنها شود چه اینکه سهامدار اصلی بانک سرمایه، بیمه معلم، شرکت سرمایه گذاری فرآیند، خدمات بیمه ای شرف اطمینان، شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان، کارگزاری اردیبهشت ایرانیان و شرکت خدمات بیمه ای امید آسایش و سرمایه ایرانیان همین صندوق ذخیره فرهنگیان است. صندوقی که در روزهای اخیر به دلیل ابهام ۸ هزار میلیارد تومانی و مطالبات معوق بانک سرمایه به میزان ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی که به گفته شهاب الدین غندالی مدیرعامل صندوق یادشده ۳ هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان آن تنها در دست ۵ نفر است، در سخت ترین دوران خود برای شفافسازی و پاسخگویی قرار دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*