چه عواملی ژیادیازیس را به وجودمی‌آورند

عوامل ایجاد ژیادیازیس اسهال، سستی، نفخ شکم، دفع مدفوع چرب و بد بو، تهوع، بی اشتهائی، کاهش وزن، استفراغ، تب، کهیر و یبوست می باشند.

 ناصر ابراهیمی دریانی فوق تخصص گوارش در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با پروتوزئور یا انگل ژیادیازیس گفت: ژیاردیازیس (Giardiasis ) یک عفونت است که در انتهای روده باریک است که توسط ژیاردیا لامبلیا ایجاد می‌‏شود و اغلب بدون نشانه بالینی است اما می‏تواند به صورت اسهال حاد یا مزمن تظاهر نماید.
ابراهیمی مقدم افزود: به دلیل آنکه تعداد زیاد انگل در عمل جذب ویتامین‏‌های محلول در چربی و چربی‌ها اختلال ایجاد می‌‏کند در عفونت‌های شدید ممکن است استئاتوره، کم خونی، ضعف و کاهش وزن مشاهده گردد. پروتوزئور ژیادیازیس در انتهای روده باریک مستقر شده و علائمی نظیر اسهال و درد شدید کند.
وی ادامه داد: اگر فرد بفهمد دچار عفونت های مکرر ژیادیازیس می‌شود باید سیستم ایمنی بدنش را به طور مکرر چک کند زیرا امکان دارد که بدن به لحاظ ایمنی دچار ضعف شده باشد.
وی تصریح کرد: به دلیل کمبود سیستم ایمنی بدن ژیادیازیس تداوم یافته و عفونت تکرار می‌شود.
دریانی اضافه کرد: مهمترین سیستم دفاعی بدن ایمنوگلوبلین است که سیستم دفاعی روده را بر عهده دارد وقتیIJA  سیستم دفاعی روده دچار مشکل شود و کمبود این آنزیم در ۵ درصد افراد مشهود است دچار عفونت مکرر پروتوزئور می‌شوند.
وی در پایان گفت: معمولا درمان این عفونت با آنتی بیوتیک مترونیدازول به سرعت پاسخ می‌دهد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*