آخرین خبر :

نماینده مردم در اولین جلسه شورای اداری شهرستان بیرجند عنوان کرد: سهل انگاری وزارت نیرو در انتقال آب

n3089209-4983666
کم کاری و نداشتن طرح وبرنامه راهبردی توسط وزارت نیرو برای تحقق یکی از مهم ترین خواسته های مردم کویرنشین در خراسان جنوبی که همان موضوع نخ نمای انتقال آب به استان است، نماینده مردم بیرجند، درمیان وخوسف در مجلس شورای اسلامی را در اولین جلسه شورای اداری شهرستان بیرجند به واکنش شدید واداشت. حجت الاسلام والمسلمین عبادی در این جلسه با به کار بردن این عبارت که من به عنوان نماینده از عملکرد وزارت نیرو رضایت ندارم ،اظهار داشت:وزارت نیرو باید بحران آب را در خراسان جنوبی  جدی بگیرد و به این خطه از کشورمان توجه ویژه ای داشته باشد. وی با بیان اینکه اگر مسئولان در موضوع آب دست روی دست بگذارند بحران ناشی از آن قابل حل نخواهدبود ،افزود: پروژه انتقال آب زمان بر است وبه اعتبار زیادی نیاز دارد بنابراین از وزارت نیرو درخواست میشود عملیات اجرایی این پروژه را هر چه سریعتر آغازکند. وی با تاکید براینکه وزیر نیرو با چنین عملکردی نباید انتظار داشته باشد که ما نمایندگان ساکت بنشینیم ،اذعان داشت: باید در سال جاری که اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل نامگذاری شده رودربایستی ها را کنار بگذاریم و برنامه انتقال آب به استان را عملیاتی کنیم و نباید وزیر نیرو انتظار به به و چه چه از ما داشته باشد. نماینده مردم بیرجند، درمیان وخوسف در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر بحران آب در استان کنترل نشود و مردم در آینده آبی برای خوردن نداشته باشند اقدام به مهاجرت خواهند کرد و آنجاست که اگر کارد به استخوان برسد مشکلی قابل حل نخواهد بود. عبادی هم چنین از وضعیت مصرف آب درکشور با توجه به کمبود آب انتقاد کرد و گفت: برای مصرف آب به مدیریت جهادی نیاز است. وی در ادامه اظهار امیدواری کرد با بهبود وضعیت اقتصادی کشور در سال جاری کشور به جای حرکت به سمت بیکاری به سمت اشتغال حرکت کند.وی افزود:همواره تولیدکنندگان داخلی با مشکلات بسیاری روبه ‌رو بوده‌اند و تا زمانی که کشور از رکود خارج نشود نمی ‌شود انتظار داشت تمام مشکلات قابل حل باشد. وی به طلب مجموعه کویر تایر از خودروسازان اشاره کرد و ادامه داد: سازمان صنعت، معدن وتجارت استان باید به این قضیه بپردازد تا این مطالبات وصول شود. وی همچنین خواستار تهیه لوازم ومصالح مورد نیاز دستگاه های اجرایی از داخل استان شد و افزود: در انتخاب پیمانکاران برای پروژه ها نیز باید تلاش شود ازنیروهای داخل استان استفاده شود.
کمبود آب ازمرحله هشدار به اخطار رسیده است
فرماندار بیرجند نیزدر ادامه این جلسه کمبود آب را در استان جدی عنوان کرد و اظهار داشت: در حال حاضر از مرحله هشدار برای کمبود آب گذشته ایم و به مرحله اعلام خطر رسیده ایم. ناصری با تاکید براینکه باید منابع آبی موجود را حفظ کنیم ،افزود: دشت بیرجند جزو دشت های بحرانی در زمینه آب به شمار میرود که مردم و هم چنین دستگاه های دولتی باید صرفه جویی در مصرف آب را در سرلوحه برنامه هایشان داشته باشند. وی با تاکید بر هدفمندی مصرف آب در بخش کشاورزی تصریح کرد: اصلاح الگوی کشت، کشت جایگزین و انتقال آب به روش های نوین به مزارع از ضرورت ها است.
اتمام پروژه های ناتمام اولویت اول بیرجند
وی هم چنین به تهیه سند راهبردی اقتصاد مقاومتی در هر استان اشاره کرد و گفت: پیش ‌نویس سند راهبردی آماده شده و در حال اجرایی شدن است که  یکی از شاخص‌های اصلی ارزیابی مدیران ادارات حرکت دراین راستا خواهد بود. وی از اتمام پروژه‌های ناتمام به عنوان  یکی از اولویت‌های شهرستان در سال جاری یاد کرد و اظهار داشت:  در سال جاری سرشماری نفوس و مسکن را در استان خواهیم داشت که   پایه و اساس برنامه‌ ریزی‌های ما این اطلاعات خواهد بود بنابراین مردم ما را در این سرشماری باید کمک کنند.
انتقاد فرماندار ازسیما ومنظرشهر بیرجند
فرماندار بیرجند هم چنین از مناسب نبودن سیما و منظر شهر بیرجند انتقاد کرد و افزود: راه و شهرسازی با کمک شهرداری درباره سیما و منظر شهر برنامه ‌ریزی کنند و طی فرصتی این مشکلات به ویژه‌ ورودی شهر برطرف شود چراکه وضعیت کنونی شهر راضی ‌کننده نیست. ناصری در خصوص نقص موارد ایمنی در ادارات و ساختمان ها هم تذکر داد و تاکید کرد: این نقص ایمنی ها باید طی مدتی تعیین شده برطرف شود چرا که هم اکنون با خطر بالقوه حوادث در ساختمان ها مواجه هستیم.
بازگرداندن واحدهای تعطیل
و نیمه فعال به چرخه تولید
وی تصریح کرد: برای رکود بنگاه های اقتصادی استان هم باید واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل را شناسایی و نسبت به رفع مشکلات آنها در کارگروه رفع موانع تولید اقدام شودچرا که از مهم ترین اولویت های امسال استان در بخش تولید بازگرداندن واحدهای نیمه فعال به چرخه تولید و کمک به اقتصاد و اشتغال است. ناصری فاز بعدی برای حمایت از تولید استان را خرید کردن و قرارداد بستن با پیمانکاران داخل استان دانست و گفت: مدیرانی که در این زمینه عامل نباشند معرفی و با آنها برخورد خواهد شد چرا که اگر از این ظرفیت استفاده نکنیم خودمان هم به رکود دامن زده ایم.
از ۳۲ حلقه چاه آب بیرجند
تاکنون ۵ مورد خشک شده است
مدیر امور آبفار شهرستان بیرجند در ادامه جلسه شورای اداری به ارائه گزارشی از وضعیت منابع آب پرداخت وگفت: از ۳۲۴ روستای شهرستان بیرجند تعداد ۱۱۴ روستا تحت پوشش شبکه آب روستایی هستند که از ۳۲ حلقه چاه آب در شهرستان تاکنون ۵ مورد خشک شده و ۲ مورد هم با کاهش آبدهی مواجه است.
زنگ خطر بحران آب در دشت بیرجند
صفوی زاده وضعیت دشت های بیرجند، سرایان و خضری را فوق بحرانی اعلام کرد و افزود: ۴۵ درصد از انشعابات بیرجند از منابع آب دشت بیرجند تامین می شود که با خطر فوق بحران آب مواجه است و این یک زنگ خطر به تمام معنا است و اگر برنامه ای نداشته باشیم به مشکل قطعی کمبود آب مواجه خواهیم شد.
افزایش مصرف آب در ۵ ساله اخیر
وی به اقدامات صورت گرفته دراین حوزه برای جلوگیری ازهدررفت آب اشاره کرد و اظهار داشت: آمار ۵ ساله اخیر نشان می دهد که ما برخلاف بحران آب حرکت کردیم و هرچه خشکسالی بیشتر شده، مصرف آب هم بالاتر رفته چرا که در سال ۹۰ حدود ۱۱۰ لیتر آب در روز به ازای هر نفر صرف می شده اما این رقم در سال ۹۴ به ۱۶۶ لیتر رسیده است.
مصرف بی رویه  آب در برخی واحدهای صنعتی ودامی قطعی آب را در پی خواهد داشت
مدیر امور آبفار شهرستان بیرجند با بیان اینکه متاسفانه واحدهای صنعتی ما دو برابر مصرف می کنند، افزود: اگر این روند مصرف ادامه پیدا کند، شاید مجبور شویم آب برخی از واحدهای صنعتی و یا دامی را قطع کنیم.
۹۸ روستای شهرستان بیرجند با تانکر آبرسانی می‌شود
صفوی زاده با بیان اینکه اکنون ۹۸ روستای شهرستان بیرجند با تانکر آبرسانی می‌شود، گفت:در سال گذشته ۴۴۶ انشعاب غیرمجاز شناسایی شده که ۲۹ مورد تعیین تکلیف قطعی شده است.
معدوم ۱۴ تن فرآورده های گوشتی و پروتئینی
رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند نیز به ارائه گزارش عملکرد این مجموعه درسال گذشته پرداخت وگفت: ۱۴ تن فرآورده گوشتی و پروتئینی در بیرجند طی سال گذشته معدوم شده است. حسین زاده افزود: طرح درجه بندی مراکز عرضه گوشت و مواد پروتئینی برای اولین بار در کشور در بیرجند انجام شده است. وی با بیان اینکه تمرکز ما در سال گذشته بر بیماری‌های مشترک آنفلونزای فوق حاد پرندگان و تب برفکی بوده است، گفت: بیماری تب مالت معضلی است و با توجه به اینکه شیوه زندگی مردم تغییر کرده اما باز هم آمار مبتلا به تب مالت در سال ۹۳ نسبت به نرم کشوری افزایش داشته هر چند این آمار در سال گذشته با کاهش روبرو بوده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*