اگر با چربی پوست سر دست و پنجه نرم می‌کنید این مطلب را بخوانید

یک متخصص پوست و مو گفت: عوامل بسیاری در ایجاد چربی و آلودگی پوست سر نقش دارند و محصولات پاک کننده به تنهایی در رفع این مشکل، کارآمد نیستند.

امیر هوشنگ احسانی متخصص پوست و مو، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: بر خلاف انتظار افراد، از آنجا که رفع چربی پوست سر پس از شست‌وشو با انواع پاک کننده ها ممکن است به طور کامل اتفاق نیفتد، نبود کارایی محصول مورد نظر اولین موضوعی است که از سوی مصرف‌کنندگان تحت الشعاع قرار می‌گیرد.
این متخصص پوست تصریح کرد: برخلاف تصور مردم مبنی بر ناکارآمد شدن یک محصول در استفاده مداوم از آن، باید دلیل موثر واقع نشدن شامپو را در عوامل دیگری جست‌وجو کرد.
وی در خصوص عواملی که منجر به چرب شدن پوست سر می شوند، عنوان کرد: چرب شدن و آلودگی پوست سر می تواند دلایل مختلفی از جمله پرکاری تیروئید، کبد چرب، مصرف داروهای هورمونی و قرار گرفتن در شرایط محیطی مختلف داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل ایجاد کننده چربی، هورمون کورتیزول موجود در خون است، بیان کرد: این هورمون در پاسخ به استرس و التهاب درون بدن ترشح شده و تنظیم آن از طریق هیپوتالاموس صورت می‌گیرد که در افزایش ترشح هورمون آدرنوکورتیکوتروپین (ACTH) و کورتیزول از هیپوفیز نقش ایفا می‌کند. بنابراین وجود این مواد مضر در سر باعث بر هم خوردن سازگاری و در نهایت افزایش بیش از حد چربی می شود.
احسانی با بیان اینکه امروزه مصرف مواد آرایشی چون اسپری مو یا ژل مو بسیار رایج شده است، اظهار داشت: افراط در استفاده از این مواد مشکل را دو چندان می کند چرا که منجر به اتصال مواد شیمیایی به فولیکول‌های مو شده و مشکلاتی را در روند درمان به وجود می‌آورد.
وی یادآور شد: در صورت بروز مشکل، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنند چرا که مصرف دارو و جایگزین کردن شامپو های خاص به جای پاک‌کننده های معمولی  می تواند راهکار مناسبی برای  رفع این معضل به شمار آمده و تاثیر بسزایی در کاهش ترشحات چربی و آلودگی داشته باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*