آخرین خبر :

استان‌های پربارش و کم‌بارش کدام‌اند؟

 

خشکسالی‌های پی‌درپی و مشکل کم‌آبی کشور موضوعی است که سال‌ها در ایران ماندگار شده و به‌نظر می‌رسد که باران‌های زودگذر و تصمیم‌گیری‌های مقطعی تاثیری در حل این بحران ندارد و باید برای حل این مشکل تدابیر اساسی لحاظ شود.

به‌گزارش خبرنگار ایسنا، هرچند باتوجه به افزایش بارش‌ها و تدابیر در نظر گرفته شده طی دو سال اخیر تعداد استان‌های درگیر بحران آبی کاهش یافته و ۲۴۶ شهر از تنش آبی خارج شدند، اما همچنان ۳۰۱ شهر با تنش آبی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

مشکل اصلی در این شرایط مواجه شدن با کمبود آب در زمان اوج مصرف است، به طوری که در برخی مناطق حتی تا ۱٫۵ برابر میانگین روزهای گرم سال آب مصرف می شود و بر اساس پیش بینی‌های صورت گرفته ۳۰۱ شهر کشور در تابستان آینده و اوج گرما با شرایط تنش آبی رو به رو هستند اما این در حالی است که سال گذشته ۵۴۷ شهر دچار بحران آبی بودند و این کاهش به معنای شرایط مساعد نیست بلکه تنها اوضاع کمی بهتر شده اما حقیقت این است که کشور همچنان درگیر بحران آبی است.

بحران آب در ایران آنقدر گسترده شده که در شرایط فعلی بیش از ۸۰ درصد از آب تجدیدشونده در مصرف می‌شود و این در حالی است که اگر کشوری بالاتر از ۶۰ درصد آب تجدید شونده خود را مصرف کند در مرحله بحران آبی قرار گرفته است!

**استان‌های پر بارش و کم بارش کدام‌اند؟

همچنین بر اساس آخرین آمار اطلاعات ایستگاه‌های باران‌سنجی شرکت مدیریت منابع آب ایران، از ابتدای مهرماه سال گذشته تا هشتم اردیبهشت ماه سال جاری،‌ استان گیلان با ۸۴۶٫۷ میلی‌متر بارندگی، پربارش‌ترین و استان یزد با ۵۴٫۷ میلی‌متر بارندگی، کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور گزارش شده‌اند.

بنابر این گزارش، در رتبه‌بندی استان‌های پربارش، استان لرستان نیز با ۷۸۱ میلی‌متر بارندگی بعد از گیلان رتبه دوم و استان ایلام با ۷۲۷٫۷ میلی‌متر بارندگی رتبه سوم پربارش‌های کشور را به خود اختصاص دادند.

همچنین در میان کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور، استان سیستان و بلوچستان با ۵۹ میلی‌متر بارندگی بعد از یزد رتبه دوم و استان سمنان با ۷۷٫۶ میلی‌متر بارندگی رتبه سوم کم‌بارش‌های کشور را از آن خود کردند.

با نگاه به وضعیت پر فراز و نشیب آبی کشور این مساله به ذهن متبادر می‌شود که بحران آبی در ایران یک بحران جاودانه شده‌است و باید برای حل آن یک بسیج همگانی عزم خود را برای شکست این بحران عزم کنند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*