۶ زلزله مرگبار در تاریخ جهان

 

حوادث طبیعی مصیبت بزرگی برای انسان‌ها هستند که می‌توانند مرگ هزاران نفر را به دنبال داشته باشند.

به گزارش سرویس حوادث ایسنا، بسیاری از بلایای طبیعی از زمین لرزه و سونامی گرفته تا طوفان و حتی بارش باران در سراسر جهان هزاران قربانی برجا می‌گذارند. در زمان بروز این حوادث بشر کاملا احساس درماندگی می‌کند چرا که تکنولوژی نمی‌تواند از وقوع آن‌ها جلوگیری کند.

سایت نیچر ورلد نیوز در مطلبی به یادآوری برخی از فاجعه‌بار‌ترین زمین‌لرزه‌ها در تاریخ جهان پرداخته‌ است:

۱- شیلی، ۱۹۶۰: در این سال زمین لرزه‌ای به بزرگی ۹٫۵ ریشتر جنوب شیلی را به لرزه درآورد. این زلزله یکی از شدیدترین زمین لرزه‌ها در تاریخ بوده‌ است که نزدیک به ۱۶۵۰ قربانی برجا گذاشت.این زمین لرزه به حدی مهیب بود که علاوه بر تخریب کامل، تاثیرات آن در فیلیپین و آمریکا هم مشاهده شد.

۲- اندونزی، ۲۰۰۴: در بیست و ششم ماه دسامبر سال ۲۰۰۴ زمین لرزه مرگباری اندونزی را به لرزه درآورد که بر اثر آن نزدیک به ۲۳۰ هزار انسان جان خود را از دست دادند. در پی این زمین لرزه سونامی در اقیانوس هند رخ داد. به گفته کارشناسان مدت زمان وقوع این زمین لرزه طولانی بوده و حدود هشت تا ۱۰ دقیقه طول کشیده‌ است.

۳- شاآنشی، ۱۵۵۶: در سال ۱۵۵۶ زلزله‌ای به بزرگی هشت ریشتر استان شاآنشی در چین را به لرزه درآورد. در این حادثه نزدیک به ۸۳۰ هزار انسان کشته و بیشتر خانه‌ها بر اثر این زمین لرزه تخریب شدند.

۴- اکوادور، ۱۹۰۶: در این سال زلزله‌ای سواحل اکوادور را به لرزه درآورد که بر اثر آن در آب‌های ساحلی کلمبیا سونامی رخ داد. این حادثه طبیعی حدود ۱۵۰۰ کشته برجا گذاشت.

۵- کانتو، ۱۹۲۳: در ماه سپتامبر ۱۹۲۳ کانتو در ژاپن شاهد وقوع زمین لرزه مهیبی بود که چهار تا ۱۰ دقیقه لرزش آن ادامه پیدا کرد. به دنبال این حادثه آتش سوزی رخ داد که به سوختن ۳۸۱ هزار خانه منجر شد.

۶- اردبیل، ۸۹۳: ۳۷ سال پس از وقوع زلزله در شهر دامغان، زمین لرزه مهیب دیگری اردبیل و اطراف آن را به لرزه درآورد که برخی آمار تلفات آن را نزدیک به ۱۵۰ هزار تن تخمین زده‌اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*