رئیس مرکز آمار ایران: اطلاعات آماری مردم را به سازمان هدفمندی نمی‌دهیم

پارسا

به گفته رئیس مرکز آمار ایران به هیچ عنوان اطلاعات آماری مردم در جریان سرشماری به هیچ نهاد یا سازمانی ارائه نمی‌شود گفت که اشتباه استراتژیکی که در گذشته انجام شد درخواست سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای گرفتن اطلاعات افراد بود که به سرمایه اجتماعی مرکز آمار ایران لطمه وارد کرد.

به گزارش ایسنا، امید علی پارسا در نشست خبری که امروز (۲۰ شهریور) در مرکز آمار ایران برگزار شد، اظهار کرد: سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ از سوم تا ۲۴ مهرماه برگزار می‌شود و اولین دوره‌ای است که سرشماری به صورت الکترونیکی برگزار شده و امیدواری ما این است که با توجه به اینکه ضریب نفوذ در ایران ۴۵ درصد است بین ۳۵ تا ۴۰ درصد مشارکت مردم در سرشماری به صورت الکترونیکی باشد و ما بتوانیم به باشگاه کشورهایی بپیوندیم که در آنها سرشماری به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

وی افزود: مرکز آمار ایران برای کسانی که به صورت الکترونیکی امکان شرکت در سرشماری ندارند، برنامه‌ریزی کرده است که ماموران سرشماری اطلاعات آنها را از ۲۴ مهر تا ۲۵ آبان ماه با تبلت جمع‌آوری کنند.

رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه در سرشماری سال ۱۳۹۵ در مرحله گذار از سرشماری سنتی به ثبتی‌ مبنا هستیم، گفت: امیدوارم سرشماری بعدی به گونه‌ای باشد که کل سرشماری به صورت ثبتی ‌مبنا انجام شود.

پارسا توضیح داد: بررسی کشورهایی که سرشماری‌های آنها به صورت ثبتی مبنا انجام می‌شود، نشان می‌دهد که کشورها طی زمان کوتاهی مثلا پنج سال توانسته‌اند در جهت الکترونیکی کردن سیستم سرشماری خود تحولات بزرگی ایجاد کنند. مثلا کشور کانادا در سال ۲۰۰۶ فقط ۱۸ درصد سرشماری خود را به صورت الکترونیکی انجام داده ولی این میزان در سال ۲۰۱۱ به ۵۴.۸ رسیده است. همچنین کشور کره جنوبی در سال ۲۰۰۶ کمتر از یک درصد سرشماری خود را به صورت الکترونیکی انجام می‌داد، ولی ظرف هشت سال توانست ۴۷ درصد سرشماری خود را به صورت الکترونیکی انجام دهد.

وی با بیان اینکه مرکز آمار ایران هیچ یک از اطلاعات افراد را به هیچ نهادی نخواهد داد، گفت: مرکز آمار ایران اطلاعات افراد را به کدهای آماری تبدیل می‌کند و خود مرکز آمار هم نمی‌داند چه اطلاعاتی به چه افرادی تعلق دارد، بنابراین حتی افراد برای مرکز آمار ایران نیز شناخته شده نیستند.

رئیس مرکز آمار ایران اظهار کرد: مرکز آمار ایران هیچ رسالت و تکلیفی برای ارائه اطلاعات به دیگران ندارد. ما سندی تحت عنوان سند امنیت اطلاعات را امضا کردیم که بر مبنای آن اطلاعات آماری افراد را به هیچ کس ندهیم کما اینکه تاکنون در برابر هزار و یک درخواستی که از سوی قضات داشتیم مبنی بر اینکه آمار محل فراری، مجرم و … را ارائه دهیم این کار را نکردیم چرا که قسم جلاله خورده‌ایم اطلاعات هیچ فردی را ندهیم.

پارسا با بیان اینکه در جریان هدفمندی یارانه‌ها، سرمایه اجتماعی مرکز آمار ایران دچار خدشه شد، گفت: در آن زمان از مرکز آمار ایران درخواست همکاری شد و من این اتفاق را یک اشتباه استراتژیک می‌دانم که به سرمایه اجتماعی مرکز آمار ایران لطمه وارد کرد. اکنون نیز با قطعیت می‌گویم هیچ ارتباطی با هدفمندی یارانه‌ها نداریم و اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌شوند خاصیت کاربردی ندارند.

وی تاکید کرد:‌ لازم به ذکر است در مرکز آمار ایران به خاطر خوشامد افراد هیچ ارقامی ارائه نمی‌شود و هر چه آمار و ارقام به سوی مرکز آمار ایران منتشر می‌شود بر مبنای واقعیت است.

رئیس مرکز آمار ایران همچنین با بیان اینکه هزار جایزه یک میلیونی برای کسانی که به صورت اینترنتی در سرشماری شرکت می‌کنند، در نظر گرفته است، گفت: با این اقدام امیدواریم که مشارکت مردم بیشتر شود.

پارسا در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه هزینه کل سرشماری سال ۱۳۹۵ چه میزان برآورد شده؟ گفت: حدود ۱۳۵ میلیارد تومان بودجه‌ای است که برای سرشماری سال ۱۳۹۵ در اختیار مرکز آمار ایران در نظر گرفته شده است. با این حال امکانات و نیروی انسانی بسیاری از دستگاه‌ها با همکاری مرکز آمار ایران سرشماری سال ۱۳۹۵ را پیش خواهند برد که در واقع از منابع آنها نیز استفاده خواهد شد.

وی تاکید کرد: در سرشماری حضوری حضور هر فرد در یک ماه معادل دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود و ۲۵ درصد از این حقوق بر مبنای کیفیت و حجم کار بالا و پایین خواهد بود.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: انتظار ما از افراد جامعه این است که در صورت شرکت در سرشماری اینترنتی کد ۱۲ رقمی خود را گرفته و در صورت مراجعه به مامور ارائه کنند و غائبین نیز کد ۱۲ رقمی خود را دریافت کرده و به صورت الکترونیکی و تلفنی پرسشنامه خود را پر کنند.

پارسا در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا مبنی بر اینکه چه اطلاعاتی در سرشماری سال ۱۳۹۵ کم یا زیاد شده است؟ گفت: اطلاعاتی از قبیل خودرو، اینترنت و … در این سرشماری پرسیده نمی‌شود چرا که آنها را در پایگاه‌های ثبتی نیز می‌توانیم به دست آوریم. در اول سوال‌هایی مانند اینکه افراد بیمه دارند یا خیر و یا اینکه چه نوع بیمه‌ای دارند و مهاجرت در سطح شهر در پرسشنامه‌ها گنجانده شده است.

وی در خصوص دو تابعیتی‌ها اظهار کرد: کسانی که دو تابعیتی هستند و مدتی از سال را در ایران به سر می‌برند و مدتی دیگر را در خارج از ایران، آمار آنها در داخل کشور محسوب می‌شود، ولی کسانی که برای دید و بازدید به ایران می‌آیند آمارشان در کشوری که اقامت دارند مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*