آخرین خبر :

هشدار فعالان صنعت آب استان به مردم: کاهش بارندگی ها و ضرورت مدیریت مصرف آب

خشکی

آب از هر چیزی گرانبهاتر است، بدون موبایل می توان زندگی کرد، بدون ماشین می توان زندگی کرد، بدون طلا می توان زندگی کرد و… اما بدون آب بیش از چند روز نمی توان زنده ماند و حیات نابود خواهد شد. پس آب از هر چیزی ارزشمندتر و گران بهاتر از هر گنجی است که روی زمین وجود دارد و شاید در آینده ای نه چندان دور مجبور باشیم آب را بصورت بطری یا گالن های بزرگ خریداری کنیم و به نظر می رسد اگر مدیریت مصرف آب را جدی نگیریم این چنین خواهد شد ، چون کمبود آب یک شوخی نیست.
زنگ خطر مشکل کم آبی در استان خراسان جنوبی سالهاست که بصدا درآمده است. در طول ۱۷ سال اخیر بارندگی ها بشدت کاهش یافته و روزی نیست که در روزنامه ها و جراید از زبان مسئولان خبری از کمبود و قطعی آب، آبرسانی با تانکر، خشک شدن چاه های برداشت آب و افت سطح آب های زیر زمینی نداشته باشیم با این تفاسیر مردم ما در این خطه کویری از کشور باید در مصرف آب مدیریت بیشتری داشته باشند و حاضر نشوند حتی یک قطره آب به هدر برود .
اسراف کنندگان و اهل تبذیر برادران شیطانند
دبیر شورای دینی و فرهنگی شرکت های تابعه وزارت نیرو در خراسان  جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ما در باب اهمیت صرفه جویی و پرهیز از اسراف در مصرف آب با اشاره به اینکه در دین اسلام اسراف بسیار نکوهیده است، گفت: در قرآن کریم آمده است کسانی که اهل تبذیر هستند و در استفاده از نعمات الهی اولویت بندی را رعایت نمی کنند برادر شیطان هستند. حجت الاسلام والمسلمین علیرضا حسینی به سیره اهل بیت در پرهیز از اسراف اشاره کردو افزود: ما باید در عمل با صرفه جویی شاکر واقعی باشیم نه اینکه فقط در زبان از نعمات الهی شکرگزاری کنیم.
آب ،آبادانی و تمدن می آورد
وی با بیان اینکه به لحاظ عقلی نیز اثبات می شود که در هر جایی که آب بوده آبادانی نیز بوده،اظهار داشت: دریاچه هامون در گذشته باعث رونق سیستان بوده و از این منطقه در ادبیات به جنگل های سیستان یاد می شده اما اکنون شاهد تراکم جمعیت در این منطقه هستیم و آنچه باعث رونق اصفهان شده زاینده رود است. وی ادامه داد: بنابراین اگر می خواهیم تمدن مردم خراسان جنوبی حفظ شود و نسل ما از آنها بهره مند شود باید منابع آبی موجود را حفظ و مدیریت کرد .
زمینه صنعتی شدن استان را با توجه به کمبود آب باید فراهم کرد
دبیر شورای دینی و فرهنگی شرکت های تابعه وزارت نیرو در خراسان  جنوبی با اشاره به اینکه ۳ درصد آب تولیدی و استحصال شده به مصرف شرب و ۹۵ درصد به مصرف کشاورزی می رسد ،گفت: اگر فردی در بخش شرب خانگی در مصرف آب صرفه جویی کند در مصرف آب کشاورزی هم می تواند صرفه جو باشد و مسئولان نیز باید زمینه را برای کشاورزی به روز فراهم کنند و از طرف دیگر باید زمینه را برای صنعتی شدن استان با توجه به کمبودآب فراهم کرد .
امر به معروف و نهی از منکر در صرفه جویی مصرف آب نهادینه شود
حسینی از مردم خواست درپرداخت قبوض آب همت داشته باشند و برای صرفه جویی در مصرف آب امر به معروف و نهی از منکر را جدی تر بگیرند چرا که صرفه جویی در مصرف آب از اوجب واجبات است .
هر خانوار در استان ماهانه ۵/۱۲ متر مکعب آب مصرف می کند
معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی در گفت گو با خبرنگار ما گفت: سال گذشته میزان مصرف آب بخش خانگی در استان ۲۱ میلیون متر مکعب بوده و ۷۲ درصد مصارف آب ما با ۱۵۰ هزار مشترک در بخش مسکونی است. محمود نادی با بیان اینکه مصرف ماهانه مشترکین در استان۵/۱۲ متر مکعب بر اساس مصرف سالانه آنها می باشد، افزود: مشترکین ما رنج پایین تری از مصرف آب را در مقایسه با آمار کشوری به خود اختصاص داده اند که البته برخی از مشترکین نیز مصارف بالایی دارند که اگر این افراد صرفه جویی داشته باشند این نرم به ۱۰ متر مکعب کاهش می یابد.
چاره ای جز مدیریت مصرف آب و صرفه جویی نداریم
معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه برای کاهش مصرف آب در بخش خانگی روش های زیادی وجود دارد، اذعان داشت: ما با کمبود منابع آبی در استان روبرو هستیم بنابراین چاره ای جز صرفه جویی و مدیریت مصرف آب وجود ندارد تا بتوانیم از این نعمت الهی که کمیاب است صیانت کنیم تا در آینده دچار مشکل نشویم .
برخی از شهروندان قدر آب را نمی دانند و قناعت نمی کنند
نادی تصریح کرد: با توجه به اینکه آب در دسترس مردم وجود دارد عده ای در مصرف آن قناعت نمی کنند و قدر این نعمت و سرمایه خدادادی را نمی دانند و این در شرایطی است که برداشت بیش از حد آب به سفره های زیر زمینی ما فشار زیادی وارد کرده است.
کولر آبی در هر ساعت ۲۰ لیتر آب مصرف می کند
وی به مصرف بالای آب در کولرهای آبی اشاره کرد و گفت: درهر ساعت کولر آبی ۲۰ لیتر و در روزبطور متوسط بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیتر آب مصرف می کند که تمام این آب مصرفی بخار شده و صرف تولید سرما می شود بنابراین مشترکین باید در ساعاتی که هوا خنک تر است با باز کردن پنجره ها از هوای آزاد استفاده کنند و برای کولرهای منازلشان سایبان تهیه کنند تا آفتاب بصورت مستقیم به کولر نتابد و از طرف دیگر در تعمیر و نمک زدایی کولر نیز حساس باشند تا مصرف آ ب آن افزایش نیابد. وی از شرکت برق خواست با کاهش تعرفه ها مشوقی باشد برای استفاده مردم از وسایل برقی خنک کننده تا در مصرف آب صرفه جویی شود.
استفاده از تجهیزات کاهنده
صرفه جویی ۵۰ درصدی آب را در پی دارد
وی به برخی از روش های کاهش مصرف آب در بخش خانگی اشاره کرد و اذعان داشت: استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف آب که در بازار وجود دارد می تواند تا ۵۰ درصد مصرف آب را کاهش دهد چرا که این تجهیزات حجم زیادی از هوا را با آب مخلوط کرده و رضایت مشترک را در فشار آب تامین می کند .
استفاده از حداقل آب برای شستن ماشین و حیاط، مسواک زدن و شستن ظرف و میوه
وی از مشترکین خواست در مصرف آب حساسیت بیشتری داشته باشند و برای شستن ماشین و حیاط منزلشان از سطل استفاده و سعی کنند حیاط را جارو کنند و در موقع مسواک زدن آب را بیهوده باز نگذارند چرا که در هر دقیقه ۱۰ لیتر آب به همین دلیل به هدر می رود و می توان با یک لیوان آب مسواک زد و دهان را شستشو داد و علاوه بر این در موقع شستن میوه شیر آب را باز نگذارند و ظرفی پر از آب کنند و بعد شستن آن را آبکشی کنند و از این آب برای آب دادن درختان و گل ها نیز استفاده کنند .
۱۸ درصد مشترکین روستایی بالاتر از الگوی مصرف،
آب  استفاده می کنند
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان جنوبی نیز تعداد مشترکین خانگی را در استان ۱۱۶ هزار و ۷۷۵ مشترک اعلام کرد و گفت: ۴۹۶۰ مشترک صنعتی ،۴۰۲۷ مشترک عمومی و ۱۴ هزار و ۴۴۷ مشترک آزاد در روستاهای استان داریم که مشترکین خانگی ما در سال گذشته ۱۳۰ میلیون و ۴۲۹ هزار و ۱۴۲ متر مکعب آب مصرف کرده اند که بطور متوسط هر مشترک روزانه ۳۱۵ لیتر آب مصرف کرده است.
علی اکبر بسکابادی با بیان اینکه ۱۸ درصد مشترکین خانگی روستایی ما بیش از الگوی مصرف آب استفاده می کنند، افزود: مشترکین آزاد ما در سال گذشته ۲۵۲ هزار و ۳۰۹ متر مکعب آب استفاده کرده اند که به ازای هر مشترک ۱۵۴۶ لیتر آب مصرف شده که رقم بالایی است.
کولر در شبکه آب روستایی مصرف کننده زیادی است
وی با اشاره به اینکه ۲۲ درصد مشترکین عمومی و ۳۵ درصد مشترکین صنعتی بیش از الگوی مصرف آب استفاده کرده اند، اظهار داشت: در مناطق خشکی مانند روستاهای طبس و برخی مناطق دیگر کولر آبی در شبکه روستایی مصرف کننده زیادی است که توصیه می شود حتما کولر قبل از استفاده سرویس و روغن کاری شود و پوشال های فرسوده آن تعویض شود و زانوی گالوانیزه آن پوشانده شود.
دو شبکه کردن فاضلاب منازل برای تامین آب باغچه ها در روستاها
وی با اشاره به مصرف بالای آب در باغچه های منازل روستایی پیشنهاد داد مشترکین، شبکه فاضلابشان را دو شبکه اجرایی کنند و فاضلاب سیاه را از خاکستری جدا کنندتا بتوانند از فاضلاب خاکستری در آبیاری باغچه ها بهره ببرند. مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان از مردم خواست اصول مهندسی را در بکار بردن لوله های استاندارد در منازلشان رعایت کنند تا از هدررفت آب جلوگیری شود و حتی المقدور از شیرآلات اهرمی بجای پیچی استفاده کنند و برای آبیاری باغچه ها از شیلنگ های فرسوده که نشتی زیاد دارد استفاده نکنند .
۱۹۳ روستای استان با بحران شدید آبی روبروست
بسکابادی از مردم خواست در مصرف آب نکات صرفه جویی را رعایت کنند چرا که الان ۱۹۳ روستای استان با بحران شدید آبی و ۱۷۰ روستا با تنش آبی روبرو هستند تا همه با هم فصل خشک سال راپشت سر بگذاریم.
وضعیت میزان بارندگی ها در استان
هم چنان کاهش را نشان می دهد
مدیرکل هواشناسی خراسان‌ جنوبی در گفتگو با رسانه ها میانگین بارندگی در فروردین ماه سال جاری را ۱۴ میلیمتر عنوان کرده و گفته: در وضعیت نرمال میانگین بارندگی در فروردین ‌ماه ۱۸٫۷ میلیمتر است و میانگین بارندگی در فروردین سال ۹۴،  ۲۳٫۴ میلیمتر بوده است که این میزان کاهش ۹٫۳ درصدی مقدار بارندگی در فروردین سال‌ جاری را نشان می ‌دهد.علیرضا خندان روبا اشاره به اینکه میانگین بارندگی در اسفند ۹۳،  ۳۴٫۸ میلیمتر بوده است، اعلام کرده: بارندگی استان در اسفند ۹۴،  ۱۸ میلیمتر بوده که این میزان نشان دهنده کاهش ۱۶٫۸ میلیمتری بارندگی در اسفند ۹۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل است.خندان‌رو ادامه داد: میزان بارندگی نسبت به دوره آماری در اسفندماه، کاهش ۳۲٫۹ درصدی و در فروردین‌ماه کاهش۲۵٫۱ درصدی را نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*