آخرین خبر :

گفته می شود

گفته می شود در پی انتشار گزارش هایی مبنی بر سفر یک ژنرال ارشد آمریکایی به سوریه، سایت شبکه خبری «سی ان ان»، هدف از حضور وی در سوریه را ایجاد پایگاه آموزشی در این کشور عنوان کرد. ارتش آمریکا با تأسیس یک پایگاه آموزشی در شمال سوریه، انتظار دارد در این پایگاه و دیگر پایگاه های سری خود در سوریه به اندازه کافی به نیروهای محلی آموزش بدهد تا بتوانند پایتخت خودخوانده داعش را در رقه بازپس بگیرند. جوزف ووتل، فرمانده عملیات نظامی آمریکا در ائتلاف ضد داعش، اهداف سفرش را دیدار با سران نیروهای دموکراتیک سوریه خواند و افزود: «می خواستم با گروه مشاوران خود دیدار و گفت و گو داشته باشم». گفته می شود، ووتل به چندین مکان سر زده، با سران نیروهای دموکراتیک دیدار داشته و درباره پیشرفت آموزش نیروهای عرب محلی با آنان گفت و گو کرده است.

*****

گفته می شود  سرگئی لاوروف و جان کری، وزرای خارجه آمریکا و روسیه، در یک گفت وگوی تلفنی درباره پیشنهاد مسکو در زمینه انجام عملیات مشترک علیه تروریست ها در سوریه بحث و رایزنی کردند. لاوروف در این گفت‌وگو از کری خواسته آمریکا به وعده خود در زمینه جدا کردن گروه تروریستی جبهه النصره از معاضان سوری عمل کند. در این مکالمه تلفنی علاوه بر بررسی پیشنهاد مسکو برای اقدام علیه گروه های تروریستی و دیگر گروه های مسلح که شامل توافق آتش بس نمی‌شوند، دو طرف درباره تحولات فعلی در سوریه هم مذاکره کردند. همچنین گفته می شود آمریکا از روسیه خواسته دولت سوریه را برای توقف بمباران «نیروهای مخالف و غیرنظامیان» در حلب و حومه دمشق در فشار قرار دهد.

 

 

*****

گفته می شود روزنامه «هافینگتون پست» در مطلبی به وضعیت رقابت های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا پرداخته و از اوج گیری احتمال پیروزی دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان در انتخابات سراسری سخن گفته است. به نوشته این روزنامه، بر اساس نظرسنجی که واشنگتن پست و ای بی سی نیوز دیروز یکشنه منتشر کردند، دونالد ترامپ با تقریباً ۴۶ درصد آرا در برابر هیلاری کلینتون با تقریباً ۴۴ درصد رأی، پیروز انتخابات پیش روی در کشورشان خواهند بود، در حالی که هنوز ۱۱ درصد، نتوانستند بین این دو فردی را برگزینند. در نظرسنجی دیگری که ای بی سی نیوز و وال استریت جورنال دیروز یک شنبه منتشر کردند، کلینتون صاحب ۴۶ درصد رأی و ترامپ با ۴۳ درصد هستند، در حالی که این رقم پیشتر ۵۰ در مقابل ۳۹ درصد به نفع کلینتون بود؛ بنابراین، به نظر می رسد احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات سراسری در حال افزایش است.

*****

گفته می شود خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به رویکرد ایران نسبت به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداخته و می نویسد، ایرانی‌ها این بار مبارزات لجام‌گسیخته انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را با توجه به تأثیرات رئیس‌جمهور بعدی آمریکا بر زندگی‌هایشان، دنبال می‌کنند. این خبرگزاری با اشاره به حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ در سال گذشته، «برجام» را در کانون این بیم و امیدها در میان مردم ایران دانسته است. آسوشیتدپرس همچنین به اظهارنظرهای نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران اشاره کرده است. دونالد ترامپ، نامزد پیشتاز حزب جمهوری‌خواه در ماه‌های گذشته به تلخی از این توافق انتقاد کرده است. نگرانی‌هایی هم در میان ایرانی‌ها از «هیلاری کلینتون»، نامزد پیشتاز حزب دموکرات وجود دارد و بسیاری از آن ها می‌دانند که او در زمان حضورش در جایگاه وزیر خارجه آمریکا، دیدگاه‌هایی افراطی در قبال ایران داشته بود.

*****

گفته می شود  امضای توافقنامه گذرگاه چابهار میان سه کشور ایران، هند و افغانستان، موضوعی است که در شماری از مطبوعات و رسانه های بین المللی بازتاب پیدا کرده است. خبرگزاری «اسپوتنیک» با بیان اینکه سه کشور ایران، هند و افغانستان، موافقتنامه تأسیس گذرگاه حمل و نقل بین المللی با نام چابهار را امضا کردند، می نویسد، مراسم امضای این موافقتنامه در تهران با حضور حسن روحانی و محمد اشرف غنی، رؤسای جمهوری ایران و افغانستان و نارندرا مودی، نخست وزیر هند برگزار شد که شبکه تلویزیونی «تایمز ناو» هند به شکل زنده این مراسم را پخش کرد. رئیس جمهور ایران در نشست خبری مشترک با نخست وزیر هند گفت: «بندر چابهار به عنوان آغاز دالان ترانزیتی بین جنوب و شرق و جنوب و شمال خواهد بود و این بندر می تواند به نقطه اتصال کشورهای مختلف از جمله هندوستان با افغانستان، کشورهای آسیای میانه، قفقاز و شرق اروپا تبدیل شود».

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*