گفته می شود

گفته می شود انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره عملکرد ایران به توافق هسته ای، یکی از مهمترین موضوعاتی است که  مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. به نوشته «رویترز»، آژانس بین المللی انرژی اتمی، روز جمعه در گزارشی اعلام کرد، ذخایر اورانیوم کمتر غنی شده ایران از ۳۰۰ کیلوگرم که در موافقتنامه هسته ای با ایران نیز بر آن تأکید شده، فراتر نرفته است. آژانس همچنین اعلام کرد، ذخایر آب سنگین ایران ـ که ۱۱۶ و ۷ دهم متریک تن می باشد ـ کمتر از میزانی است که در موافقتنامه هسته ای تهران با قدرت های جهان تعیین شده است. گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران منتشر شده و در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار گرفته است. این گزارش بار دیگر، اجرای کامل اقدامات مرتبط هسته ای طبق برجام توسط ایران را تأیید کرده است.

گفته می شود روزنامه «رای الیوم» به نشست اخیر وزرای خارجه روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس پرداخته و معتقد است، عربستان سعی دارد مسکو را واسطه بهبود روابط با ایران کند. این خبرگزاری می نویسد، کشورهای حاشیه خلیج فارس به علت کاهش چشمگیر درآمدهای نفتی ناشی از سقوط قیمت نفت خام و نیز به علت «ناسپاسی» آمریکا از این کشورها و تمایل آن به طرف تهران به عنوان هم‌پیمان آتی، برای افزایش و تنوع‌ بخشیدن به منابع درآمدی خود و توسعه دایره متحدانشان تلاش می کنند. در این میان، مسأله ای که جلب توجه می‌کرد، پاسخ مثبت سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به درخواست این کشورها برای ایفای نقش میانجی برای حل اختلاف آن ها با ایران بود. عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی صراحتاً گفت، این کشورها از تلاش های مسکو برای حمایت از عادی سازی روابط ایران و کشورهای عربی استقبال می کنند.

 

گفته می شود وزیر خارجه ترکیه، به گزارش ها درخصوص شرکت نظامیان آمریکایی در نبرد در کنار جنگجویان کرد در سوریه واکنش نشان داد و این اقدام را «منافقانه» خواند. وی گفت: «قابل قبول نیست که نظامیان آمریکایی، شعار یگان های حمایت کرد را روی یونیفرم های خود نصب کنند». چاووش اوغلو افزود: «ما به نظامیان آمریکایی توصیه می کنیم که وقتی عازم مناطق دیگر در سوریه می شوند، شعارهای گروه های داعش و جبهه النصره و القاعده و وقتی عازم آفریقا می شوند، شعارهای بوکوحرام را نصب کنند». وی همچنین افزود: «استفاده نظامیان کشوری که شریک ما به شمار می رود و در مبارزه با تروریسم قاطع است، از شعار یک سازمان تروریستی، قابل قبول نیست».

گفته می شود پایگاه اینترنتی «هیل» از رد پیشنهاد برنی سندرز برای مناظره با دونالد ترامپ خبر داده است. دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در رقابت‌های ریاست‌ جمهوری آمریکا گفته، مناظره با برنی سندرز، نامزد حزب دموکرات، به دلیل اینکه وی در رقابت‌های درون‌حزبی بعد از هیلاری کلینتون در رده دوم قرار گرفته برای وی نامناسب است. وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اگر بخواهم با برنی سندرز مناظره کنم، صبر می‌کنم تا با نفر اول حزب دموکرات ـ که احتمالاً هیلاری کلینتون دغل‌باز یا هر فرد دیگری خواهد بود ـ مناظره کنم». وی همچنین گفت، مناظره با فردی که نفر دوم شده، برای او «نامناسب به نظر می‌رسد». ترامپ پیش از این و در روز چهارشنبه گفته بود که حاضر است در ازای دریافت پول از برنی سندرز، با او مناظره کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*