آخرین خبر :

ارتباط مستقیم حس بویایی با بیماری آلزایمر!

یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: بی توجهی به حس بویایی، تبعات جبران ناپذیری چون بیماری آلزایمر و میگرن را به دنبال دارد.

محمد رضا عمرانی متخصص گوش و حلق و بینی، در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: حس بویایی یکی از مهم ترین و اصلی ترین حواس پنجگانه انسان است که ضعف یا عدم وجود آن هشداری برای سلامتی بوده و زمینه را برای ابتلا به بسیاری از بیماری های مهم فراهم می کند.
این متخصص گوش و حلق و بینی در خصوص عواملی که می توانند بویایی را تحت تأثیر قرار دهند،  گفت: ریشه اختلالات بویایی را می‌توان در مشکلات شیمیایی ـ عصبی جست‌ و جو کرد. برخی از توده های سقف مغز می توانند با آسیب رساندن به مخاط بویایی، آن‌را از میان برده و ممکن است سبب ناتوانی جدی فرد شوند. همچنین بیماری هایی مانند آلرژی و سینوزیت مزمن می توانند بویایی فرد را مختل کنند.
وی با اشاره به اینکه اختلال بویایی ارتباط مستقیمی با بیماری های جدی دارد، بیان کرد: برخی از بیماری های عصبی مانند آلزایمر با تحلیل سلول های عصبی می توانند تا حد چشمگیری بویایی را دگرگون کنند و این دگرگونی به این معناست که فرد را از تشخیص بو های آشنا ناتوان می سازد.
عمرانی افزود: یکی از نخستین نشانه های مبتلایان به آلزایمر ، بهم ریختگی حس بویایی است که هشدار بزرگی برای این بیماری محسوب می شود و چنانچه جدی گرفته نشود، رویه های تلخ تر این بیماری خود را نمایان می سازد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*