ورزش مغز را یک دهه جوان‌تر می‌کند

تحقیقات بسیاری نشان می‌دهند، ورزش نقش مساعدی در بهبود عمکرد مغز دارد.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با افزایش سن به تدریج سلول‌های آن از بین می‌رود، ورزش تاثیر بسزایی در تقویت حافظه و جلوگیری از بیماری‌های ذهنی دارد.
بر اساس نتایج تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ که بر روی میمون‌ها صورت گرفت، تمرین دادن میمون‌ها باعث افزایش توانایی یادگیری در آن‌ها شد. این امر به عقیده دانشمندان برای انسان‌ها نیز صادق است.
در مطالعه دیگری تاثیر ورزش‌های پا در بهبود عملکرد مغز و حافظه مورد تایید قرار گرفت، به طوری که نشان داده شد انجام تمرینات پا به مدت ۲۰ دقیقه حافظه بلندمدت را به میزان ۱۰ درصد افزایش می‌دهد.
ورزش مغز را یک دهه جوان‌تر می‌کند
دانشمندان بر این باورند، ورزش مستمر در میان افراد مسن باعث جلوگیری از آسیب‌های ذهنی و فراموشی در آن‌ها می‌شود.
هنگام ورزش کردن چه اتفاقی برای مغز می‌افتد؟
بر اساس نتایج تحقیقات گذشته، زمانی که ورزش می‌کنیم هورمون‌هایی مثل “فاکتور نوروتروپیک مشتق از مغز” که BDNF نیز نام دارد، از عضلات آزاد می‌شوند. این هورمون‌ها فرآیند رشد سلول‌ها در مغز را تحریک می‌کنند.
مرکز حافظه مستقر در بخش “هیپوکامپ” مغز کاملاً عادت‌پذیر بوده و فرآیند تولید سلول‌های مغز در آن ممکن است حتی تا ۹۰ سالگی ادامه یابد (البته به شرط داشتن شیوه زندگی سالم).
نتایج تحقیقات نشان داد تمرین دادن موش‌ها به طور متوسط باعث رشد ۶ هزار سلول مغز در هر میلی‌متر مکعب از بافت هیپو‌کامپ مغزشان می‌شود.
به طور مشابه بر اساس تحقیقی دیگر که یک سال به طول انجامید، ورزش مستمر باعث افزایش حجم مغز جوانان به میزان ۱ تا ۲ درصد می‌شود. این در حالی است که اندازه هیپوکامپ مغز به طور معمول با افزایش سن کاهش می‌یابد.
از دیگر آثار مساعد ورزش بر روی مغز می‌توان به جلوگیری از افسردگی و بیماری‌های روحی از طریق ترشح هورمون‌های اندورفین، دوپامین، گلوتامیت و گابا اشاره کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*