۴میلیون مجرد بالای ۳۰سال در کشور

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بالا رفتن سن ازدواج در میان جوانان را یکی از علت‌‌های آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت:‌ ۱۲میلیون جوان در سن ازدواج قرار دارند و حدود ۴میلیون نفر نیز افراد مجرد بالای ۳۰ سال هستند.

ایرج عبدی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به آسیب‌های اجتماعی و راه‌های مقابله با آنها اظهار داشت: در زمینه آسیب‌های اجتماعی در درجه اول نیازمند قانون هستیم که باید این مهم در فوریت کار مجلس شورای اسلامی باشد.

وی ادامه داد:‌ توجه به جوانان و ازدواج آنها باید یکی از اولویت‌ها قرار بگیرد و تلاش شود با ارائه راهکارهای ممکن موانع ازدواج برطرف شود؛ باید در زمینه آسیب‌های اجتماعی همه دستگا‌ه‌ها دست به دست هم دهند و همه چیز را به پول موکول نکنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در بحث کودکان کار و کودکان بی‌سرپرست نیز باید ساماندهی انجام گیرد و زندگی آبرومندی را برای آنان فراهم آوریم؛ باید حل مشکلاتی همچون آسیب‌های اجتماعی دغدغه اصلی مسئولان باشد.

عبدی خاطرنشان کرد: وام ۱۰میلیونی ازدواج به زوج‌های جوان می‌تواند یکی از همان کارهای مهم در برداشتن موانع ازدواج باشد و برنامه بسیار مناسبی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

وی به بحث اعتیاد و مقابله با آن به‌عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: در حوزه اعتیاد رویکرد ما غلط است و نباید اعدام‌ها صورت گیرد چراکه اعدام‌ها به‌جای جلوگیری موجب آسیب‌زایی خواهد بود.در زمینه مبارزه با مواد مخدر کار پژوهشی و ساماندهی نیازمندیم و اگر اهتمام شود موضوع مرتفع خواهد شد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موضوع بیمه‌های اجتماعی و ازکارافتادگی باید مورد توجه جدی قرار گیرد و دولت باید به این مهم توجه جدی داشته باشد؛ همچنین دولت می‌تواند پول یارانه‌ پردرآمدها را قطع کرده و آن را برای ازدواج و اشتغال جوانان قرار دهد.

وی اضافه کرد: هنوز آسیب‌های اجتماعی دغدغه اول مسئولان نیست چرا که اگر دغدغه نخست مسئولان بود آسیب‌های اجتماعی کاهش یافته بود و متأسفانه کار جدی نشده است؛ دولت و مجلس می‌توانند در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی با جدیت وارد شوند و ظرف چند سال آن را کاهش دهند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: ان‌شاءالله موضوع آسیب‌های اجتماعی را با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب باید با جدیت دنبال کرد و مسئولان بحث مقابله با آسیب‌های اجتماعی را به‌عنوان یک وظیفه شرعی و عرفی پیگیری کنند.

عبدی اظهار داشت: در حال حاضر تعداد قابل توجهی جوان مجرد وجود دارند؛ جامعه جوان را رها کرده‌ایم و این افراد قشر تأثیرگذار هستند که باید راهکاری برای آنان اندیشیده شود. باید سن ازدواج را به زیر ۲۰ سال بیاوریم و فقط نصیحت و صحبت در تلویزیون و رادیو یا رسانه‌ها کفایت نمی‌کند بلکه باید راه حل از سوی دولت و مسئولان ارائه شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بحث اشتغال و فراهم آوردن حداقل امکانات باید برای جوانان در سن ازدواج انجام گیرد؛ دولت می‌تواند با تمهیداتی یارانه افرادی را که ازدواج می‌کنند افزایش دهد و جوانانی که به خانه بخت می‌روند تا ۵ سال یارانه بالایی دریافت کنند.

عبدی خاطرنشان کرد: باید برای تشکیل خانواده مشوق‌های مالی قرار دهیم و امتیازگذاری کنیم؛ مجلس می‌تواند در این راستا وارد شود و بحث اشتغال و ازدواج را مورد توجه و تأکید قرار دهد.

وی اظهار داشت: مشکل ما در حوزه آسیب‌های اجتماعی نبود قوانین متقن و شفاف است و خلأ قانونی داریم؛ باید سهم آسیب‌ها را در منابع مالی و بودجه کشور تعریف کنیم و برای حل آنان راهکار ارائه دهیم.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد:‌ تعداد افراد مجرد بالای ۳۰ سال ۴ میلیون نفر و افراد ورود یافته به سن ازدواج حدود ۱۲ میلیون نفر است که باید دولت راهکاری را عملیاتی کند؛ بالا رفتن سن ازدواج یکی از علت‌های آسیب‌های اجتماعی است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*