طعم گرانی در سفره افطار/وقتی حرکت صعودی قیمت ها، ثبات تعریف می شود

به گفته اصناف،اکثر کالاهای اساسی ماه رمضان به میزان کافی عرضه شده و از این رو قیمت ها تغییری نکرده اما بازار از مدت ها پیش با گرانی به استقبال این ماه رفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بازار کالاهای اساسی تب و تاب بیشتری پیدا می کند و مصرف اقلام مختلف از جمله محصولات پروتئینی، برنج، حبوبات، چای، روغن، قند و شکرو خرما افزایش می یابد.
البته این اتفاق هرساله در ایام خاص همچون شب عید و ماه رمضان پیش می آید که در این شرایط گاه قیمت کالاها با توجه به تقاضای زیاد مردم افزایش می‌یابد و گاه دولت‌ها با سیاست‌های تنظیم بازار سعی می‌کنند دسترسی مردم به مایحتاج اساسی خود را تسهیل کنند.
با این حال رونق بازار در این ماه و در شرایطی که اقتصاد در یک رکود وسیع به سر می‌برد، فرصت خوبی برای تولیدکنندگان و اصناف ایجاد می کند که انبارهای خود را برای عرضه به بازار خالی کنند.
مسأله‌ای که در خصوص عرضه کالا در این ماه وجود دارد این است که گاهی بر اثر تقاضای زیاد و یا با توجه به عواملی نظیر احتکار و یا نبود ذخایر مناسب، قیمت برخی کالاهای اساسی افزایش شدید را تجربه می‌کند که در این شرایط دستگاه های نظارتی باید به موقع حضور پیدا کنند و جلوی سوء استفاده های احتمالی را بگیرند.
بر اساس این گزارش با گذشت یکی دو روز از آغاز این ماه مبارک ، به گفته برخی فروشندگان، قیمت کالاهای اساسی تغییری نداشته است و پیش‌بینی می‌شود که قیمت ها در این ماه با تغییر و تحول چندانی نیز روبرو نشود.
اما گزارش میدانی از بازار حاکی از آن است که قیمت انواع کالاهای پر مصرف از جمله مرغ ، برنج و خرما به دلیل افزایش تقاضا از حدود یکی دو هفته مانده به آغاز این ماه روند صعودی به خود گرفته و البته که دیگر با شروع ماه مبارک باید به ثبات رسیده باشند اما مصرف کننده ، فشار ناشی از افزایش قیمت ها را متحمل شده است.
ثبات قیمت مرغ در بازار پس از افزایش قیمت ۵۰۰تومانی
در همین ارتباط عظیم حجت عضو هئیت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به وضعیت قیمت مرغ در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: از یک ماه گذشته تا کنون وضعیت قیمت ها در بازار با ثبات بوده و تنها در برخی روزها شاهد تلورانس ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی در هر کیلو بوده ایم.
وی با اشاره به قیمت مرغ گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری در استان های مختلف ۴ هزار و ۲۰۰ الی ۴ هزار و ۳۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ برای مصرف کننده بین ۶ هزار و ۷۰۰ الی ۷ هزار و ۲۰۰ تومان متغیر است.
حجت با بیان اینکه تنها در ایام ماه رمضان شاهد افزایش ۷ الی ۸ درصدی قیمت خواهیم بود، بیان کرد: با توجه به افزایش تقاضا در این ایام تنها ممکن است قیمت هر کیلو مرغ ۷ الی ۸ درصد افزایش یابد اما گفتنی است که این افزایش قیمت از نرخ مصوب اعلام شده از سوی دولت تخطی نخواهد کرد.
وی با اشاره به تاثیر عرضه مرغ منجمد از سوی شرکت پشتیبانی عنوان کرد: با توجه به اینکه در ایام ماه مبارک رمضان بازار با کشش بیشتری مواجه است، لذا اگر قیمت ها به بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ تومان برسد شرکت پشتیبانی با عرضه ذخایر خود می تواند بازار را کنترل کند اما با قیمت های فعلی موجود در بازار ،عرضه مرغ منجمد سبب کاهش قیمت در بازار می شود.
عضو هئیت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی در ادامه یادآور شد: زمانیکه بازار با افت قیمت مواجه می شود پروسه طولانی برای رسیدن به ثبات طی می کند به همین خاطر اگر شرکت پشتیبانی به صورت هدفمند و براساس نیاز استان ها اقدام به عرضه مرغ منجمد کند دچار شوک قیمت در بازار نخواهیم شد چرا که نوسان قیمت پیامد هایی به دنبال دارد.
وی با اشاره به روند قیمت در دو ماه اخیر گفت: طی این مدت قیمت برای مصرف کننده براساس نرخ مصوب دولت و هزینه تمام شده برای مرغداران بوده است اما می توان گفت که در چند ماه اخیر تولید کنندگان با زیان مواجه بودند.
حجت ادامه داد: از یک ماه اخیر با ثبات نسبی قیمت در بازار مواجه بودیم و مصرف کنندگان نیز براساس نیاز مصرفی خود خرید می کنند از این رو دچار نوسانات قیمت در بازار نیستیم.
عضو هئیت مدیره اتحادیه سراسری مرغداران با اشاره به پیش بینی تقاضا در بازار در این ایام اظهار داشت: طبق روال همه ساله در دهه اول ماه با افزایش تقاضا در بازار مواجه هستیم و به همین خاطر تولید کنندگان تولید خود را مدیریت شده عرضه می کنند .
وی تصریح کرد: با توجه به برنامه ریزی و تولید مناسب با کمبود مرغ گرم در ماه مبارک مواجه نخواهیم شد و چناچه با کمبود در برخی استان ها روبرو شدیم شرکت پشتیبانی با عرضه ذخایر خود می تواند قیمت ها را کنترل نماید.
تحولات بازار گوشت قرمز
همچنین علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به قیمت گوشت در بازار تغییر چندانی نداشته است، اظهار داشت: در حال حاضر هر کیلو گوشت شقه بدون دنبه به مغازه دار ۲۶ تا ۲۶ هزار و ۵۰۰ و مصرف کننده ۳۰ الی ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می شود.
وی با اشاره به وضعیت قیمت گوشت در ماه مبارک رمضان گفت: در حال حاضر قیمت دام زنده در مقایسه با یک ماه گذشته تغییری نداشته ضمن اینکه با افزایش گرما و کاهش تقاضا افزایش خاصی پیش بینی نمی شود.
ملکی با اشاره به مقایسه وضعیت بازار نسبت به سال گذشته بیان کرد: بازار گوشت همانند سایر کالاها در رکود به سر می برد و تنها ممکن است ظرف چند روزآینده به سبب اعطای هدایا از سوی برخی سازمان ها به پرسنل خود رونق نسبی در بازار ایجاد شود که این رونق ممکن است با افزایش جزئی قیمت همراه باشد.
فراوانی مواد غذایی در بازار
بر اساس این گزارش ابراهیم درستی  نایب رئیس اتاق اصناف ایران  با اشاره به اینکه مواد غذایی به وفور در بازار وجود دارد و میزان عرضه و تقاضا متعادل است گفت: جای نگرانی در ارتباط با تامین غذایی در ماه مبارک رمضان وجود ندارد.
درستی همچنین در مورد قیمت اقلام مصرفی مردم در این ماه، خاطرنشان کرد که قیمت برنج، مرغ ، لبنیات و انواع روغن تغییری نخواهند داشت و وضعیت بازار از ثبات نسبی برخوردار است.
توقف روند صعودی قیمت برنج
بر اساس این گزارش قیمت برنج که طی چند ماه گذشته با روند صعودی مواجه بود در این ایام دیگر به ثبات نسبی رسیده و  برنج ایرانی درجه یک که به طور معمول نسبت به برنج خارجی از تقاضای بیشتری برخوردار است در عمده فروشی ها بین ۸۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان قیمت دارد و در خرده فروشی ها و مغازه های سطح شهر به کیلویی بین ۱۲ تا ۱۶ هزار تومان عرضه می شود.
در میان برنج های خارجی نیز که عرضه و مصرف کمتری در بازار دارند، برنج هندی درجه یک کیلویی ۴۳۰۰ تا ۴۶۰۰ تومان قیمت دارد؛ همچنین هر کیلوگرم برنج پاکستانی درجه یک ۳۵۰۰ تومان به طور متوسط در مغازه های سطح شهر عرضه می شود.
بر اساس این گزارش به گفته اصناف ، امسال شوک قیمتی در بسیاری از کالاهای اساسی نداشته ایم اما باید دید در بازار فروش تا چه حد این به اصطلاح ثبات قیمت ها برای مصرف کننده ملموس بوده است و آیا این روند تعادلی تا پایان ماه رمضان حفظ می شود یا خیر؟

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*