آیا بعد از ظهور همه مسلمان می شوند؟

پریسا بیات
برای ایجاد جامعه ای واحد و جهان‌شمول در نظر داشتن یک موضوع لازم است که آن جهان بینی، باور و عقیده واحد است. باید دیدگاه و جهان بینی یکسان و یکدستی بر جامعه حکمرانی کند تا جامعه ای منسجم و خلل ناپذیر بوجود آید. بر این مبنا در زمان ظهور حضرت مهدی (عج) جهان بینی یکسانی بر همه عالم حاکم می شود و همه برنامه ها و راه و روشها یکی می شود و یکپارچگی حقیقی در مسلک و رفتار مردم پدید می آید.خلایق همه یکدل و یک زبان به جانب سعادت و خیر و نیکی حرکت می کنند. دوگانگی و ناسازگاری در افکار و باورها نیست حتی در راه و روشهای اجتماعی نیز دوگانگی و نا همسانی به چشم نمی خورد. در رابطه با مسلمان شدن مردم در زمان ظهور سه دسته روایت وجود دارد که دوران ظهور و چگونگی  مسلمان شدن همگان را بررسی می کند.
۱٫دسته اول: دسته اول شامل آیات و روایاتی می شود که ظاهرشان نشان دهنده وجود غیر مسلمانان در دوران صدارت حضرت مهدی (عج) است .
یهود گفته دست خدا بسته است… (پس)کینه و دشمنى را تاقیامت میان آنان افکندیم» (مائده – ۶۴)
مشابه این آیه درباره مسیحیت نیز آمده است:
و از کسانی که ادّعای نصرانیّت ( و یاری مسیح ) داشتند ( نیز ) پیمان گرفتیم ولی آنها قسمت مهمّی را از آنچه به آنان تذکّر داده شده بود فراموش کردند از این رو در میان آنها ، تا دامنه قیامت ، عداوت و دشمنی افکندیم. و خداوند ، ( در قیامت ) آنها را از آنچه انجام می دادند ( و نتایج آن ) ، آگاه خواهد ساخت.» ( مائده –  ۱۴)
در این آیات، دشمنى و کینه توزى تا قیامت در بین یهود و نصارا مطرح شده و نیز برترى نصارا بر کفار تا قیامت، آمده است. بر اساس این آیات، دین یهود و نصارا تا روز رستاخیز باقی می مانند. در این رابطه یکی از شاگردان امام صادق علیه السلام نقل می کند: از امام پرسیدم در زمان حکومت حضرت مهدی (عج) با قوم یهود و نصارا چگونه برخورد می شود؟ ایشان در پاسخ فرمودند: «با آنان از سر آشتی و مسالمت رفتار می کنند همان گونه که پیامبر (ص) با آنان از سر مسالمت رفتار کردند.» (بحارالانوار ج ۵۲ ؛ ص ۳۸۱)
چنین نتیجه گیری می شود که در دوران حکومت امام عصر (عج) یهود و نصارا وجود دارند و تحت حکومت ایشان زندگی می کنند.
۱٫دسته دوم: دسته دوم اشاره به روایاتی دارد که پس از ظهور حضرت، دین اسلام در همه جا برپا خواهد شد و مردم همه مسلمان می شوند. به جز قوانین اسلام قانونی بر جهان حکومت نخواهد کرد و حکومت به شیوه حکومت اسلامی  در می آید.
در این زمینه امام صادق می فرمایند: «وقتی قائم ما قیام کند اهل هیچ دینی باقی نمی ماند مگر اینکه اظهار اسلام کند و با ایمان مشهور و معروف می گردند.»
( ارشاد مفید، ح ۲، ص ۳۸۴؛ کشف الغمه، ح ۲، ص ۴۵٫)
در آن زمان خباثت و شرک و کفر از میان برداشته می شود و علوم بلند پایه اسلام به کل جهانیان ابلاغ خواهد شد و آیین اسلام، آیین برتر و مسلط خواهد بود. حتی یهودیان و مسیحیان و …. آنرا می پذیرند.
« به درستى خداوند هنگام قیام قائم(عج) اسلام را بر تمامى ادیان برترى خواهد داد» ( کافى، ج ۱، ص ۴۳۳؛ ینابیع الموده، ج ۲، ص ۵۰۸٫٫)
و نیز در روایتی دیگر آمده: «هیچ یهودى و مسیحى و صاحب دینى باقى نمى ماند، مگر این که داخل اسلام شده باشد.» ( (منتخب الاثر، ص ۳۹۳، ج ۱۰؛ بحارالانوار، ح ۵۲، ص ۶۱، ح ۵۹٫٫)
حضرت مهدی (عج) تضادهای دینی و چندگانگی ها را برطرف می نمایند و در سایه اسلام اتحاد و همبستگی عقیدتی به وجود می آورند.
۱٫دسته سوم: سومین دسته از روایات حاکی از این است که حضرت مهدی (عج) در ابتدای امر، عموم مردم را به دین اسلام دعوت می کنند و در این دعوت از همه می خواهند که با بینش درست و اصولی اسلام را بپذیرند و در صورت باقی ماندن در گمراهی و اشتباه و کفر با آنان برخورد تندی می کنند.
با در نظر گرفتن و دقت در این احادیث چنین بر می آید که تمام مردم جهان اسلام را قبول می کنند و بطور قطع اکثریت آنان با اشتیاق و علاقه مسلمان می شوند و کافران و منافقان با ناگزیری و از سر الزام اسلام را می پذیرند.
در آن زمان همه مسلمان خواهند شد و ظلم، کفر و پلیدی در حکومت ربانی حضرت مهدی (عج) جایی نخواهد داشت و  سیاهی و تاریکی ریشه کن خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*