کبودشدن متعدد اندام‌ها، نشانه‌ای از بیماری خونی

‌یک فوق تخصص خون و آنکولوژی کودکان گفت: کبودشدن متعدد اندام‌ها می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری خونی باشد.

نوزاد

هادی موسی‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه قزوین، اظهار کرد: علائم بالینی این بیماری به‌صورت کبود شدگی‌های متعدد در اندام‌ها و تنه بوده و به‌ طور معمول یکی دو هفته قبل از بروز آن، کودک دچار بیماری‌های ویروسی مانند سرماخوردگی یا بیماری تنفسی می‌شود.

 

وی افزود: در این بیماری و طبق آزمایش‌های انجام‌ یافته، تعداد پلاکت بیمار، پائین است، ولی سایر سلول‌های خون، عادی بوده و در معاینه شکم، بزرگی طحال و کبد معمولا وجود ندارد.

 

موسی‌خانی تصریح کرد: وقتی کودک باحال عمومی خوب و با کبودی‌های متعدد در پوست بدن به درمانگاه مراجعه می‌کند و در آزمایش‌ها، پلاکت پائین داشته باشد، با تشخیص اولیه این بیماری در بیمارستان بستری‌ شده و تحت درمان قرار می‌گیرد که البته لازم است قبل از شروع درمان، تشخیص قطعی داده شود.

 

این استادیار عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، هشدار داد: بسیاری از بدخیمی‌ها می‌توانند خود را با پلاکت پائین نشان دهند و با نمونه‌برداری از مغز استخوان توسط هماتولوژیت و انکولوژیست کودکان می‌توان به تشخیص قطعی رسید.

 

وی خاطرنشان کرد: بیماری «پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایمیون» از بیماری‌های خوش‌خیم به‌حساب می‌آید که درمان‌پذیر بوده و معمولا پس از درمان، بهبودی کامل به دست می‌آید.

 

رئیس مرکز آموزشی – درمانی قدس قزوین تأکید کرد: باید والدین با دیدن هر نوع کبود شدگی در بدن و خونریزی‌های بینی بدون سابقه در کودک، بلافاصله او را نزد پزشک فوق تخصص خون برند.

 

وی ادامه داد: والدین باید از کودک در مقابل وارد شدن ضربه به سر و گردن، محافظت کرده و ضمن رعایت دستورات پزشک معالج، کنترل و مراجعات مرتب و منظم را طبق برنامه‌ریزی پزشک انجام دهند.

 

موسی‌خانی با بیان اینکه هر چند بیماری «پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایمیون» از بیماری‌های خوش‌خیم است، ولی چون درصدی از این بیماران به‌صورت مزمن، دچار کاهش پلاکت می‌شوند، به همین خاطر بیماران پس از درمان و قطع دارو به مدت یک سال تحت کنترل و مراقبت قرار می‌گیرند، اظهار کرد: تشخیص مزمن شدن بیماری مهم بوده و درمان‌های اضافی و مخصوصی را طلب می‌کند.

 

این استادیار عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با اشاره به اینکه به‌ طور معمول بعد از یک سال اگر کاهش پلاکت مشاهده نشود، علاج قطعی محقق شده و کنترل و مراقبت به اتمام می‌رسد، تشریح کرد: کاهش پلاکت در بسیاری از بیماری‌های خونی دیده می‌شود که یکی از آن‌ها و یا به عبارتی، خوش‌خیم‌ترین آن‌ها بیماری «پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایمیون» است که توسط هماتولوژیست کودکان تشخیص داده می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*