افتتاح سلامتکده طب سنتی شرق کشور در جوار آستان امامزادگان باقریه (ع)/راه اندازی سلامتکده حکمت شرق با اعتبار یک میلیارد ریالی

 با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استاندار، مدیرکل اوقاف و مورخیریه استان و جمعی ازمسئولان استانی و زائرین سلامتکده طب سنتی شرق کشور در آستان مقدس امامزادگان باقریه (ع) افتتاح شد.

دکتر قاضی زاده هاشمی در آیین افتتاح سلامتکده حکمت شرق از نبود ساماندهی مناسب برای طب سنتی در کشور بعنوان یکی از نواقص این رشته یاد کرد و گفت: دولت و مجلس باید برای ساماندهی آن تلاش کنند.

وی افزود: را ه اندازی این سلامتکده در بیرجند اقدام خوبی است در این خصوص افرادی که به طب سنتی علاقه مند هستند، در این سلامتکده حضور دارند.

وی با تاکید بر اینکه باید از طب سنتی بعنوان یک میراث ملی محافظت و آن را تقویت کرد ، افزود: این اقدام اشتغال زایی بسیار بالایی خواهد داشت که با توجه به گران بودن طب مدرن، طب سنتی در خارج از مرزها به ارز آوری کشور ما کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه تقویت و ساماندهی طب سنتی مخالفانی هم در کشور دارد، گفت: طب سنتی باید شناسنامه دار شود و کسانی که دراین زمینه طبابت می کنند یا تمامی افرادی که در عطاری ها و مراکز مشابه آن در حال ارائه خدمات هستند تقویت و اشکالات آنها اصلاح شود.

وزیر بهداشت به فعالیت هشت دانشکده طب سنتی در سطح کشور اشاره کرد و ادامه داد: در این حوزه نیاز به متخصصان زیادی داریم که باید برای ارائه خدمات بهتردوره های آموزشی کوتاه تر شود و افرادی که در حال عرضه گیاهان دارویی هستند با حضور در دوره ها کوتاه مدت و اخذ مدرک شناسنامه دار شوند.

دکتر قاضی زاده هاشمی اذعان داشت: باید رتبه بندی و درجه تحصیلی خاصی در این حوزه تعریف شود تا بتوانیم به هدف مورد نظرمان که تقویت و توسعه طب سنتی است دست یابیم و اگر تخلفی رخ دهد قوانینی باشد که با متخلفان برخورد شود.

وی با بیان اینکه داشتن یک سازمان مستقل زیر نظر سازمان بهداشت می تواند برای رسیدن به این اهداف مثمر ثمر باشد گفت: تلاش میشود تا قبل از پایان این دولت در قالب لایحه به مجلس این موارد پیشنهاد شود.

راه اندازی سلامتکده طب سنتی با یک میلیارد ریال

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیست در این مراسم با بیان اینکه برای راه اندازی این سلامتکده یک میلیارد ریال هزینه شده و با همکاری اداره اوقاف وامور خیریه استان ساختمان آن در اختیار دانشگاه قرار گرفته است ، گفت: یک متخصص و یک دانشجوی دوره پایانی طب سنتی کار خود را در این مرکز شروع کرده اند که روزانه ۳۰ بیمار در سلامتکده معاینه می شوند.

عابدی با بیان اینکه از ۱۶ مرداد ماه امسال، سلامتکده طب سنتی به صورت آزمایشی راه اندازی شده است گفت: روزانه ۳۰ بیمار در سلامتکده معاینه شده و این نشان می دهد که مسیر درستی را انتخاب کرده ایم.

عابدی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درخصوص احیای طب سنتی ایرانی اسلامی افزود: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند برای ارتقای سطح طب سنتی اقداماتی از جمله تشکیل کار گروه طب سنتی، طراحی، اجرا و ارزشیابی دوره طب سنتی، برگزاری آموزش مبانی طب سنتی و ادغام آموزش طب سنتی در دوره کارآموزی آموزشی پزشک عمومی و راه اندازی و ساماندهی سلامتکده طب سنتی را انجام داده است .

وی ادامه داد: سلامتکده طب سنتی باقریه به عنوان کلینیک ویژه شماره ۲ بیمارستان ولی عصر(عج) از ۱۵ مرداد ماه به صورت آزمایشی راه اندازی شده و استفاده از فضای موقوفه شهدای باقریه به مدت ۱۰ سال با مساعدت اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در اختیاز این سلامتکده قرار گرفته است .

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی بیرجند مستند سازی طب سنتی، اشاعه فرهنگ تندرستی و زندگی سالم و ارایه مشاوره براساس اصول و مبانی طب سنتی ایران از اهداف راه اندازی این سلامتکده دانست.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: پایه فعالیت‌ها در این سلامتکده به عنوان پایه پژوهشی طراحی شده است و از متخصصان این امر استفاده می‌شود.

وی آموزش حفظ الصحه، ویزیت ، اعمال یداوی، مشاوره طب سنتی و سایر خدمات بالینی طب سنتی را از جمله ارائه خدمات پیش بینی شده به بیماران ذکر کرد.

سلامتکده طب سنتی آماده خدمت رسانی

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به احداث درمانگاه در امامزادگان باقریه تصریح کرد: درمانگاه امامزادگان باقریه کار خود را دو هفته گذشته شروع کرده و به صورت رسمی با حضور وزیر بهداشت افتتاح و به عنوان سلامتکده طب سنتی فعالیت می کند. حجت الاسلام گرایلی افزود: در این درمانگاه بخش هایی از قبیل دندانپزشکی و خدمات اورژانسی براساس دستورالعمل های دانشگاه علوم پزشکی فعالیت خواهد کرد. به گفته وی داروخانه، اتاق اعمال یداوی بانوان و آقایان، اتاق پزشک، اتاق آموزش حفظ الصحه و اتاق آبزن از جمله بخش‌های این سلامتکده است. حجت الاسلام گرایلی با بیان اینکه راه اندازی این سلامتکده که مقدمه‌ای برای تأسیس دانشکده طب سنتی در استان خراسان جنوبی است، افزود: این سلامتکده در مساحت ۶۵۰ مترمربع فعالیت آزمایشی خود را از ۱۶ مرداد آغاز کرده و روزانه حدود ۳۰ بیمار پذیرش داشته که اکنون به بهربرداری کامل رسیده است.

طب سنتی برگرفته از طب قرآن و اهل بیت(ع) است

محمدی رئیس هیأت امنای امامزادگان باقریه(ع) نیز گفت:هیأت امنای امامزادگان باقریه (ع) پاسداری از ارزشهای دین مقدس اسلام و انقلاب اسلامی و کمک به توسعه و پیشرفت نظام را وظیفه خود می دانند و تلاش می کنیم مزار امامزادگان باقریه به قطب فرهنگی تبدیل شود و درآن فرهنگ برتر ایرانی اسلامی به زیبائی در تمام زمینه ها جلوه گر باشد.

وی با بیان اینکه طب سنتی برگرفته از طب اهل بیت(ع) و قرآن است،عنوان کرد:طب سنتی بخشی از فرهنگ ایرانی اسلامی ماست که باید احیا شود و جلوه های زیبای آن متجلی گردد.

محمدی گفت: در راستای پاسخ به تسکین آلام جامعه که نیازمند طب سنتی هستند آستان مقدس امامزادگان باقریه (ع) دری از در های شفا بخش را بر روی نیازمندان گشوده است تا زائرین در این مکان مقدس هم به کسب آرامش و معنویت بپردازند و هم از سلامتکده طب سنتی که در جوار این آستان مقدس راه اندازی شده به درمان جسم وجان خود مبادرت ورزند. رئیس هیأت امنای امامزادگان باقریه(ع) با اشاره به همت و تلاش اداره کل اوقاف و امورخیریه استان افزود: حجت الاسلام گرایلی که زحمات بسیاری در جهت راه اندازی این مرکز کشیدند با اعتقاد به این کلام نورانی که”” العلم علمان،علم الادیان،علم الابدان””قدم های بلندی را برداشتند که می تواند باقیات الصالحات باشد.

وی در ادامه ضمن تشکر از دکتر قائمی ، دکتر عابدی ،دکتر نواب زاده و تمامی کسانی که در راه اندازی این مرکز تلاش کردند، اظهار کرد: سلامتکده طب سنتی آستان امامزادگان باقریه(ع) که تحت عنوان سلامتکده حکمت شرق فعالیت خود را آغاز کرده بسیار مورد استقبال زائرین قرار گرفته است.

سلامتکده طبی سنتی همه روزه از ساعت ۱۴ تا ۲۰ آماده خدمت رسانی است

به گفته محمدی این سلامتکده در تمام ایام هفته از ساعت ۱۴ الی ۲۰ پذیرای مراجعین بوده و خانم دکتر مریم نواب زاده و دکتر حقیقی در این سلامتکده خدمات طب سنتی ارائه خواهند کرد.

وی عنوان کرد این سلامتکده کلینیک ویژه بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند محسوب می شود و زیر نظر مستقیم دانشگاه علوم پزشکی بیرجند فعالیت می کند. رئیس هیأت امنای امامزادگان باقریه(ع) با بیان اینکه اقدامات درمانی طب سنتی به صورت علمی همراه با فعالیت های پژوهشی و ثبت اطلاعات با حضور متخصص طب سنتی در این سلامتکده انجام می شود،گفت: سلامتکده حکمت شرق ، مرکزی آموزشی درمانی است که علاوه بر خدماتی در راستای آموزش عمومی طب سنتی ،آموزش به پزشکان و دانشجویان علاقمند به طب سنتی نیز انجام خواهد داد.

وی یاد آورشد: پژوهش در طب سنتی از دیگر فعالیت های این سلامتکده خواهد بود و انشا… در آینده به دانشکده طب سنتی تبدیل شود.

دکتر مریم نواب زاده پزشک طب سنتی بیرجند نیز با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ حدیث در زمینه فواید حجامت وجود دارد، گفت: طب سنتی با سرشت و طبیعت انسان سازگار است واز طریق داروهای طبیعی بیماران را درمان می کند و اگر به این علم توجه بیشتری نشان بدهیم می توانیم اسلام را در جهان منتشر کنیم.

این دکتر بیرجندی افزود:این طب دارای توصیه های بسیار خوبی برای حفظ سلامتی است و اگر کسی این توصیه ها را رعایت کند اصلاً بیمار نخواهد شد.

مریم نواب زاده با اشاره به اینکه ما در کشور اسلامی زندگی می کنیم و ۳۴ سال است که از انقلاب اسلامی می گذرد، یادآور شد: طب اسلامی حداقل به عنوان یک رشته آکادمیک مطرح نشده و هنوز ناشناخته است و این جای افسوس دارد .

نواب زاده افزود: همچنین خیلی از این بیماران قرار بوده که جراحی شوند و با این روش درمانی از خیلی جراحی های پر هزینه و پر عوارض نجات پیدا کرده اند و مستنداتش موجود است.

وی در رابطه با مراجعه کنندگان خود خاطرنشان کرد: مراجعینم و متقاضیان این طب تعداد زیادی هستند که از طب رایج نتیجه نگرفته اند و به طب سنتی گرایش پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه بجز من یک پزشک دیگر هم در این زمینه با ما همکاری می کنند، گفت: در آینده نزدیک یک پزشک متخصص طب سنتی در سلامتکده طب سنتی امامزادگان باقریه مستقر خواهد شد.

نواب زاده در مورد هدف اش از انتخاب طب سنتی اینگونه عنوان کرد: طب سنتی روش کم عارضه تری در مراحل درمان بیماران می باشد و در درمان های رایج اکثراً علامت های بیماری را کنترل می کند.

وی متذکر شد: در طب رایج علت بیماری کشف نمی شود اما در طب سنتی با توجه به اینکه زیر پایه اش طب شناسی و مزاج شناسی است علت بسیاری از بیماریها را تعریف و بیمار را اساسی درمان می کند.

دکتر نواب زاده با اشاره به اینکه طب اسلامی و ایرانی تفاوت هایی با هم دارد، تصریح کرد: به نظر من طب اسلامی جامع تر است که از طریق الهام و اشراق به پیامبران و ائمه رسیده و قاعدتاً می تواندجامع تر باشد اما لازمه اش این است که در صحنه علمی هم مورد پذیرش قرار بگیرد.وی تأکید کرد: اگر به این علم توجه بیشتری نشان بدهیم می توانیم اسلام را درجهان منتشر کنیم.

دکتر نواب زاده، خطاب به مسئولین گفت: مسئولین بهداشت و درمان به طب سنتی اسلامی توجه بیشتری داشته باشند چراکه این درمان نیاز به داروهای وارد شده از غرب ندارد و موجب استقلال کشورمان در طب می شود.

وی افزود: کار ما را علمی نمی دانستند اما بازهم پافشاری کردیم چرا که به کاری که می کنیم یقین و ایمان داشتیم اما اکنون کم کم آن حساسیت ها از بین رفته است.

photo_2016-08-28_13-26-17

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*