از سحری تا افطار مثبت اندیش باشید نگذارید « افکار منفی» آرامش شما را سلب کنند

 

ماه رمضان بهترین فرصت برای دور کردن افکار منفی از خود است. در این ماه سعی کنید، زمینه ساز خودسازی و تغییر صفات منفی وارتقاء ابعاد مثبت و خود باوری شوید.

انرژی مثبت

طبق بررسی های که در حوزه سلامت روان بخصوص روانشناسی انجام شده؛ انسان با احساس گناه دچار اضطراب، دلهره و نگرانی وتشویش می شود و ازآنجا که از جمله اهداف بهداشت روان رفع اضطراب و دلهره وافسردگی و ایجاد آرامش و بردباری در ابعاد فردی واجتماعی است و در قرآن شریف آمده است که استعینوا بالصبر والصلاه ان الله مع الصابرین به نقل ازامام جعفرصادق(ع)منظور از صبر همان روزه است؛ فلذا با ورع و دوری از گناه، فرد احساس آرامش می کند.
آنگاه که یاد خدا را بگوید (الا بذکر الله تطمئن القلوب) و اطمینان قلبی و آرامش با یاد خدا که از جمله نماز و روزه (صبروصلاه) است برقرار می شود و جامعه(طبق اعلام مسئولان مرتبط با مسائل اجتماعی آمار انحرافات، تصادفات، نزاع ودعواها و تخلفات در رمضان کاهش قابل توجهی داشته است) به آرامش و اطمینان قلبی می رسد زمانی که در آن گناه و جرم خلاف بروز و ظهور نداشته باشد؛ پس با دعا آرامش و اطمینان فردی و اجتماعی عاید و حاصل می شود به ترتیبی که روزه دار با به کار بستن کامل این دستور الهی روحیه تقوی را در خود زنده می کند.
و این مراقبت ثمر بخش و تمرین پیاپی در یک ماه نیروی بازدارنده از گناه در فرد بوجود می آورد و خصلت خودداری با ترک عادات و اعمال غیرمفید و بعضا مضر، میسر می شود و پرهیزکاری در فرد ریشه می گیرد. بنابراین رمضان زمینه ساز خودسازی و تغییر صفات منفی وارتقاء ابعاد مثبت و خود باوری می شود. افکار منفی یکی از بزرگترین موانع ذهنی برای تفکر سازنده است. این نوع افکار بسیار غلیظ هستند و مقدار بسیار کمی از آن برای آلوده کردن زندگی کافی است. همچنان که چند قطره سم، برای مرگ و نیستی کفایت می کند. اما با تمرین چه کارهایی در این ماه افکار منفی را از خود دور کنید.

ماه رمضان سپری برای افکار منفی

آرام پز کردن مشکلات فایده ای ندارد، اما بازنگری گاه به گاه خوب است. به راه حل های متفاوت فکر کنید و دنبال اشکالات طرح تان باشید تا در آینده بهتر عمل کنید

بهترین راه برای برآورده نکردن اهداف و آرزوها و تبدیل کردن آنها به کابوس این است که هیچ گاه نخستین گام را برندارید و بگذارید کابوس و ترس هایتان، جرأت و جسارت و توانایی روبه جلو حرکت کردن را رفته رفته در شما از بین ببرند. خیلی از افراد قبل از شروع ماه رمضان مدام می گویند که نمی توانند روزه بگیرند و دلیل خاصی هم برای آن ندارند. آنها خود را در برابر گرسنگی ناتوان می بینند. فقط یک روز کافی است یک گام بردارند، امسال به راحتی به این ترس غلبه کنند.
سعی کنید شما جزو این افراد نباشید. افکار منفی و ترس و تنبلی همیشه وجود دارند باید در برابر آنها بایستیم تا از عضله های ذهنی و نیروی اراده خود برای تعیین شکل زندگی مان استفاده کنیم. گذشته، گذشته است، دریچه ذهنتان را برروی آن ببندید تا شاهد باشید که چگونه دروازه آینده ای درخشان به روی شما گشوده می شود. حال چه کارهایی باید انجام دهیم؟

بر ویژگی های عالی زندگی خود تمرکز کنید

تصمیم بگیرید به جای کاستی های زندگی خود بر برترهای آن تمرکز کنید و این کار را به عادت تبدیل کنید. به بیان بهتر تلاش کنید به جای تمرکز کردن بر نداشته ها، عادت تمرکز بر داشته هایتان را در خود پرورش دهید، مجموعه چنین عادت هایی ساختار منش و شخصیت شما را تشکیل می دهند و تعیین می کنند که شما چطور آدمی خواهید شد و زندگی تان را چگونه سپری خواهید کرد.
ما باید یاد بگیریم که چگونه به شکلی آگاهانه برخی عادت ها را در خودمان پرورش دهیم وگرنه مانند بیشتر مردم جامعه، زندگی مان را به گونه ای خودکار سپری خواهیم کرد.

برای مشکلات راه حل پیدا کنید

به مشکلات خود فکر کنید و برای آنها راه حل پیدا کنید، اما نه به هر قیمتی. اگر در پایان روز راه حلی پیدا نکردید بهتر است شب بخوابید و روز بعد از نو شروع کنید. برای پیدا کردن راه حل مناسب از تجربیات گذشته استفاده کنید.

از تفکر منفی برای آفریدن استفاده کنید

از تفکر منفی نه برای نابودی و ویران کردن، بلکه آفریدن و ساختن استفاده کنید و بر روی این فکر مثبت ایجاد شده خود تمرکز کنید، زیرا به هر چیزی که تمرکز کنید همان خواهد شد.

 عوامل شادی تان را بازشناسید

شور و اشتیاق لازم را کسب کنید. سپس هدفتان را مشخص کنید. هرگز آموختن را متوقف نکنید. اول از مهمترین کارها شروع کنید و در هر لحظه از خودتان بپرسید: «در این لحظه بهترین استفاده ای که می توانم از وقتم بکنم چیست؟» تصمیم بگیرید یکی از بهترین افراد در زمینه زندگی شخصی و حرفه ای خود باشید. دید بلندمدت داشته باشید.

از لذت های فوری چشم پوشی کنید

در کارهایتان انضباط داشته باشید یعنی «انجام به موقع کارها چه دوست داشته باشید آنها را انجام بدهید و چه دوست نداشته باشید» هر روز کاری انجام بدهید تا شما را به هدفی که دارید نزدیک تر کند. به آینده فکر کنید و عواقب انجام دادن یا عدم انجام کار را بسنجید.

از اشتباهات خود درس بگیرید

سریع تر و بیشتر کار کنید، زیرا احساس عزت نفس و افتخار بیشتری خواهید کرد و بدانید که همه، کسی را انتخاب می کنند که با سرعت بیشتری کارها را انجام دهد. از موانع به عنوان پل ترقی استفاده کنید. از اشتباهات خود درس بگیرید. از راهنمای درونتان استفاده کنید. وقت را از دست ندهید.

زمان را مدیریت کنید

بهترین راه برای برآورده نکردن اهداف و آرزوها و تبدیل کردن آنها به کابوس این است که هیچ گاه نخستین گام را برندارید و بگذارید کابوس و ترس هایتان، جرأت و جسارت و توانایی روبه جلو حرکت کردن را رفته رفته در شما از بین ببرند

آرام پز کردن مشکلات فایده ای ندارد، اما بازنگری گاه به گاه خوب است. به راه حل های متفاوت فکر کنید و دنبال اشکالات طرح تان باشید تا در آینده بهتر عمل کنید. روزانه ۲۰دقیقه عمداً نگران شوید، فکر نشخوار کنید. بعد از ۲۰دقیقه به کار مفیدی مشغول شوید. هر وقت متوجه شدید که در حال نشخوار یا نگرانی خارج از وقت مقرر هستید به خودتان تذکر بدهید که قبلاً برای این کار وقت گذاشته اید.

کانال را عوض کنید

اگر به خودمان بگوییم که به موضوع یا اتفاقی فکر نکن، نتیجه عکس خواهیم گرفت. بهترین نحوه کانال عوض کردن این است که به فعالیتی مانند ورزش کردن یا مکالمه درباره موضوعی متفاوت بپردازید تا ذهن را از افکار منفی دور کنید.

کمتر صحبت کنید

بسیاری از کسانی که بیش از حد تفکر می کنند، به ویژه خانم ها در هنگام استرس و نگرانی، نمی توانند جلوی صحبت کردن خود را بگیرند. در مواقع نادری ممکن است که صبحت کردن در مورد نگرانی ها به شما کمک کند ولی در بیشتر اوقات باعث بدتر شدن اوضاع و شرایط می شود.

آرام سازی کنید

کسی که در زمان حال زندگی می کند، نمی تواند در گذشته و آینده سیر کند. در زمان حال زندگی کنید. آرام سازی مداوم، فکر زدگی را کاهش می دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*