مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری خراسان جنوبی: از پایان خرداد ماه ارگ کلاه فرنگی بیرجند در معرض بازدید عمومی قرار می گیرد

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری خراسان جنوبی تا پایان خردادماه سال جاری مجموعه ارگ کلاه فرنگی بیرجند با بازسازی های صورت گرفته در معرض بازدید عمومی قرار خواهد گرفت. رمضانی که به مناسبت فرا رسیدن هفته میراث فرهنگی و صنایع دستی در جمع خبرنگاران حاضر شده بود در این زمینه اظهار داشت: در طول سال های گذشته آسیب های زیادی به این مجموعه فرهنگی وتاریخی به خاطر رطوبت زیاد زمین و همچنین مرمت های غیر اصولی وارد شده است که علاوه براین شاهد تخریب بخشی از این بنا نیز بوده ایم. وی افزود: بخاطر حساسیت های موجود در بنا خاکبرداری اطراف آن با دست انجام شده و بخش زیادی از سیستم روشنایی و تاسیسات بنا نیز انجام شده که امید است تا اواخر خردادماه سال جاری برای بازدید عمومی آماده سازی شود.
طرح نمونه گردشگری بند دره وارد فاز عملیاتی شده است
وی در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگار ما در مورد وضعیت پروژه بند دره بیرجند و هم چنین ارگ بهارستان گفت: طرح نمونه گردشگری بند دره بیرجندمصوبه شورای برنامه ریزی استان را گرفته و باید مصوبه شورای عالی معماری کشور را هم بگیرد که با توجه به حجم پرونده های موجود در کشور زمان بر خواهد بود. وی ادامه داد: ما تلاش کرده ایم برخی ازمجوزها مانند مجوز پروانه ساخت را با رایزنی با شهرداری تسهیل کنیم و سرمایه گذار می تواند در بخشی ازاراضی حاشیه این منطقه عملیات اجرایی خود را آغاز کند که به نظر می رسد کار را نیز شروع کرده است.
مرمت وبازسازی ارگ بهارستان
۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری خراسان جنوبی بااشاره به اینکه ارگ بهارستان به تملک شهرداری بیرجند درآمده است، اذعان داشت: ما آمادگی داریم با سرمایه گذاری شهرداری در این پروژه همکاری های لازم را داشته باشیم و تا الان نیز بیش از ۵۰۰ میلیون تومان در آنجا هزینه کرده ایم. رمضانی افزود: برای مرمت و بازسازی ارگ به اعتبار ۳ میلیارد تومانی نیاز است که برابر کل اعتبار بازسازی بناهای تاریخی در مدت یکسال آن هم در سراسر استان می باشد.
با ورود سرمایه گذار باغ شوکت آباد بیرجند
به هتل تبدیل می شود
وی همچنین به ورود سرمایه گذاری برای بازسازی باغ شوکت آباد بیرجند اشاره کرد و اظهار داشت: این سرمایه گذار خانه بروجردی را در کاشان مرمت کرده و قرار است ۲ میلیارد تومان سرمایه گذاری کند تا باغ شوکت آباد به هتلی رفاهی تفریحی تبدیل شود .
طرح بازسازی روستای اصفهک طبس
به جشنواره ونیز راه یافته است
وی در ادامه بااشاره به کسب رتبه اول سازمان میراث فرهنگی استان در بین ۳۱ استان کشور در ارزیابی های کشوری سازمان میراث به بیان  گوشه ای از فعالیت های این مجموعه در سال گذشته پرداخت و گفت: در سال گذشته بافت ارزشمند روستای اصفهک طبس با مشارکت مردم و دانشجویان معماری دانشگاه آزاد یزد و تهران بازسازی ومرمت شده است که این طرح به جشنواره معماری ونیز راه یافته است.
صدور مجوز برای ۲۲ طرح بومی گردی در استان
وی با بیان اینکه ۸ واحد بومی گردی در دست احداث داریم ،افزود: در خراسان جنوبی تاکنون ۲۲ طرح بومی گردی مجوز گرفته است که تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با سود ۴ درصد از صندوق کار آفرینی به آنها پرداخت شده است.مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری خراسان جنوبی به تصویب پایگاه میراث طبیعی بیابان لوت اشاره کرد و اظهار داشت: این پایگاه ایجاد شده و پرونده ثبت جهانی کویر لوت نیز آماده و ارسال شده وقرار است در تیر ماه این مورد به همراه قنات بلده در مجمع جهانی یونسکو مطرح و به تصویب برسد.
در سال جاری ۹۰ درصد معبر اصلی
بافت تاریخی بیرجند مرمت می شود
رمضانی به مرمت ۳۰ خانه تاریخی با همکاری صاحبان آنها در استان اشاره کرد و گفت: مرمت معبر اصلی بافت تاریخی بیرجند در سال گذشته با تخصیص اعتبار ۲۷۰ میلیون تومانی از سوی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری و همکاری میراث و راه وشهرسازی و شهرداری در دستور کار قرار گرفت و در سال جاری نیز با تخصیص اعتبار ۷۰۰ میلیون تومانی ادامه کارانجام خواهد شد که بدین ترتیب ۹۰ درصد کار در این معبر انجام خواهد شد.
ایجاد موزه کشاورزی در باغ اکبریه
وی از تبدیل شدن نمایشگاه دائمی فرش استان به موزه فرش تا پایان سال جاری خبر داد و اذعان داشت: در سال جاری موزه کشاورزی نیز در باغ اکبریه احداث خواهد شد و همچنین با پیگیری های صورت گرفته اداره میراث بیرجند و فردوس ونمایندگی آن در سایر شهرستان های استان در اسرع وقت ایجاد خواهد شد.
برگزاری مسابقه عکس از نحوه نگهداری
اشیای تاریخی مردم در منزل
وی در ادامه ازبرگزاری نمایشگاه عکس از بناهای تاریخی و اشیای فرهنگی استان و برپایی مسابقه نقاشی وکارگاه های آموزشی برای کودکان در هفته میراث فرهنگی خبر داد و اظهار کرد: در صورت امکان در این هفته موزه فسیل شناسی را درخانه فروتن راه اندازی خواهیم کرد و علاوه براین قرار است مسابقه عکسی برگزار شود که مردم می توانند از نحوه نگهداری اشیای تاریخی خود در منزل عکس تهیه کنند که جوایزی نیز اهدا خواهد شد. رمضانی همچنین در این نشست خبری ازعملکرد برخی رسانه ها در نقد اداره میراث گلایه کرد و گفت: اگر نقدی هم صورت می گیرد باید منصفانه باشد و عده ای از مدیران که تخصصی ندارند در جلسات مباحثی غیر کارشناسی مطرح می کنند که درست نیست .

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*