سودانی مطرح کرد؛ بعید است حج ۹۵ بی‌حادثه باشد/ تشکیل «کمیته راهبردی حج» ضروری است

عضو فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی گفت: بعید می‌دانم که حاکمان فعلی عربستان بتوانند حجی را در سال ۹۵ تدارک ببینند که حضور موثر حجاج ایرانی را به همراه داشته باشد و بی‌حادثه‌ هم باشد.

ناصر سودانی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آینده مسئله حج ۹۵ و کارشکنی سعودی‌ها در مسیر برگزاری حج، اظهار داشت: متاسفانه حکام جدید عربستان سعودی، تاکنون ناشیانه و غیرمدبرانه در اداره حج و مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای برخورد کرده‌اند.

وی افزود: هجوم وحشیانه آنها به مردم یمن یکی از این اقدامات است که اگر از آنها سوال شود که با چه انگیزه‌ای این همه رفتارهای غیرانسانی بار آورده‌اند و زیرساخت‌های یک کشور را از بین برده‌اند، پاسخی ندارند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به پاسخ‌های شدید و غیرانسانی عربستان سعودی به هر گونه اعتراض در این کشور، ادامه داد: این نشان از آن دارد که حکام این کشور بویی از دموکراسی و احترام به حقوق مردم نبرده‌اند.

سودانی با اشاره به اتفاقات سال گذشته در جریان مناسک حج، تصریح کرد: این اتفاقات اگر در تاریخ حج بی‌سابقه نباشد، حداقل کم‌سابقه است و نشان از بی‌کفایتی حکام آل‌سعود دارد.

وی تاکید کرد: معتقدم نوع رفتاری که با حجاج ایرانی دارند، مشمول همین بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی آنهاست و من فکر می‌کنم اگر چه موضوع حج از همه قضایای سیاسی و اختلافات بین حکومت‌ها مجزا هست، اما بعید می‌دانم که حاکمان فعلی عربستان بتوانند حجی را در سال ۹۵ تدارک ببینند که حضور موثر حجاج ایرانی را به همراه داشته باشد و حج بی‌حادثه‌ای باشد.

دولت ایران، تشکیل کمیته راهبردی حج را در جهان اسلام پیگیری کنید

عضو فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی، همچنین با ارزیابی وضعیت دیپلماسی دولت جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آل‌سعود و پیگیری پرونده فاجعه منا، اظهار داشت: معتقدم یکی از وظایف مهم دولت ما متقاعد کردن دولت‌های اسلامی برای تشکیل «کمیته راهبردی اداره حج» است.

سودانی در توضیح این مسئله گفت: حج متعلق به عموم مسلمانان است و اداره آن نیز باید به همه مسلمانان تعلق داشته باشد. در این رابطه کم‌کاری صورت می‌گیرد و هر چند ممکن است نوع همراهی بعضی از حکام عربی با این پیشنهاد ما اندک باشد، اما طرح این پیشنهاد از سوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، نوعی فشار بر دستگاه مدیریتی حج و آل‌سعود خواهد بود تا به خودشان بیایند.

وی تصریح کرد: رفتارهای عربستان سعودی تاکنون ناشی از عدم کفایت آنها در اداره حج است و به اعتقاد من جمهوری اسلامی باید پیشتاز این مسئله باشد که حج را از دست پلید آل‌سعود خارج کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*