آخرین خبر :

نوبخت در نشست خبری: سبد کالای هیچ کارگری قطع نشده است/ بازداشت “حسین فریدون” صحت ندارد

 

نوبخت گفت: هیچ خانواده‌ای از دریافت سبد کالای ماه رمضان حذف نشده است.
نشست‌خبری سخنگوی دولت با اصحاب رسانه آغاز شدبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز سه‌شنبه (۱۸ خرداد ماه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه و در پاسخ به سوال  باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه گفته شده است در آستانه ماه مبارک رمضان سبد کالای رمضان ده میلیون کارگر از سوی دولت حذف شده است آیا شما این موضوع را تأیید می‌کنید اظهار داشت: دولت همواره دو نوع یارانه را پرداخت می‌کند که یکی یارانه نقدی به خانوارهاست و در طی دو ماه گذشته ۳۴۰۰ میلیارد تومان به آنها پرداخت شد.
*سبد کالای هیچ کارگری قطع نشده است/ تخصیص ۱۶۰میلیارد تومان اعتبار برای سبد کالای مستمندان در ماه رمضان
وی افزود: همیشه تفاوت‌های پولی برای کسانی که طبق قانون حذف می‌شوند وجود دارد، نکته دیگر در این راستا سبدکالا است که به خانواده‌های نیازمند تحت پوشش داده می‌شود.
سخنگوی دولت تأکید کرد: در جهت ارائه سبد غذایی به خانوارها غیر از آنکه نهادهای حمایتی این مهم را پرداخت می‌کنند دولت نیز مجموعه‌ای را شناسایی کرده است و در هر فصل سبد کالایی را پرداخت می‌کند و در این راستا رقم ۱۶۰ میلیارد تومان نسبت به ارقام گذشته اندکی افزایش یافته است.
نوبخت با بیان اینکه ما کسی را در این مجموعه حذف نکردیم تصریح کرد: بعضی‌ها گمانه زنی می‌کنند که کارگران که قشر زحمت‌کش و آسیب‌پذیر جامعه هستند که سبد کالایی آنها حذف شده است، اما باید بگویم که این سبد کالا همچنان در حال پرداخت است براین اساس این موضوع را رد می‌کنم و هیچ خانواری از دریافت سبد کالای ماه رمضان حذف نشده است.
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین اقدامات انجام شده درباره برنامه ششم توسعه در مجلس اظهار داشت: در جریان ارائه برنامه ششم به مجلس این نهاد خواستار بازنویسی لایحه دولت بود که چندین جلسه اسناد، پیوست‌ها، استراتژی‌ها و اهداف کلان کمی مورد بررسی قرار گرفت.
وی اضافه کرد: هر سال برای هر یک از بخش‌ها برنامه‌ای داریم نمایندگان این پیوست‌ها را مورد رسیدگی قرار دادند و می‌توان به نتایج قابل قبولی در این راستا رسید.
*پیگیری جدی فاجعه منا
سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه خانواده‌‌های قربانیان حادثه منا معتقدند که پیگیری‌های حقوقی دولت برای استیفای حقوقشان موثر نبوده و این موضوع با توجه به قطع رابطه ایران و عربستان است، دولت چه اقدامی را دراین باره انجامخواهد داد، اظهار داشت: دولت این موضوع را به جد پیگیری می‌کند و اگر لحظه‌ای احساس کند که مسئولیت‌پذیری هیئت حاکمی عربستان بر پاره‌ای از موارد کم است از ابزار قانونی خود استفاده خواهد کرد.
نوبخت درباره غیبت حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور در جلسات هیئت دولت اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: من این خبر را از رسانه‌ها شنیده‌ام در طی این سوال سخنگوی دولت همچنین درباره بازداشت فریدون نیز گفت: این خبر از پایه بی‌اساس است و آن را تکذیب می‌کنم.
* افزایش معاملات مسکن در دوماهه نخست سال جاری
نوبخت در بخش دیگری از سخنان خود از رونق نسبی در بازار مسکن خبر داد و گفت: طی دو ماهه فروردین و اردیبهشت ماه تعداد معاملات واحدهای مسکونی آپارتمانی افزایش یافته است.
وی افزود: در فروردین ماه شاهد رشد ۱۹ درصدی تعداد معاملات بودیم که ارزش معاملات واحدهای مسکونی آپارتمانی ۳۳٫۴ درصد رشد داشت.
سخنگوی دولت اظهار داشت: در اردیبهشت ماه نیز تعداد معاملات ۷ درصد رشد پیدا کرد که ارزش این معاملات با رشد ۵٫۱ درصد همراه بود.
نوبخت ادامه داد: به طور کلی در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری ارزش معاملات در بازار مسکن برای واحدهای مسکونی آپارتمانی ۱۲ درصد رشد بوده است.
سخنگوی دولت تصریح کرد: دومین سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته و چهارشنبه گذشته قرارداد آن اجرایی شده است، این سرمایه گذاری مربوط به ۵ هزار مگاوات انرژی الکتریکی با ارزش ۴٫۲ میلیارد دلار است، این سرمایه‌گذاری خارجی در قالب نیروگاه‌هایی در اهواز، دهلران، زاهدان، ساوه، سوفیان و بناب به صورت مستقیم صورت می‌گیرد و هیچ تعهد و تضمینی متوجه دولت ایران نخواهد بود.
وی افزود: در طول سالهای گذشته، سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی به صورت محدود در کشور انجام می‌شد، لذا با توجه به اینکه چنین سرمایه‌گذاری‌های در فضای پسابرجام انجام می‌شود، قطعا آثار مثبت آن را در اقتصاد ایران مشاهده خواهیم کرد.
نوبخت ادامه داد: با دستور رئیس‌جمهور برای تسریع در پرداخت یارانه‌های غیرنقدی به خانواده‌های نیازمند به مناسبت ماه مبارک رمضان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ۱۶۰ میلیارد تومان به وزارت کار پرداخت کرد.
* دولت در جهت ارتقای جایگاه فرهنگی کشور تلاش خواهد کرد
سخنگوی دولت با بیان اینکه در چند روز گذشته مقام معظم رهبری از مقوله فرهنگ اعلام عدم رضایت کردند اظهار داشت: به دنبال این بیانات رهبری همه باید نسبت به این موضوع احساس مسئولیت کنیم و تلاش کنیم تا هر لحظه بالندگی فرهنگ جامعه بیشتر شود.

نوبخت با اشاره به اینکه در سال گذشته بالغ بر ۵۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارات فرهنگی از سوی دولت پرداخت شد اظهار داشت: از این رقم ۷۵ درصد مربوط به بخش غیردولتی می‌شود که باید نسبت به نهادهای غیردولتی که از اعتبارات دولت برای فرهنگ استفاده می‌کنند اما بازخوردش مورد رضایت رهبری نیست توجه ویژه‌ای کرد و باید بخش فرهنگ جامعه هماهنگ بوده و مسئولان مربوطه به این مقوله نظارت داشته باشند.

وی اضافه کرد: همه ما مخاطب بیانات مقام معظم رهبری هستیم و دولت نیز همواره در جهت ارتقای جایگاه فرهنگی کشور تلاش خواهد کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آمریکا پس از برجام اقداماتی غیرقانونی انجام می‌دهد و همچنان تحریم‌ها باقیست و در این راستا گفته می‌شود که روند اجرایی شدن سوئیفت ناقص است براین اساس واکنش دولت به این اقدامات چیست تصریح کرد: تحریم‌های نفتی و بانکی مربوط به موضوع هسته‌ای بود که لغو شد ما در زمان تحریم بیشتر از یک میلیون بشکه نفت اجازه صادرات نداشتیم اما امروز صادرات نفت به بیش از ۲ برابر رسیده است که باید سرعت بیشتری بگیرد.

سخنگوی دولت تأکید کرد: باید بدانیم که همه اقدامات آمریکایی‌ها همواره در جهت نقض حقوق هسته‌ای بوده و به نظر ما نگاه دولتمردان آمریکایی به مقوله غیرهسته‌ای اعتباری ندارد.

*خرید ۱۱۸ هواپیمای ایرباس در شورای اقتصاد

نوبخت همچنین درباره آخرین وضعیت خریداری ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس و نامشخص بودن وضعیت این خریدها تصریح کرد: پروسه خرید این هواپیما از نظر قانونی باید طی شود و شورای اقتصادی باید این موضوع را تأیید کند، در این راستا کمیسیون تخصصی اقتصادی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی مستقر است و پرونده این موضوع از سوی معاونت فنی و زیربنایی در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: در فرایند خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس دولت ایران تضمینی از این بابت پرداخت نخواهد کرد و شورای اقتصادی برای بررسی این پرونده آماده است و وزارت راه و شهرسازی نیز توانسته برای خریداری این ۱۱۸ فروند هواپیما اقداماتی را انجام دهد براین اساس ما هیچ کدام از تحریم‌های غیرعادلانه‌ای را که آمریکایی‌ها برای ایران ایجاد کردند به رسمیت نمی‌شناسیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اضافه کرد: به دنبال این مهم برخی از نهادهای اروپایی که قرار است با ایران قراردادهای تجاری داشته باشند خیلی هم نباید احتیاط کنند و از اظهارات دولتمردان آمریکایی نباید واهمه‌ای داشته باشند.

*اظهارات غیرمنطقی و خصمانه آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسیم

نوبخت همچنین درباره وام مسکن و اینکه گفته می‌شود از این وام نشده است اظهار داشت: با توجه به تعداد مبادلات تجاری که با کشورهای مختلف داشتیم می‌تواند رونق نسبی در بازار مسکن ایجاد کند و این رونق نسبی با اعطای وام‌های مسکن ارتباط بسیاری خواهد داشت.

وی همچنین درباره گزارش وزارتخارجه آمریکا درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران و اقدام دولت در برابر گستاخی‌های این کشور اظهار داشت: حرف‌های آنها همواره تکرار می‌شود و موضع ما همچنان قاطع است و ما اظهارات غیرمنطقی و خصمانه آنها را به رسمیت نمی‌شناسیم و اقدام خود را قاطعانه انجام خواهیم داد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین درباره صادرات برق به کشور عراق و صادرات دیگر کالا به این کشور گفت: این اقدامات به تناسب مختلف از سوی وزرات صنایع و وزارت نیرو در حال پیگیریست و از مسیرهای دیپلماتیک دنبال می‌شود و این فراز و فرود در عرصه صادرات و واردات کالا از سوی عراقی‌هاست.

سخنگوی دولت درباره قراردادهای وزارت نفت نیز گفت: اعضای این وزارتخانه قراردادهایی را با حوزه مناطق نفت خیز تهیه کرده‌اند و در طی ماه‌های گذشته نیز به انتقاداتی در این رابطه گوش فرا دادند و در این راستا ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کار گروهی را تشکیل دادند تا این قراردادها را بررسی کنند، در آینده‌ای نزدیک نتیجه نهایی این قراردادها می‌تواند با بررسی همه جانبه عملیاتی شود و در این رهگذر در این قراردادها منافع ایران تأمین شده است.

*منشور حقوق شهروندی آماده شده است

نوبخت درباره آخرین وضعیت منشور حقوق شهروندی گفت: این منشور آماده شده و در دست حوزه حقوقی ریاست جمهوری است و به زودی اعلام خواهد شد.

وی در پی این سوال درباره لایحه جامع وکالت اظهار بی‌اطلاعی کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین درباره تجمیع بیمه‌ها گفت: سازمان تأمین اجتماعی نظر کارشناسی خود را در این مورد داده است و باید تصمیمی فراتر از حاشیه برای این مهم گرفته شود تا بتوانیم نظر نهایی خود را اعلام کنیم.

سخنگوی دولت درباره ارائه تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی نیز گفت: برخی از واحدهای غیرفعال که به دلیل معوقات نمی‌توانستند با سرمایه در گردش فعالیت کنند به دنبال بخشنامه بانک مرکزی توسعه و رونق برای این بنگاه‌ها فراهم شده است.

نوبخت درباره خبرهایی که گفته می‌شود دولت روحانی یک دوره‌ای‌ است اظهار داشت: هر کسی می‌تواند نظر خود را ارائه دهد رقبا در این عرصه از هیچ اقدامی فروگذاری نمی‌کنند.

وی همچنین درباره تأثیر بی‌نظمی مالی دولت در دولت یازدهم گفت: هنوز رونق اصلی رخ نداده و قطعا این بی‌نظمی در ساعت حرکت رسیدن به رونق مؤثر است اما ما در گذشته متوقف نشدیم و به فعالیت‌های آینده نگاه می‌کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی همچنین درباره انتخاب استاندار خوزستان و اینکه چرا پروسه انتخاب استاندار این استان طولانی شده است اظهار داشت: وزیر کشور این موضوع را دنبال می‌کند و در زمان مناسب فردی شایسته را برای استانداری این استان انتخاب خواهد کرد.

سخنگوی دولت همچنین درباره معضل حاشیه نشینی در کشور به دنبال ارائه گزارش وزیر کشور در صحن علنی مجلس گفت: به دنبال سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب، وزیر کشور قائم مقام شورای اجتماعی شد و در این شورا برنامه‌های مدون برای امسال و سال جاری تعریف شده است که امیدواریم به دنبال برنامه‌های تعریف شده اقدامات مناسبی نسبت به این رخداد نامطلوب انجام شود.

نوبخت در پایان با اشاره به ذخیره صندوق توسعه ملی گفت: در این صندوق برای سال جاری ۲۰ میلیارد دلار به طور ارزی و ۶ هزار میلیارد به صورت تسهیلات ریالی قرار داده شده است که طی ماه‌های باقیمانده و همچنین تا آغاز سال ۹۶ این مهم در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*