رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی: خرید گندم در استان خراسان جنوبی ۳۰ درصد افزایش یافت

 

خرید گندم01

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه با برداشت گندم به صورت سنتی تنها در شهرستان نهبندان ۵۰ میلیون تومان صرفه جویی می‌شود گفت: امسال با وجود خشکسالی‌ها نسبت به سال گذشته خرید گندم ۳۰ درصد افزایش یافت.

هاشم ولی‌پور مطلق ظهر امروز در دیدار با کارکنان جهاد کشاورزی شهرستان نهبندان اظهار داشت: امسال با توجه به خشکسالی‌های موجود در خراسان جنوبی اما باز هم خرید گندم نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش دارد.

وی با بیان اینکه الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی منطقه و فرهنگ هر منطقه باید طراحی کرد افزود: با برداشت گندم به صورت سنتی در شهرستان نهبندان مبلغ ۵۰ میلیون تومان در هزینه‌های کمباین و هدر رفت کاه و کلش صرفه جویی می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: هزینه انتقال و اجاره کمباین ۲۰ میلیون تومان است که کاه مازاد را خود روستائیان بین دامداران منطقه توزیع و عواید آن برای مردم روستا باز می‌گردد.

ولی پور مطلق با بیان اینکه برداشت گندم به صورت سنتی مانع از مهاجرت روستائیان به شهرهای اطراف و پدیده حاشیه نشینی می‌شود، افزود: همه ساله با آغاز  فصل برداشت گندم در گندم‌زارهای شهرستان نهبندان جشن شکرگزاری برداشت گندم برگزار و این جشن با هدف برگشت درآمد ناشی از هزینه‌های گندم به روستا به ویژه جوانان برای جلوگیری از مهاجرت است.

وی با بیان اینکه در سفر هیئت دولت به خراسان جنوبی مبلغ ۵۰ میلیارد تومان برای لوله گذاری مزارع خراسان جنوبی اختصاص داده شد، اظهار داشت: از این مقدار اعتبار در سال زراعی ۹۵-۹۴ تخصیص و بنا بر قول مساعد امسال هم ۲۵ میلیارد تومان تخصیص می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به برداشت گندم در شهرستان نهبندان گفت: هر ساله بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ بهره‌بردار نهبندانی با برپایی آیین دعا، نیایش و جشن همراه با موسیقی محلی به شکرگذاری خداوند می‌پردازند.

ولی‌پور مطلق با بیان اینکه برداشت گندم از خردادماه آغاز و تا تیرماه ادامه دارد افزود: ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی شهرستان نهبندان زیر کشت گندم بوده که پیش‌بینی می‌شود ۵ هزار و ۵۰۰ تن از آن برداشت شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*