یک پیشرفت خارق‌العاده در دنیای پزشکی امکان احیای افراد مرگ مغزی در آینده

یک تیم از پزشکان هندی و آمریکایی در حال انجام آزمایشات پیشرفته برای بررسی امکان بازگشت حیات به افراد دچار مرگ مغزی هستند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، کارآزمایی پیشگامانه یک تیم از پزشکان هندی و آمریکایی برای مشاهده امکان‌ بازگشت حیات به افراد دچار مرگ مغزی توانست تائیدیه ناظران بهداشتی آمریکا را دریافت کند.

در صورتی که رویکرد چند نمایی(MultiModality) یا پروژه ReAnima با موفقیت انجام شود، به زودی ممکن است بتوان افراد مرگ مغزی را مجددا احیا کرد.

محققان به رهبری دکتر هیمانشو بانسال از هند، در بخشی از پروژه خود توانسته‌اند اجازه اخلاقی برای استفاده از ۲۰ بیمار را بدست بیاورند که از نظر بالینی در اثر آسیب تروماتیک مغز، مرده اعلام شده‌اند.

این تیم نخستین مرحله از کارآزمایی “تخریب و احیای عصب‌ها در انسان برای نخستین بار” را در بیمارستان آنوپام در اوتارخاند هند انجام خواهند داد.

در این آزمایش، دانشمندان طیفی از رویکردها و درمان‌ها را مورد استفاده قرار خواهند داد که شامل تزریق سلول‌های بنیادی و مخلوطی از پپتیدها به مغز و در نهایت، استفاده از لیزر درمانی و تحریک نورون‌ها برای احیای مغز و بازگرداندن آن به زندگی است.

دکتر بانسال که با شرکتهای فناوری زیستی Revita Life Sciences و Bioquark در آمریکا همکاری می‌کند، مدعی شده که تاکنون موفقیت‌هایی بر روی دو بیمار در منطقه خاورمیانه و اروپا بدست آورده است.

وی در گفتگو با تلگراف اعلام کرد: ما اکنون در تلاش برای ایجاد یک پژوهش قطعی بر روی ۲۰ بیمار و اثبات برگشت‌پذیر بودن مغزهای مرده هستیم. این کار راه را برای تحقیقات آینده و بویژه برای افرادی که عزیزانشان بطور ناگهانی از دست داده‌اند، هموار خواهد کرد.

پپتیدها بطور روزانه به درون نخاع بیمارانی که با سیستم پشتیبانی زندگی زنده نگه داشته شده‌اند، از طریق یک پمپ تزریق می‌شود و سلول‌های بنیادی دو هفته یک بار طی یک دوره شش هفته‌ای به بیمار ارائه می‌شوند.

این تزریق‌ها باعث تشویق ساقه مغز به آغاز رشد سلول‌های کارآمد جدید می‌شود و با لیزر درمانی و تحریک نورون‌ها، به افزایش سطح هوشیاری در بیماران پرداخته خواهد شد. این کارآزمایی یک سال بطول خواهد انجامید.

اگرچه بیماران دچار مرگ مغزی بطور فنی دیگر زنده نیستند اما بدن آن‌ها اغلب به گردش خون، هضم غذا، دفع ضایعات، متعادل کردن هورمون‌ها، رشد، ترمیم زخمها، آبستن شدن و حتی وضع حمل ادامه می‌دهد.

پژوهش‌های اخیر همچنین نشان داده که برخی فعالیت‌های الکتریکی و جریان خون پس از مرگ مغزی به کار خود ادامه می‌دهند البته نه به اندازه‌ای که کل بدن، عملکرد خود را بدست بیاورد.

اگرچه انسان از قابلیت‌های احیای قابل‌توجهی در سیستم عصبی مرکزی برخوردار نیست، بسیاری از موجودات دیگر از جمله دوزیستان و ماهیهای خاص پس از ترومای مرگبار می‌توانند بخشهای مهمی از مغز و ساقه مغزشان را ترمیم، احیا و مجددا مدلسازی کنند.

این پروژه پیشگامانه، نخستین کارآزمایی در نوع خود است که گام دیگری در جهت معکوس کردن مرگ در زمان حیات بشمار می‌رود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*