عراقچی : شکایت از امریکا به زودی تنظیم می شود


معاون وزیر امور خارجه از تنظیم دادخواست برای دریافت خسارات ۶۰ ساله از امریکا در آینده نزدیک خبر داد
شکایت از امریکا به زودی تنظیم می شودسید عباس عراقچی در حاشیه دومین همایش بین المللی شدن دانشگاه خوارزمی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره اقدامات دولت برای اجرای این مصوبه گفت: دولت در این زمینه کارگروه ویژه ای تشکیل داده و بررسی های لازم انجام شده است.
وی افزود: کار کارشناسی حقوقی لازم در این زمینه در مرکز حقوقی ریاست جمهوری با کمک وزارت خارجه وحقوقدانان کشورمان در حال انجام است.
عراقچی گفت: درباره نحوه برخورد با این مساله و نحوه شکایت به مراجع بین المللی بزودی تصمیم گیری و دادخواست های لازم تنظیم خواهد شد .

 * ۳۲ تن آب سنگین به امریکا پس از دریافت وجوه آن تحویل می شود
معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه تأکید کرد: پس از اطمینان کامل از واریز شدن وجوه ناشی از فروش ۳۲ تن آب سنگین به امریکا، این محموله تحویل داده خواهد شد.
 سید عباس عراقچی در حاشیه دومین همایش بین المللی شدن و جشنواره روز بین الملل دانشگاه خوارزمی در جمع خبرنگاران گفت: آب سنگین مازاد بر نیاز کشورمان را در بازارهای بین المللی به فروش می رسانیم زیرا این کالای بسیار ویژه ای است که هر کشوری توان تولید آن را ندارد.
وی افزود: از این طریق توانمندی ها و فناوری های ما در تولید آب سنگین شناسایی می شود.
عراقچی گفت: امریکا متقاضی ۳۲ تن آب سنگین ماست و با روسیه نیز برای فروش تقریباً همین میزان از این کالا در حال مذاکره هستیم.
وی افزود: کار معامله با امریکایی ها به پایان رسیده است و همانطور که سازمان انرژی اتمی اعلام کرد درباره نحوه پرداخت وجه آن منتظر هستیم که اطمینان کامل حاصل شود که ابتدا پول به حساب این سازمان واریز و سپس کالا تحویل شود.
معاون وزیرخارجه تأکید کرد: باید از این موضوع اطمینان یابیم زیرا منشأ دریافت وجوه آن امریکاست تا گرفتار مسائل مربوط به مصادره دارایی هایمان نشویم؛ وقتی وجه آن به حساب سازمان انرژی اتمی واریز شود، محموله تحویل داده خواهد شد که البته در شرف انجام است.
عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا فروش مازاد آب سنگین کشورمان زمان بندی دارد؟ گفت: خیر، طبق برجام متعهدیم که آب سنگین مازاد بر نیازمان را برای فروش به بازارهای بین المللی عرضه کنیم که اگر خریداری باشد تحویل خواهیم داد و اگر خریداری هم پیدا نشود، کالایی است که نزد خودمان باقی می ماند تا وقتی مشتری برایش پیدا شود.
وی افزود: کارخانه آب سنگین ما همچنان به تولیدش ادامه می دهد و این کالایی بسیار ویژه است که خریداران بسیاری در دنیا دارد همچنان که تا کنون ۳۲ تن را فروخته ایم و برای فروش حدود ۴۰ تن دیگر در حال مذاکره ایم و در آینده هم اگر لازم باشد با کشورهای دیگر مذاکره می کنیم.
معاون وزیر امورخارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات اخیر یکی از مقامات امریکایی مبنی بر مشروط کردن استفاده ایران از منابع اقتصادی برجام به توقف آزمایش های موشکی گفت: اینکه برخی مقامات امریکایی یا هر کسی در منطقه یا خارج از منطقه بخواهند با ایران هراسی تلاش کنند تا جلوی دستاوردهای برجام را بگیرند رفتاری است که انتظارش را داشتیم و خواهیم داشت.
عراقچی افزود: سیاست ایران هراسی؛ سیاست کسانی است که در پی شکست مذاکرات بودند و همه تلاششان را به کار گرفتند تا مذاکرات به سرانجام نرسد اما ناکام ماندند و اکنون فشار و سیاست خود را در این قرار دادند که با ایران هراسی دستاوردهای برجام را برای ما هر چه محدودتر کنند.
وی تأکید کرد: باید سیاست هایی اتخاذ کنیم تا سیاست ایران هراسی که اکنون بیش از هر زمان دیگر شکست خورده است موفق نشود و فضای اطمینان بخشی را در مقابل مروجان ایران هراسی از طریق ایران گرایی ترویج کنیم.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: بسیاری از شرکت ها، کارخانه ها و بانک های خارجی در پی فضای آرامی هستند تا بتوانند در ایران سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی کنند که ما باید این فضای آرام را برای آنان ایجاد کنیم.
عراقچی افزود: به فرموده رهبر معظم انقلاب، کسانی سعی می کنند با ایران هراسی و تکرار اینکه شاکله تحریم ها حفظ شده است، از فعالیت و سرمایه گذاری بانک ها، شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی در کشورمان جلوگیری کنند که باید با آنان مقابله کنیم و این کار در حال انجام است.
وی تصریح کرد: ما وقعی به اظهارات مقامات امریکایی در کنگره و بیرون کنگره و برخی مقامات منطقه ای به ویژه صهیونیست ها نمی گذاریم و باید با کسانی که سعی می کنند با ایجاد شروط غیرواقعی، فضای برجام را فضای غیر اطمینان بخش معرفی کنند مقابله کنیم.
معاون وزیر امورخارجه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آخرین اقدامات حقوقی برای استیفای حقوق ملت ایران در دستبرد امریکایی ها به دو میلیارد دلار از دارایی های کشورمان گفت: این موضوع در مرکز حقوقی ریاست جمهوری در حال بررسی است.
عراقچی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال شکایت از امریکا در مراجع بین المللی به ویژه دادگاه لاهه وجود دارد؟ گفت: اجازه دهید مرکز حقوقی ریاست جمهوری اعلام کند.
*دعوت فرانسه از کشورمان برای مشارکت در پروژه گداخت هسته ای
معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه از دعوت فرانسه از کشورمان برای مشارکت در پروژه گداخت هسته ای خبر داد.
سید عباس عراقچی در حاشیه دومین همایش بین المللی شدن و جشنواره روز بین الملل دانشگاه خوارزمی با تبیین عناصر چهارگانه اقتدار جمهوری اسلامی ایران در به سرانجام رسیدن برجام گفت: نخستین مؤلفه؛ توانمندی های نظامی و دفاعی است، توانی که جرأت حمله نظامی به تأسیسات هسته ای کشورمان را از دشمنان سلب کرد.
وی افزود: مطمئن باشید اگر آنان می توانستند برنامه هسته ای کشورمان را از طریق نظامی نابود کنند به نحوی که پیامدی برایشان نداشته باشد در این کار تردید نمی کردند.
عراقچی اضافه کرد: توان دفاعی ما به ویژه موشک هایی که به دست نیروهای نظامی غیور کشورمان ساخته شد، بزرگترین توانمندی و مؤلفه قدرت ما بود که دشمنان را از حمله نظامی مأیوس کرد وگرنه قطعاً‌ با ما مذاکره نمی کردند.
وی گفت: توان جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خود و عکس العمل در برابر هر تهدید نظامی، آنان را به یقین رساند وگرنه یا در مذاکرات حاضر نمی شدند و یا امتیاز نمی دادند.
معاون وزیر امورخارجه توانمندی ملت ایران برای مقاومت در برابر تحریم های اقتصادی را مؤلفه دوم قدرت کشورمان برشمرد که در به ثمر رسیدن مذاکرات هسته ای تأثیرگذار بود.
عراقچی گفت: این مقاومت به حدی بود که دشمنان و تحریم کنندگان را از اینکه از طریق تحریم به نتیجه برسند مأیوس کرد، البته تحریم ها هزینه های فراوان داشت و هنوز هم دارد، اما این تحریم ها نتوانست به مرحله ای برسد که ملت ایران را به زانو درآورد.
وی افزود: مهمتر اینکه تحریم کنندگان به این نتیجه رسیدند که هر قدر دیگر هم تحریم ها را تشدید کنند، ملت ما دستهایشان را بالا نخواهند برد، اگر امید داشتند که با ادامه تحریم ها در دوره دو ساله دیگر، دست هایمان را بالا می بریم، دلیلی برای حضورشان پای میز مذاکره نبود.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: اینکه در برابر تحریم ها، راه های دور زدن را بیابیم و با اتکا به منابع داخلی مانع از تأثیرگذاری تحریم ها شویم، از مؤلفه های قدرت بود که آنان را پای میز مذاکره کشاند.
عراقچی توانمندی های علمی کشورمان به ویژه در عرصه فناوری هسته ای را مؤلفه سوم قدرت جمهوری اسلامی دانست که به برجام منتج شد.
وی گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با خبرگان دقیقاً مثال آوردند طرف مقابل وقتی پای میز مذاکره آمد که دید در عرصه عملی از یک عدد سانتریفیوژ به ۱۹ هزار دستگاه رسیدیم، غنی سازی ما از ۳٫۵ درصد به ۲۰ درصد رسید و فناوری و چرخه سوخت هسته ای کامل شد.
عراقچی افزود: طرف مقابل وقتی پای میز مذاکره آمدند که دیدند به فناوری حساس آب سنگین دست یافتیم و رآکتور هسته ای ما تا ۹۰ درصد پیشرفت کرد و همین توانمندی علمی بود که سبب به ثمر رسیدن مذاکرات هسته ای شد.
معاون وزیر امورخارجه توانایی دیپلماتیک کشورمان را چهارمین مؤلفه قدرت در به ثمر رسیدن برجام دانست و گفت: قدرت دیپلماسی هر کشور می تواند دیگر مؤلفه های قدرت را در عرصه بین المللی نقد و به منافع ملی تبدیل کند.
وی افزود: اگر دیپلماسی مقتدر و ماهر نباشد نمی تواند دیگر مؤلفه های قدرت را نقد و اهداف کشور را محقق کند. البته دیپلماسی نیز بدون عناصر دیگر قدرت ناتمام است زیرا ابزار چانه زنی دیپلمات ها به خودی خود اثری ندارد و اگر متکی به قدرت پشت صحنه نباشد، خریداری نخواهد داشت.
عراقچی گفت: البته قدرت نیز بدون دیپلماسی کور است و نمی داند کجا برود و بدون دیپلماسی مقتدر نخواهد توانست از عناصر قدرت استفاده کند مانند کارخانه ای که کالایی را تولید می کند اما بازاریابی ندارد و نمی تواند تولیداتش را بفروشد و ثروت تولید کند.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: اگر دیپلمات ها توانمند باشند می توانند عناصر قدرت را تبدیل به ثروت کنند اما اگر با مهارت نباشند، مؤلفه های قدرت ناکارا و راکد می ماند و این در عرصه هسته ای روی داد و ما با استفاده از این چهار مؤلفه توانستیم در مذاکرات موفق شویم.
وی گفت: اگر بپذیریم که رشد علمی و فناوری از مؤلفه های قدرت ماست باید بپذیریم که توانایی دیپلماسی و بین المللی شدن نیز مکمل آن مؤلفه است؛ دانشگاه های ما هر قدر هم در عرصه علمی رشد کنند اگر نتوانند آن را بین المللی کنند و با دیگر دانشگاه های جهان تعامل سازنده داشته باشند، توانمندی های علمی ما ابتر می ماند.
عراقچی افزود: موضوع هسته ای یکی از نمونه های پیشرفت های علمی دانشگاهی ماست، گرچه ما در دیگر عرصه های علمی به ویژه نانو و سلول های بنیادی نیز پیشرفت کردیم اما تا وقتی این توانمندی ها بین المللی نشود و از یافته های جهانی استفاده نکنیم در حد محدودی از پیشرفت باز می مانیم.
معاون وزیر امورخارجه گفت: برجام نمونه بسیار خوبی در این زمینه است، توانایی علمی ما در دانش هسته ای وقتی از احترام بین المللی برخوردار شد که از طریق توانمندی دیپلماتیک ما به دستاوردی بین المللی تبدیل شد به نحوی که همان شورای امنیت که برنامه هسته ای ما را ممنوعه می دانست، اکنون به دیگر کشورها برای همکاری با ما توصیه می کند.
وی افزود: از طریق همکاری با دیگر کشورها، رشد ما جهش و سرعت می یابد، البته این هدف زمانی تحقق می یابد که توانمندی درونی داشته باشیم و اگر توان داخلی نداشته باشیم، بین المللی شدن چاره کار نیست.
عراقچی گفت: اکنون فرانسه ما را در پروژه گداخت هسته ای دعوت به همکاری کرده است زیرا ما در این زمینه توانسته ایم کار کنیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم، تا وقتی حرف برای گفتن نداشته باشیم کسی ما را تحویل نمی گیرد اما زمانی که زمینه حرف زدن ما فراهم شود باید با توان دیپلماسی حرفمان را بزنیم.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای  افزود: برجام موانع را از سر راه همکاری های بین المللی علمی برداشته است همچنان که موانع سابق در قالب قطعنامه های شورای امنیت از کشورها می خواست در برابر دانشجویان ایرانی هوشیار باشند و اجازه تحصیل به این دانشجویان در رشته های مرتبط با هسته ای ندهند و بسیاری دانشجویان ما در کشورهای مختلف با در بسته دانشگاه ها مواجه شدند.
وی گفت: البته این بند از قطعنامه به طور کامل لغو شده است و موانع پیشین برای حضور دانشجویان ایرانی وجود ندارد.
عراقچی افزود: یکی از مواردی که ۱+۵ تا آخرین لحظه در برابر لغو آن مقاومت می کرد، لغو تحریم دانشجویان ایرانی بود و در صدد بودند لغو آن را به ۱۰ سال بعد موکول کنند، اما با فشارهایی که وارد کردیم در آخرین لحظات مذاکرات لغو شد.
معاون وزیر امورخارجه روند همکاری های اقتصادی با برخی کشورها در دوره پسابرجام را ناشی از تردیدهای خودساخته این کشورها و شرکت ها دانست.
وی افزود: البته رفع محدودیت در عرصه اقتصادی به این معنی نیست که از فردا شکوفایی ایجاد خواهد شد، بلکه بانک ها و شرکت های ما باید با شرکت ها و بانک های جهانی همکاری کنند و کارها را جلو ببرند.
عراقچی گفت: همانطور که همکاری های اقتصادی در چارچوب مذاکرات برای ایجاد فضای اطمینان بخش پیش می رود تا به اجرای قراردادها می رسد، در عرصه علمی نیز باید مانند مذاکرات اقتصادی و سیاسی تلاش کرد و آن قدر رفت و آمد داشت و به درهای بسته خورد تا درها باز شود.
وی افزود: باید دهها در بسته را زد تا یک در باز شود که در این صورت درهای دیگر نیز باز خواهد شد، باید رفت و آمد با مراکز مختلف را ادامه داد تا با ایجاد اعتماد متقابل، تعامل و همکاری های متقابل شکل بگیرد.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای  ابراز امیدواری کرد در فضای پسابرجام با فضای اطمینان بخشی که به تدریج شکل می گیرد و با توجه به توانمندی های علمی کشورمان ، شاهد گسترش همکاری بین المللی شویم.
عراقچی گفت: دانشگاه های کشورمان نیز باید مانند بنگاه های اقتصادی به تعامل خود ادامه دهند و نباید معطل وزارت علوم شوند تا راه را باز کند بلکه باید خودشان جلو بروند و راه ها را باز کنند.
وی با اشاره به افزایش گرایش هیئت های علمی دیگر کشورها به جمهوری اسلامی در دوره پسابرجام افزود: پس از برجام سیلی از هیئت های علمی به کشورمان سرازیر شده و تعداد قابل توجهی از رؤسای دانشگاه ها و دانشجویان خارجی به شکل فوق العاده راهی کشورمان شدند که این  از ظرفیت های پسابرجام است و باید از آن استفاده کنیم.
معاون وزیر امورخارجه با تأکید بر انتقال فناوری به کشورمان همزمان با همکاری های اقتصادی با دیگر کشورها گفت: این موضوع در دستور کار وزارت خارجه نیز قرار دارد و هر کاری در این زمینه از ما برآید انجام می دهیم که مکان آن نیز در معاونت حقوقی و امور بین الملل وزارت خارجه در نظر گرفته شده و در ساختار اداری نیز اداره همکاری های علمی و اجتماعی بین المللی ایجاد شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*