گفته می شود

گفته می شود  خبرگزاری «رویترز» از کناره گیری عضو ارشد هیأت مذاکره کننده معارضین سوریه خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، محمد علوش، مذاکره کننده ارشد معارضین سوری به نام «گروه ریاض»، در اعتراض به آنچه «شکست مذاکرات سوریه در ژنو زیر نظر سازمان ملل» خواند، از سمت خود استعفا کرد. علوش که مذاکره کننده ارشد گروه مخالفان مسلح ریاض و مورد حمایت عربستان سعودی و نماینده گروه تروریستی جیش الاسلام است، علت استعفایش را عقیم ماندن مذاکرات صلح در سوریه بیان کرد و افزود: «این مذاکرات نتیجه ای برای انتقال سیاسی بدون بشار اسد نداشته است». بنا بر ادعای وی، حکومت سوریه پیوسته تلاش کرده است از زیر بار انتقال سیاسی مانند سایر طرح ها و پیشنهادهای بین المللی فرار کند.
گفته می شود روسیه بار دیگر پیشنهاد انجام عملیات مشترک علیه گروه های تروریستی را با آمریکا مطرح کرده است. به نوشته «اینترفاکس»، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در تماس تلفنی با جان کری، همتای آمریکایی خود، درباره اوضاع سوریه و مرزهای این کشور با ترکیه، با وی رایزنی کرد. در این تماس تلفنی، طرف روس پیشنهاد عملیات مشترک نظامی علیه تروریست‌های سوری را برای بار دیگر به آمریکایی‌ها ارائه داده است؛ پیشنهادی که قبول آن توسط آمریکایی‌ها، پیش از این از جانب مسکو اعلام و از جانب واشنگتن، تکذیب شده بود. وزرای خارجه دو کشور در این مکالمه، بر لزوم تلاش همه گروه‌های سوری و همه کشورهای دخیل در حوادث این کشور، برای اجرایی شدن قطعنامه‌های ملل متحد در خصوص آتش‌بس و رسیدن کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان، موافقت کرده‌اند.

 

گفته می شود حمایت برخی از کشورهای منطقه از طالبان، موضوعی است که «بلومبرگ» به آن پرداخته است. به نوشته این سایت، سرکرده سابق طالبان در ده سال گذشته از طریق پاکستان، با گذرنامه پاکستانی و نام جعلی بارها به کشورهای منطقه سفر کرده است. ذبیح الله مجاهد، سخنگوی رسمی طالبان در گفت وگوی تلفنی با بلومبرگ خاطرنشان کرد، ملا اختر منصور علاوه بر سفر به بحرین، بیش از هجده بار به دبی سفر کرده تا برای عملیات مسلحانه طالبان در افغانستان کمک مالی دریافت کند. منصور با آن که از سال ۲۰۰۱ در لیست سیاه سفرهای هوایی، منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد قرار داشته، به راحتی در کشورهای منطقه تردد می کرده است. منصور با تاجرانی از افغانستان و برخی کشورهای اسلامی دیگر در امارات جلساتی برگزار می کرد تا ضمن بررسی جنگ در افغانستان، برای عملیات طالبان در این کشور پول جمع آوری کند.
گفته می شود روزنامه «ایندیپندنت» از حضور پنهانی نظامیان انگلیسی خبر داده است. به نوشته این روزنامه، نیروی هوایی ویژه انگلیس در لیبی در حال جنگ است، اما هیچ اطلاعاتی در این ‌باره به پارلمان انگلیس ارائه نشده است. مایکل فالون، وزیر دفاع انگلیس، تلاش کرد، سؤالات مرتبط با این موضوع را رد کند که آیا انگلیس در حال برنامه ریزی برای استقرار ارتش این کشور در لیبی است یا خیر. فالون گفت: «انگلیس در حال برنامه ریزی برای ترسیم یک نقشه جنگی برای نیروهای انگلیسی در لیبی نیست و اگر قرار باشد ارتش در لیبی مستقر شود، این موضوع نخست باید در پارلمان مطرح شود. با این حال، آن گونه که مشخص است، نیروهای انگلیس بدون اطلاع پارلمان نه تنها در لیبی، بلکه در دیگر کشورهای خاورمیانه نیز مستقر و مشغول فعالیت هستند.
گفته می شود  روزنامه «هاآرتص» اظهارات پسر دونالد ترامپ، نامزد جنجالی جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بازتاب داده که از دلایل پدرش برای نامزدی در انتخابات سخن گفته است. اریک ترامپ می‌گوید که امضای توافق هسته‌ای با ایران و تهدید موجودیت رژیم اسرائیل، پدرش را به شرکت در این رقابت سیاسی متقاعد کرده است. وی اظهار داشته: «صادقانه اگر بخواهم بگویم، فکر می کنم توافق هسته‌ای ایران یکی از چیزهایی بود که او را به ورود به رقابت مجبور کرد؛ فکر می‌کنم که این ماجرا برای او از عوامل تغییر دهنده قواعد بازی بود». اریک که مادرش اولین همسر دونالد ترامپ بوده، به زمان اعلام خبر توافق ایران و ۱+۵ اشاره کرد و افزود: «آنگاه بود که او (دونالد ترامپ) بالاخره گفت “بچه‌ها، می روم که یک تلاش واقعی به کار ببندم”». دونالد ترامپ در نشست امسال «آیپک» گفته بود: «اولویت شماره یک من، بر هم زدن توافق فاجعه‌بار با ایران خواهد بود».

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*