آخرین خبر :

با تصمیم عجیب آموزش و پرورش، صلاحیت ۴۶ درصد پذیرفته شدگان آزمون معلمی رد شد


در سال ۹۴ و پس از برگزاری یک آزمون استخدامی ۲۰۰ هزارنفری، در نهایت مسئولین  صلاحیت ۳۷۰۰ نفر را تأیید و راهی یک دوره آموزشی فشرده و پرهزینه کردند ولی در آستانه آغاز سال تحصیلی و در شرایطی که دانشجو معلمان مذکور انتظار داشتند به کار فراخوانده شوند، به نیمی از آنها خبر رسید که حداقل در سال جاری صلاحیت تدریس را ندارند.

به گزارش «تابناک»، وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۴ با برگزاری یک آزمون استخدامی فراگیر تحت عنوان ماده ۲۸ و از میان ۲۰۰ هزار متقاضیِ جذب، در نهایت صلاحیت ۳۷۰۰ نفر را تأیید و آنها را راهی یک دوره آموزشی یک ساله کرد. دوره ای که بنا به دلایلی نظیر بعد مسافت، شهریه ای بودن دوره، نبود امکانات کافی، مشخص نبودن سرفصل های آموزشی، نبود شرایط بیمه برای پذیرفته شدگان، تعریف نشدن حقوق و کمک هزینه و… خسارت های مادی و معنوی فراوانی را به این استخدامی ها وارد کرد. «تابناک» در همان زمان اخبار مرتبط به این مشکل را پوشش داد.

با این حال بر اساس گفته مسئولین ارشد آموزش و پرورش به دانشجو معلمان گفته شد که تحت هیچ شرایطی نگران دوره آموزشی نباشند، چرا که هدف وزارتخانه از برگزاری دوره مذکور آموزش مفاهیم و فنون کلیدی تدریس به پذیرفته شدگان است و مسئولین تلاش می کنند با پرداخت وام به آنها ضمن کاهش هزینه ها شرایط را برای پذیرش نهایی شان هموار کنند.

اگرچه مسئولین، دوره استخدامی ماده ۲۸ را به شکل حاضر برای اولین بار برگزار کردند و به همین دلیل در بسیاری از زمینه ها از جمله مفاهیم و کیفیت آموزش تجربه و روش مشخصی نداشتند اما از همان ابتدای آغاز دوره به دانشجو معلمان تأکید شد، جذب و استخدام نهایی آنها مشروط به موفقیت در آزمون نهایی خواهد بود که پس از برگزاری دوره آموزشی برگزار می شود.

در هفته های گذشته آموزش و پرورش آزمون نهایی خود را از میان استخدامی های ماده ۲۸ در حالی برگزار کرد که بسیاری از دانشجومعلمان به دوری مسافت حوزه امتحانی، نبود سرفصل و منبع مشخص آزمون و هزینه های سنگین تحمیلی اعتراض داشتند.

به هر صورت آزمون جامع نهایی برگزار و پس از اعلام نتایج نهایی مشخص شد، مسئولین آموزش و پرورش بدون توجه به شرایط زندگی دانشجو معلمان و هزینه های سنگینی که آنها در طول دوره متحمل شده اند، صلاحیت تنها ۵۴ درصد از آنها را به صورت قطعی تأیید کرده است. همچنین ۴۶ درصد یا به صورت کامل رد صلاحیت شدند و یا باید بار دیگر در دوره های آموزشی آتی شرکت و صلاحیت خود را احراز کنند.

در همین رابطه «نعمت الله موسی پور» معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان گفت: پذیرفته شدگان آزمون استخدامی وزارت آموزش‌وپرورش که دوره‌های آموزشی را در دانشگاه فرهنگیان طی کردند باید سه مرحله را با موفقیت طی می‌کردند. مرحله نخست مربوط به دروس است و افراد باید در تمام دروس نمره ۱۲ را کسب می‌کردند. مرحله دوم مربوط به مجموع نمرات است که براین اساس هر فرد باید معدل ۱۴ را کسب کرده باشد و مرحله سوم شرکت در آزمون ارزشیابی صلاحیت حرفه‌ای یا آزمون جامع بود که افراد باید از مجموع یک هزار امتیاز ۶۵۰ امتیاز که همان نمره ۱۳ است را کسب می‌کردند.

معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان در مورد نتیجه و تقسیم بندی نهایی دانشجو معلمان اضافه کرد: افرادی که نمره ۱۲ را در تمام دروس کسب و معدل آنها ۱۴ شده است همچین ۲۵ درصد نمره آزمون کتبی و در مجموع ۶۵۰ امتیاز را کسب کردند،‌صاحب صلاحیت قطعی شناخته شدند که سهم آنها ۵۳ درصد بود. افرادی که نمره کل آزمون جامع آنها ۵۰۰ تا ۶۵۰ امتیاز بود و ۲۵ درصد آزمون کتبی را هم کسب کرده‌اند صاحب صلاحیت مشروط شدند و برای استمرار فعالیت در شغل معلمی باید مجدد در آزمون جامع شرکت کنند که سهم آنها ۳۵ درصد است.

وی افزود: گروه سوم که صلاحیت آنها تایید نشده است، نمره کل کمتر از ۵۰۰ امتیاز را کسب کرده‌اند که سهم آنها ۱۱ درصد است همچنین تعدادی که آمار آنها کمتر از ۱۰۰ نفر است،‌پرونده‌شان در حال بررسی است و شامل دو گروه هستند، عده‌ای که غیبت غیرمجاز دارند و عده‌ای که در هیچ یک از مراحل آموزشی شرکت نکردند. براساس مجوز سازمان مدیریت افرادی که دوره آموزشی دانشگاه فرهنگیان را با موفقیت طی کنند مجاز به شروع کار معلمی هستند و افرادی که احراز صلاحیت نشده‌اند مجدد می‌توانند در دوره شرکت کنند.

بر اساس گفته های معاون آموزشی دانشگاه فرهنگیان، بدون لحاظ کردن شرایط شخصی و توضیحات دانشجومعلمان، یک نگاه مکانیکی به ماجرا و  دارد، باید ۴۶ درصد پذیرفته شدگان یعنی تقریباً ۱۷۰۰ نفر از نیروهای جذب شده علی رغم گذراندن یک دوره یک ساله آموزشی و تحمیل هزینه های مادی و معنوی سنگین همچنان در بلاتکلیفی به سر ببرند و برای استخدام چشم  به آینده داشته باشند.

در رابطه با شرایط و مشکلات رد صلاحیت شدگان، « هاشم » یکی از دانشجومعلمان که در دوره های آموزشی نیز شرکت کرد به «تابناک» گفت: تجدید دوره شدن در هیچ کدام از مراحل ثبت نامی نه در دفترچه و نه در طول دوره آموزشی و مصوبات نامی از آن به میان نیامده بود تا اینکه احتمالا در جلسه هفته گذشته دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش این تصمیم خطرناک که واقعا با جان و آبروی خیلی از پذیرفته شدگان بازی می کند اتخاذ شده است. کسانی که تجدید دوره شده اند در طول دو ترم دوره آموزشی معدل خوبی کسب کرده اند اما در آزمون جامع به دلیل شرایط دوری راه ، خستگی ، عدم مشخص شدن منابع و هزاران مشکل ریز و درشت نتوانستند سر جلسه خوب عمل کنند. اینک ما مانده ایم و یکسال استرس و اضطراب و آوارگی و مهاجرت و مشکلات برجا مانده از آن. خیلی ها شغل قبلی‌مان را از دست دادیم به امید دستیابی به شغل معلمی اما اینک نمی دانیم چه کار کنیم. خیلی از این پذیرفته شدگان واقعا درمانده شده اند. مگر میشود یکسال سخت ترین مشکلات را تحمل کرد و دوباره تجدید دوره شد؟

در همین باره «راضیه» از لرستان گفت: شما را به قرآن قسم حرف های من را به گوش مسئولین برسانید. بنده بخاطر فرایند استخدامی آموزش و پرورش دو بچه و همسرم را رها کردم و در ماه رمضان با زبان روزه در یک شهر غریب دوره آموزشی را گذراندم. من یک ساله بودم که پدرم برای این مملکت شهید شد. اکنون و بعد از تحمل یک سال فشار و دوره آموزشی به من می گویند شما صلاحیت تدریس در آموزش و پرورش را ندارید.

«حسین» یکی دیگر از استخدامی های ماده ۲۸ از شهر یزد که در روزهای اخیر و پس از برگزاری آزمون جامع صلاحیتش رد شده است، گفت: متاسفانه تمام بچه هایی که مشروط شدند یا صلاحیت کسب نکردند به خاطر آزمونی بوده که هیچ منبع امتحانی برای آن معرفی نشد و ۲ روز مانده به امتحان تازه اعلام کردند که بخشی از امتحان تشریحی می باشد! چگونه می‌توانیم آزمونی را بدهیم که منبع امتحانی ندارد؟ فرایند تصحیح اوراق امتحانی به چه صورت بوده است؟ ۳۷۰۰برگه امتحانی برای سوال تشریحی برای هردانشجو داده شده است که پنج صفحه آ۴ برای جواب داشت! آیا واقعاً این حجم از اوراق تصحیح شده است؟

بر اساس آنچه رفت به نظر می رسد وزارت آموزش و پرورش و مسئولین استخدامی ماده ۲۸ بار دیگر به دلیل نداشتن تجربه برگزاری آزمون به شکل جدید، برنامه ای را پیش بردند که نهایتاً با خطاهایی همراه شده و فشار سنگینی را بر جمعیت بالغ بر ۱۵۰۰ نفر از جوانان تحصیلکرده و شایسته کشور وارد کرده است.

آموزش پرورش در فرایند استخدامی اخیر با آزمون خطا پیش رفت و به دلیل نداشتن تجربه آزمون قبلی در مسیر اجرا بارها با تصمیمات جدید دانشجو معلم های خود را غافلگیر کرد. اتفافی که در زمان اعلام نتایج نهایی آزمون جامع نیز اتفاق افتاد. بر این مبنا اگرچه مسئولین وزارتخانه مذکور این حق را دارند که در صورت تشخیص اشتباه در طراحی پذیرش، آن را اصلاح کنند اما این موضوع  مشروط بر آن است که اشتباه خود و عواقب آن را بپذیرد و  متعهد شود که در دوره های بعدی دچار آزمون و خطا نخواهد شد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که واقعیت های پیش آمده و حجم بالای خسارات مادی و معنوی در فرایند استخدامی سال ۹۴ آموزش و پرورش از ابتدا تا انتها به قدری حاشیه پنهان با خود دارد که انتظار می رود دستگاه های نظارتی به ویژه کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی به آن ورود کنند و ابعاد مختلف و خطاهای احتمالی را آن را به صورت دقیق بررسی کنند. به ویژه اینکه وزارتخانه مذکور بنا دارد در سال جاری نیز در همین قالب اقدام به استخدام ۱۰ هزار استخدامی دیگر کند و بیم آن می رود تا سرنوشت آنها نیز همانند استخدامی های سال ۹۴ شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*