آخرین خبر :

در جلسه شورای اسلامی شهرستان بیرجند مطرح شد: کسی در پایتخت به فکر بحران آب در خراسان جنوبی نیست قطع آب در روستاهای حاشیه بیرجند درصورت عدم صرفه جویی قطعی است

اب۲

همانطور که  بارها وبارها از زبان شخصیت ها ومسئولان در رده ها و پست های مختلف استان شنیده ایم بحران آب در خراسان جنوبی همانند برخی از نقاط کشورمان بسیارجدی است  در اکثر دشت ها و مناطق استان سطح آب  به شدت پایین رفته و  سال هاست که مقامات دولتی ، کارشناسان و شهروندان مسئول در مورد ابعاد رو به گسترش کمبود آب هشدار می دهند.دغدغه ای که این بار اززبان اعضای شورای اسلامی شهرستان بیرجند با حضور مدیر امور آب وفاضلاب روستایی بیان شد. در جلسه روز گذشته شورای اسلامی شهرستان بیرجند بر شیوه مدیریت منابع آب،  جلوگیری از هدر رفت آب در شبکه توزیع، تغییر روشهای آبیاری باغ ها و مزارع ،بازیافت آب فاضلاب ،فرهنگ سازی مصرف درست آب در بین مردم ، بعنوان راه حل های کمبود آب تاکید شد.
سوال مشترک
رئیس شورای اسلامی شهرستان بیرجند در این جلسه گفت: وزیر نیرو در سخنانش اعلام کرده که در ۱۷ استان کشور  طرح ملی آبرسانی اجرایی خواهد شد و نام استان هایی مانند سیستان و بلوچستان وکرمان در این لیست بوده ولی نامی از خراسان جنوبی برده نشده  است.حاجی آبادی از مسئولان استان خواست پاسخ دهند که چرا باید استان خراسان جنوبی که علاوه بر محرومیت دچار ۱۸ سال خشکسالی است نباید در این لیست قرار بگیرد.
مردم در برخی روستاهای بیرجند آب غیر بهداشتی مصرف می کنند
وی به وضعیت روستاهای شهرستان بیرجند اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر از ۳۲۴ روستای این شهرستان ۲۰۸روستا با تانکر آبرسانی میشود و برخی ازروستاها آب غیر بهداشتی مصرف می کنند.
تمرکز ۵۰درصد جمعیت شهرستان
در ۴ روستای حاشیه شهر
وی با بیان اینکه نبود آب در روستاها باعث میشود که مردم به حاشیه شهرها روی بیاورند ،افزود: ۵۰ درصد جمعیت شهرستان در ۴ روستای حاشیه شهر بیرجند متمرکز است که عدم توسعه روستاها، نبود کار تولیدی و اشتغال و آب باعث مهاجرت روستائیان شده است.حاجی آبادی از عدم مدیریت بر ساخت و سازهای حاشیه شهر بیرجند انتقاد کرد و اذعان داشت: با وجود اینکه ازسال ۹۲ جلوی هرگونه ساخت و سازغیر مجاز در حاشیه شهر گرفته شده اما همان ساخت و سازهای قبلی بار مضاعفی بر دوش مسئولان ومردم ساکن در این قسمت ها وارد کرده چرا که با مشکلات کمبود و یا قطع آب روبرو هستند .
مدیریت واحد شهری و روستایی تنها راه حل
به نظر رئیس شورای اسلامی شهرستان بیرجند و دیگر اعضا  تصویب و اجرای مدیریت واحد شهری و روستایی تنها راه حل گرفتاری های موجود در استان است چرا که در حال حاضر بسیاری ازفعالیت ها دوباره و حتی چند باره توسط ارگان های مختلف انجام می شود .
برای چاره اندیشی بحران آب اتاق فکر بامدیریت مرکزکشور تشکیل شود
حجت الاسلام والمسلمین عبدالرزاق نژاد در این جلسه خواستار تشکیل اتاق فکری برای چاره اندیشی در مورد بحران آب در استان شد و گفت: از تجربیات سایر استان ها باید کمک گرفت و با تشکیل اتاق فکر که از مرکز کشور مدیریت شود برای بحران آب راه حلی اندیشید.وی هم چنین از عدم قرار گرفتن خراسان جنوبی در لیست طرح انتقال آب از خلیج فارس که توسط وزیر نیرو اعلام شده انتقاد کرد وخواستار پیگیری مسئولان استانی شد.طاهری دیگر عضو شورای شهرستان نیزاز محدود کردن استفاده از چاه های کشاورزی به عنوان یک راه حل در کاهش مصرف آب یاد کرد و اظهار داشت:برای حل مشکل آب در استان باید درسطح ملی چاره اندیشی شود و صرفه جویی فقط برای کوتاه مدت جوابگو خواهد بود.
چرا خراسان جنوبی ازطرح
انتقال آب محروم ماند؟
نیک دیگر عضو شورای شهرستان نیز از کم کاری مسئولان اجرایی مرتبط با موضوع آب در استان به عنوان یکی از عوامل  قرار نگرفتن خراسان جنوبی در لیست طرح انتقال آب یاد کرد و گفت: آب منطقه ای و سایر مسئولان باید جوابگو باشند.
هدر رفت ۲۲۰ لیتر بر ثانیه ای
آب ازپسماند تصفیه خانه
قالیبافان ازدیگر اعضای شورا خواستار ورود همه مسئولان برای حل بحران آب دراستان شد و اظهار داشت: بنا به نظر متخصصان وکارشناسان امار سرطان در خراسان جنوبی ۴ برابر نرم کشوری است که آب یکی از عوامل موثر در این قضیه است. وی همچنین از هدر رفت پسماند آب تصفیه خانه بیرجند و تصفیه خانه فاضلاب که بیش از ۲۲۰ لیتر در ثانیه است انتقاد کرد وخواستار بازدید اعضای شورا از این قسمت از تصفیه خانه شد.
خشکیدن۵ حلقه چاه آب تامین کننده روستاهای شهرستان بیرجند
مدیر امور آب وفاضلاب روستایی شهرستان بیرجند دراین جلسه با بیان اینکه ۳۲ حلقه چاه  آب روستاهای شهرستان را تامین می کنند، گفت: ازاین تعداد  ۵ حلقه چاه کاملا خشک شده و ۳ حلقه چاه در حال خشک شدن است.صفوی نژاد تعداد روستاهای تحت پوشش شرکت را ۱۱۴ روستا عنوان کرد و افزود: ۱۲ مجتمع آبرسانی داریم که ۳۸ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است و ما ۶۴ ایستگاه پمپاژ نیز داریم که به لحاظ فنی اشکال  بر آن وارد است. وی با اشاره به اینکه گاهی هزینه تامین آب هر متر مکعب بیش از ۵ هزار تومان تمام می شود، اذعان داشت: ماجرای کمبود آب ازقیمت گذشته چرا که وقتی آب نباشد همه چیز تعطیل می شود.
اگر مردم درست مصرف نکنند در تابستان حاشیه شهر بیرجند با قطعی آب روبرو خواهد بود
وی به تغییر الگوی مصرف آب در بین مردم اشاره کرد و گفت: علی رغم مشکلات خشکسالی ونبود آب مردم پرمصرف ترشده اند چرا که در سال ۹۳ هر مشترک ۹۰ متر مکعب آب استفاده می کرده که این رقم به ۱۰۱ متر مکعب در ابتدای سال  ۹۴ و به بیش از ۱۶۶ متر مکعب در پایان این سال افزایش یافته است.
در سطح کلان  کشورکسی به فکر ما نیست پس خودمان به فکر باشیم
مدیر امور آب وفاضلاب روستایی شهرستان بیرجند ازدشت های بیرجند سرایان وفردوس به عنوان دشت های بحرانی یاد کرد و افزود:در سطح کلان کشور کسی به فکر ما نیست بنابراین باید خودمان به فکر باشیم و نباید همیشه انتظار داشت که دیگران مشکل ما را حل کنند. صفوی نژاد به مدیریت صحیح مصرف آب به عنوان یک راه حل اشاره کرد و اذعان داشت: ما سعی کردیم هدر رفت شبکه های آب را کاهش دهیم ومردم نیز باید در مصرف آب صرفه جویی کنند چرا که الان کسی متوجه نیست که ما چقدر بی آب هستیم.
نبود زیرساخت های لازم در حاشیه شهر
وی  با انتقاد از ساخت وسازهایی که در روستاها صورت می گیرد ،گفت: متاسفانه این ساخت وسازها مانند نقاط شهری است و در بحث صرفه جویی در انرژی هیچ تفاوتی با هم نمی کنند و علاوه براین زمین هایی که در برخی روستاهای حاشیه ای واگذار و خانه هایی که ساخته می شود بدون درنظر گرفتن زیر ساخت هایی مانند آب است و اینکه آیا با افزایش جمعیت این نقطه، آب موجود کفاف رفع نیازهای همه را دارد یا نه؟ وی ادامه داد: تا سال ۸۵ تعداد ۱۶۶۹ انشعاب در حاشیه شهر بیرجند  واگذار کرده ایم که این رقم در سال ۸۵ به ۷۶۰۰ انشعاب افزایش یافته و در سال ۹۴ نیز ۱۱۵۹ انشعاب واگذار شده که ۴۶۸ مورد در حاشیه شهر بوده است. وی به نبود زیرساخت های لازم در حاشیه شهربیرجند اشاره کرد و اذعان داشت: به طور قطع با شرایط فعلی در حاشیه ها قطعی آب خواهیم داشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*