در مراسم افتتاح رسمی پایانه مرزی ماهیرود عنوان شد : عدم تمایل افغانستان برای بازگشایی بازارچه های استان والی فراه :بازگشایی بازارچه های استان فقط به نفع تجار ایرانی است

طی مراسمی با حضور استاندار خراسان جنوبی ، والی فراه افغانستان ، معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی پایانه رسمی ماهیرود بهره برداری به عمل آمد.
بهره برداری از پایانه مرزی ماهیرود با اعتبار ۲۱۹ میلیارد ریال
پایانه مرزی ماهیرود در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار احداث شده که شامل سالن های تجاری و مسافری ، پارکینگ ، ساختمان گمرک ، ایستگاه آتش نشانی می باشد که اعتباری معادل ۲۱۹ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
استاندار خراسان جنوبی در دیدار اولیه خود با والی فراه به مشترکات فرهنگی و اجتماعی و تاریخی بین دو کشور اشاره کرد و گفت : هر چند روابط تجاری و اقتصادی خوبی بین دو کشور و از جمله بین استان خراسان جنوبی و استان فراه وجود دارد ولی ما می خواهیم که این روابط شتاب بیشتری بگیرد و گام های ارزنده ای در این زمینه برداشته شود. وجه ا… خدمتگزار از مرزهای بین دو کشور به عنوان امن ترین مرزها یاد کرد و افزود :ما خواهان آرامش ، امنیت و توسعه و پیشرفت اقتصادی دو استان هستیم.
خراسان جنوبی خواستار بازگشایی بازارچه های مرزی است
وی از مرز  ماهیرود بعنوان یک فرصت و موقعیت ممتاز یاد کرد و اذعان داشت :در خراسان جنوبی ۴ بازارچه وجود دارد که ما خواهان بازگشایی این بازارچه ها هستیم.
وی به اتصال خراسان جنوبی
به خط ریلی کشور در آینده اشاره کرد و اظهار داشت :تحقق این هدف در پیشبرد اهداف دو استان در آینده نقش موثر ی خواهد داشت.
خراسان جنوبی آماده صادرات فنی و مهندسی ، کشت جایگزین و .. به استان فراه
وی از افزایش درامد زایی ارزی ، ایجاد اشتعال ، صادرات کالاهای مورد نیاز دو استان ، منافع گردشگری و توریست درمانی به عنوان گوشه ای از دستاوردهای راه اندازی پایانه یاد کرد و اظهار داشت :خراسان جنوبی در ارتباط با صادرات خدمات فنی و مهندسی ، کشت جایگزین ، توسعه صادرات سوخت و … آمادگی توسعه روابط را با استان فراه دارد.
خراسان جنوبی خواستار راه اندازی کنسولگری افعانستان در استان
استاندار خراسان جنوبی به فعالیت منطقه ویژه اقتصادی در نقطه صفر مرزی و در بیرجند اشاره کرد و اذعان داشت :ما متقاضی راه اندازی کنسولگری افعانستان در خراسان جنوبی هستیم .
خدمتگذار هم چنین خواستار تشکیل کمیسیون های مشترک بین دو استان شد و اظهار داشت :در این جلسات می توان مشکلات تجاری بین دو استان در کوتاه ترین زمان بررسی و مرتفع شود.
آمادگی خراسان جنوبی برای تامین برق استان فراه
وی هم چنین از آمادگی خراسان جنوبی برای تامین برق استان فراه خبر داد و گفت :بخشی از مسیر مرز تا استان فراه آسفالت شده و بخشی باقیمانده است که امید است برای تردد راحتر کامیون داران این مسیر نیز با همت افغانستان آسفالت شود. وی از شرایط بوجود آمده در کشور بعد برجام به عنوان فرصتی مناسب یاد کرد و گفت :در همین مدت ۱۲ سفیر از کشورهای مختلف به خراسان جنوبی سفر کرده اند که متقاضی مراودات کشاورزی ، گردشگری و صنعتی با استان بوده اند.
افغانستان دارد به کریدور اقتصادی منطقه تبدیل می شود
والی استان فراه افعانستان در این دیدار به مشترکات دو کشور اشاره کرد و گفت :کشور ایران در سالهای گذشته میزبانی خوبی از مهاجران افغانی داشته که این یک اقدام بزرگ به شمار می رود. محمد آصف ننگ افزود :با توجه به درگیری هایی که در افعانستان وجود دارد ما چاره ای جز افزایش توسعه تجارت زمینی را با سایر کشورها نداریم.
افغانستان خواستار تبدیل ماهیرود به منطقه آزاد است
وی با بیان اینکه افعانستان دارد به کریدور اقتصادی منطقه تبدیل می شود ، اظهار داشت :تجارت دو طرفه برای ما مهم است و ما خواستار تبدیل این منطقه از خراسان جنوبی به منطقه آزاد هستیم.
افعانستان خواستار تجارت حساب شده با ایران است /استان فراه پیشگام در کشت جایگزین
وی با بیان اینکه ما خواستار تجارت قانونی و حساب شده با استان هستیم ، اذعان داشت :ما نیز خواستار راه اندازی کنسولگری ایران در فراه هستیم تا تجارت بین دو استان سرعت بخشیده شود والی استان فراه افغانستان به ظرفیت های دانشگاهی این استان اشاره کرد و گفت :در کشت جایگزین استان فراه پیشرفت خوبی داشته و کشت خشخاش در این استان خیلی کم شده و بیشتر مردم گندم ، بادرنگ ، خیار و انارکشت می کنند.
بازارچه های بسته خراسان جنوبی قانونمند  باید بازگشایی شود
وی در مورد بسته بودن سایر بازارچه های استان اظهار داشت :با خواستار بازگشایی قانونمند این بازارچه ها هستیم که این موضوع در مجلس افعانستان نیز مطرح شده است .
خراسان جنوبی می تواند در برقرسانی به منطقه صنعتی غرب افعانستان همکاری کند
والی استان فراه افغانستان به ظرفیت معادن این استان اشاره کرد و اظهار داشت: ما در صدد هستیم منطقه دشت دل آرام افعانستان را به منطقه صنعتی تبدیل کنیم که این آرزوی ۱۰ ساله ماست که نیاز به زیر ساخت  هایی از جمله تامین برق خواهد داشت که خراسان جنوبی می تواند با  این پروزه بزرگ همکاری داشته باشد. مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان خراسان جنوبی در مراسم بهره برداری از پایانه مرزی ماهیرود گفت :این پایانه با اعتبار ۲۱۹ میلیارد ریالی از محل منابع سازمان تامین شده و تاکنون تخصیص اعتبار۱۰۰ درصدی بوده و در مدت ۵ سالی که پروزه در دست اجرا بوده فعالیت های پایانه تعطیل نبوده و انجام می شده است .ابراهیم نصری به تفویض ۹۰ درصدی اختیارات به استان ها در این مجموعه اشاره کرد و افزود :این اقدام کمک شایان توجهی به تسهیل امور کرده است .وی با بیان اینکه پایانه در دو سایت اصلی و الحاقی در قالب ۲۰ هکتار پیش بینی شده ، اظهار داشت : ۵۶ هزار متر مربع محوطه سازی نیز انجام شده است .
معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل کشور در این جلسه به موافقت نامه ایران افعانستان و هندوستان اشاره کرد و گفت : بر اساس این تفاهم نامه قرار است محصولات کشور هند از طریق بنادر جنوبی ایران وارد کشور شود  و از طریق جاده و ریل به سایر کشورهای شمالی ایران و افعانستان فرستاده منتقل شوند .
داوود کشاورزیان افزود :برای توسعه حمل و نقل شرق کشور به تردد این ناوگان ها در مسیر ترانزیت به این کشورها تخفیفاتی تعلق خواهد گرفت.
آسفالت بخشی از جاده مرزی فراه توسط ایران
وی به همکاری ایران و وزارت راه برای آسفالت بخشی از جاده مرزی تا فراه اشاره کرد و اذعان داشت :بخشی از مسیر جاده روستای قلعه کاه به طرف فراه بهسازی و آسفالت خواهد شد .
نشست خبری والی استان فراه  افغانستان و استاندار خراسان جنوبی با خبرنگاران
در حاشیه این مراسم والی فراه و استاندار خراسان جنوبی و معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای کشور به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند. استاندار خراسان جنوبی در این نشست اظهار امیدواری کرد با راه اندازی پایانه مرزی ماهیرود مراودات بین استان خراسان جنوبی و استان فراه افزایش یابد.
توقف آسفالت مسیر ترانزیتی به استان فراه بدلیل نا امن بودم
خدمتگزار در پاسخ به سوال خبرنگار  افعانستان  در مورد وضعیت آسفالت نقطه مرزی تا استان فراه اظهار داشت :بخشی از آسفالت این مسیر انجام شده است  که بدلیل نا امن بودن منطقه ادامه کار متوقف شد.
پیش بینی اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی در بودجه ۹۵ برای آسفالت مسیر ترانزیتی تا استان فراه
وی به پیش بینی اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی در بودجه ۹۵ برای آسفالت این مسیر اشاره کرد و افزود :بازگشایی بازارچه های مرزی استان بیشتر با هدف بهره مندی مرزنشینان برای ما اهمیت دارد .
افغانستان خواستار بهره مندی از آموزش های فنی و حرفه ای ، زراعت ، بانکداری و علوم پزشکی خراسان جنوبی
والی فراه نیز در پاسخ به سوال خبرنگار آن به علاقه مندی افغانستان برای بهره مندی از آموزش های فنی و حرفه ای ، زراعت ، بانکداری و علوم پزشکی خبر داد.
پایانه مرزی ماهیرود افزایش مبادلات را در پی خواهد داشت
آصف ننگ در پاسخ به سوال خبرنگار ما در مورد برنامه های آتی افغانستان برای بهره مندی از ظرفیت پایانه مرزی ماهیرود اظهار داشت :در حال حاضر سالانه ۴۱ تا ۴۴ هزار کامیون از ماهیرود  وارد افعانستان میشود که با راه اندازی پایانه پیش بینی می شود این رقم به ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار برسد. وی از منطقه ویژه اقتصادی در ماهیرود به عنوان فرصتی برای تسریع در روند مبادلات یاد کرد. وی در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار آن در مورد علاقه مندی این کشور برای بازگشایی بازارچه های استان گفت :بازگشایی بازارچه ها با توجه به ناامنی های موجود در کشور افغانستان و نبود امکانات زیر بنایی مانند راه در این بازارچه ها دشوار است.
بازگشایی بازارچه های مرزی فقط به نفع تجار ایرانی است
والی فراه بازگشایی بازارچه های مرزی استان را بسته به نظر کابینه دولت دانست و افزود :هدف ما تجارت یکطرفه نیست و در این بازارچه ها بیشتر تجار ایرانی سود می کردند.
بازارچه ها دائمی نیستند و متغیر ند
آصف ننگ ادامه داد :علاوه بر این بازارچه ها بلحاظ اقتصادی ثبات ندارند و متغیر ند و ما این را نمی خواهیم. وی تاکید کرد :شاید بازگشایی بازارچه ها ضروری به نظر برسد اما ما خواستار بازارچه مشترک هستیم. وی تصریح کزد:وضعیت بازارچه های استان طوری بود که بیشتر تجار ایرانی را به این سمت می کشاند و تجار افغانی رغبتی نداشتند. استاندار خراسان جنوبی هم چنین در پاسخ به سوال خبرنگار افغانی در مورد تمایل استان برای واردات محصولاتی مانند هندوانه خیار و گرجه فرنگی از این کشور گفت :ما از این موضوع استقبال می کنیم و لازمه آن توافقاتی است که لازم است با سازمان جهاد کشاورزی صورت گیرد و ما حمایت می کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*