طراحان بزرگ وب بیرجندی، آشنا در کشور و ناآشنا در استان هستند


این گزارش به منظور معرفی کسب و کار اینترنتی در خراسان جنوبی تهیه شده است.

 

نگارنده برای تنظیم گزارش به سراغ یکی از افراد موفق در این زمینه رفته است. مصطفی ملکانه یکی از طراحان وب‌سایت‌ها در مرکز استان است که درباره وضعیت کسب وکارهای اینترنتی با وی گفتگو شده است.

 

بخشی از این مطلب در ادامه می آید:

 

“… این موسس و طراح وب به روند به وجود آمدن کسب وکارهای اینترنتی در استان اشاره می کند و می گوید: کسب و کارهای اینترنتی در اوایل محدود به نیازمندی‌های محیط استان بود و وب‌هایی برای ارائه همین نیازمندی‌ها راه‌اندازی شد که در ابتدا حتی جنبه درآمدزایی هم نداشت ولی بعدها که از طریق این وب‌سایت‌ها درآمدهایی هم نصیب صاحبان وب ‌شد عنوان کسب وکارهای اینترنتی برآن اطلاق شد.

مصطفی ملکانه می افزاید: برخی از این وب‌سایت‌ها به این صورت بود که به موازات کارهای فیزیکی شکل گرفت ولی چون پرداخت‌های اینترنتی آنلاین نداشتند زیاد دوام نیاورد. وی با بیان اینکه به طور جدی کسب و کار اینترنتی به معنای واقعی از حدود پنج سال پیش با ایجاد چند وب سایت آموزشی در استان شکل گرفت، تصریح می کند: این وب‌سایت‌ها با رویکرد آموزشی که حتی در کشور هم بی‌سابقه بودند….”

متن کامل گزارش:

نگاهی به کسب‌وکارهای اینترنتی در خراسان‌جنوبی

طراحان بزرگ وب بیرجندی آشنا در کشور و ناآشنا در استان

 

کسب و کار اینترنتی به فروش محصولات یا خدمات در اینترنت گفته‌ می‌شود که این نوع کسب و کار به سرعت در اقتصاد امروز رشد و پیشرفت کرده است؛ کسب و کارهای‌ اینترنتی با پیدایش رایانه و اینترنت و توسعه جامعه خدماتی به عنوان یکی از سریع‌ترین کسب‌وکارها از نظر تعداد، سود و حجم در عرصه جهانی مطرح است.

 

بر اساس آمارها در حال حاضر بیش از ۹۰۰ میلیون نفر در سطح دنیا از اینترنت استفاده می‌کنند که حدود ۷۰ درصد از این جمعیت در طول ۹۰ روز دست کم یک خرید از اینترنت دارند. یکی از جذابیت‌های اینترنت این است که مخاطبان آن در سرتاسر دنیا پراکنده‌اند و این امر می‌تواند به معنای وجود مشتری بالقوه باشد؛ زیرا این بازار هیچ وقت بسته نیست و مشتریان می‌توانند در طول شبانه‌روز به محصولات دلخواه خود دسترسی داشته باشند.

 

زمستان سال ۹۳ بود که همایش توسعه کسب و کار و خرید اینترنتی در استان خراسان جنوبی برگزار شد تا زمینه آشنایی جوانان علاقه‌مند به این حرفه فراهم شود. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور در این همایش، گفته بود ۹۰ درصد سایت‌های اینترنتی کشور دارای نماد اعتماد هستند و مردم می‌توانند با اطمینان از این مراکز خرید اینترنتی داشته باشند.

 

گرگانی البته گفته بود هرچند نماد اعتماد به معنای شناسنامه‌دار بودن سایت‌های خرید اینترنتی است، اما اگر مردم از قیمت یا کیفیت کالای خریداری شده ناراضی بودند می‌توانند از طریق مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور پیگیر حق خود باشند. به گفته وی، سال گذشته ۵۱ هزار میلیارد تومان خرید اینترنتی از سایت‌های دارای نماد اعتماد صورت گرفته است که این خریدها هم به صورت خرده‌فروشی و هم کلی‌فروشی بوده است.

 

مصطفی ملکانه یکی از طراحان وب‌سایت‌ها در مرکز استان است که درباره وضعیت کسب و کارهای اینترنتی با وی گفتگویی کرده ایم.

 

این موسس و طراح وب به روند به وجود آمدن کسب وکارهای اینترنتی در استان اشاره می کند و می گوید: کسب و کارهای اینترنتی در اوایل محدود به نیازمندی‌های محیط استان بود و وب‌هایی برای ارائه همین نیازمندی‌ها راه‌اندازی شد که در ابتدا حتی جنبه درآمدزایی هم نداشت؛ ولی بعدها که از طریق این وب‌سایت‌ها درآمدهایی هم نصیب صاحبان وب ‌شد عنوان کسب وکارهای اینترنتی بر آن اطلاق شد.

 

مصطفی ملکانه می افزاید: برخی از این وب‌سایت‌ها به این صورت بود که به موازات کارهای فیزیکی شکل گرفت ولی چون پرداخت‌های اینترنتی آنلاین نداشتند زیاد دوام نیاورد. وی با بیان اینکه به طور جدی کسب و کار اینترنتی به معنای واقعی از حدود پنج سال پیش با ایجاد چند وب سایت آموزشی در استان شکل گرفت، تصریح می کند: این وب‌سایت‌ها با رویکرد آموزشی که حتی در کشور هم بی‌سابقه بودند، راه‌اندازی شدند و با تولید پکیج‌های آموزشی و فروش آنها در سراسر کشور توانستند رشد چشمگیری داشته باشند.

 

این طراح وب می گوید: وب‌سایت دانشجویار اولین وب سایت آموزشی در استان بود که بعدها با جداشدن اعضای تیم اصلی این وب سایت، کارهای جدیدی هم در همین راستا انجام شد و هم تعداد این وب‌سایت‌ها با رویکرد آموزشی ‌افزایش یافت. از جمله این وب‌سایت‌ها می توان به وب سایت هزارفایل و لرن فایل اشاره کرد. در حال حاضر هم این چند وب‌سایت جزو مطرح‌ترین وب‌سایت‌های کشور هستند.

 

ملکانه ادامه می دهد: بعد از فعالیت موفق این وب‌سایت‌ها افراد دیگری هم در این زمینه وارد عرصه شدند و کارهای خوبی انجام دادند، از جمله یکی از دانشجویان بیرجندی که وارد کار آماده‌سازی قالب‌های ورودپرس شد و در حال حاضر به صورت کشوری در استانی دیگر فعالیت می‌کند و جزو افراد موفق در این زمینه است. البته بعدها کارهایی دیگری با ایده‌های جدید نیز انجام شد؛ از جمله بیربازار که به دلیل برخی ضعف‌ها نتوانست پابرجا بماند و بعد از مدتی ادامه کار نداد. در کنار این وب‌سایت‌ها، افرادی دیگر وب‌سایت‌های دیگری مثل بیرجندسیتی، بیرجندنیاز و بیرجند نیوز را راه‌اندازی کردند و در حال حاضر هم در حال فعالیت هستند و موفق عمل می‌کنند. یکی دیگر از وب‌سایت‌های موفق در استان که طراح آن در شهرستان قاین ساکن هست، سایت فوت لیست است که در جشنواره وب ایران رتبه اول را از آن خود کرد.

 

ملکانه با بیان اینکه گروه ما با استفاده از تجربیات افرادی که در این زمینه فعالیت کرده بودند دو وب‌سایت یکی با عنوان فرداسیتی و دیگری با عنوان بیرجندملک را راه‌اندازی کرده است، می افزاید: البته ما در این سایت‌ها به آگهی به چشم یک خدمت نگاه می‌کنیم و در کنار این خدمت، درآمدزایی نیز داریم.

 

وی به کسانی که قصد آغاز کسب وکارهای اینترنتی را دارند چند پیشنهاد دارد و می گوید: باید کسانی که قصد راه‌اندازی وب و کسب و کار اینترنتی را دارند به فراتر از محدوده شهر و استان نگاه داشته باشند، زیرا ماهیت وب هم همین طور است؛ نباید فعالیت خود را محدود به استان کنند تا بتوانند در این زمینه موفق باشند. پیشنهاد بعدی من این است که در اتاقی ننشینند و با تفکرات خود ایده بدهند و زمان و هزینه کنند و دست آخر در این کسب  وکار موفق نشوند؛ به نظر من بهتر است کسانی که قصد فعالیت در این زمینه را دارند با شرکت در استارت‌آپ‌ها و استفاده از فرصت مناسب این برنامه بتوانند از ایده‌های دیگران مطلع شوند و ایده خود را به دیگران معرفی کنند. در ضمن از اشتباهات دیگران نیز درس بگیرند زیرا استارت‌ آپ‌ها بهترین فرصت برای تست ایده در کوتاه‌ترین زمان و باکمترین هزینه هستند.

 

ملکانه ادامه می دهد و می گوید: پیشنهاد بعدی من این است که در آغاز کار از بوم مدل کسب و کار استفاده کنند و بر اساس این بوم فعالیت و ایده خود را ارزیابی کنند و بعد وارد بازار کار شوند، زیرا اگر همان اول کار اقدام به اجاره مکان و خرید امکانات اداری و استخدام نیرو کنند ممکن است نتوانند موفق شوند و دچار خسارات شوند.

 

وی به دوستداران کسب و کار اینترنتی می گوید: افراد علاقه‌مند سعی کنند در ابتدا یک تیم شامل افرادی با مهارت‌های مختلف از جمله فنی، تامین کننده منابع مالی وغیرمالی، روابط عمومی، ایده پرداز و بازاریاب تشکیل دهند و با مشورت با افراد موفق در این زمینه از همان مسیری که آنان حرکت کرده‌اند حرکت کنند ولی اشتباهات آنان را انجام ندهند. افراد علاقه‌مند به کسب وکار اینترنتی باید بدانند که این حرفه‌ها یک ماهه یا یک ساله جواب نمی‌دهد و باید صبر داشته باشند و این حرفه را به عنوان شغل اول خود انتخاب نکنند بلکه در کنار یک شغل دیگر به این حرفه نیز بپردازند.

 

ملکانه خاطرنشان می کند: با توجه به نبود برخی از زیرساخت‌های رشدیافتگی در استان و بیرجند و زمان‌دار بودن ایجاد این زیرساخت‌ها برای فعالیت‌ در حال حاضر راه‌اندازی کسب و کارهای اینترنتی یکی از بهترین زمینه‌های فعالیت هستند، زیرا هم اینترنت در استان از وضعیت نسبتا قابل قبولی برخوردار است و هم با داشتن حداقل امکانات مثل یک سیستم و یک خط در سراسر کشور می‌توانند خدمات ارائه کنند و درآمدی را از این راه به دست آورند. به عقیده من آینده این کسب  وکارها در استان ما روشن است و اگر افراد با علاقه و ایده‌های جدید وارد این عرصه شوند به راحتی‌ می‌توانند در این زمینه موفق و در کشور مطرح شوند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*