گفته می شود

گفته می شود روزنامه «اسرائیل هایوم» اظهارات نخست وزیر رژیم اسرائیل را بازتاب داده که بر ادامه اشغال منطقه «جولان» توسط این رژیم تأکید کرده است. به نوشته این روزنامه، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در جریان مذاکرات برای توقف جنگ و برقراری آتش بس در سوریه، از غربی ها خواسته است که باید به اشغال شدن جولان توسط اسرائیل و بازگشت آن به سوریه اعتراف کنند. هنگامی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل از این درخواست رئیس جمهوری سوریه مطلع شده، در واکنش به آن گفته که بشار اسد باید جولان را فراموش کند. وی گفته: «این درخواست بشار اسد تحقق نخواهد یافت و اسرائیل، جولان را به احدی تسلیم نمی کند».

*****

گفته می شود دیگر روزنامه اسرائیلی به موضوع روابط مصر و عربستان و توافقات اخیر دو کشور پرداخته و می نویسد، توافقنامه مصر و عربستان درباره دو جزیره تیران و صنافیر، به منزله ریسمان نجات اقتصادی مصر است، اما در عین حال مصر به جزیره ای سعودی تبدیل شده است. ریاض از قاهره می خواهد مواضع عربستان در خصوص بشار اسد رئیس جمهور سوریه و ضرورت کناره گیری وی از قدرت را تأیید کند و همچنین از قاهره انتظار دارد، در جنگ عربستان علیه یمن، کمک نظامی بیشتری کند. از جنبه رسمی در توافق صلح امضا شده بین مصر و اسرائیل هیچ بندی برای ممانعت مصر از تبادل زمین با هر کشوری وجود ندارد؛ اما سیطره عربستان بر این دو جزیره می تواند برای تل آویو نگران کننده باشد، زیرا بر خلاف مصر، عربستان به حفاظت از آن متعهد نخواهد بود.

*****

گفته می شود خبرگزاری روسی «اینترفاکس» از توافق عربستان و روسیه بر سر عدم افزایش تولید نفت خبر داده است. این خبرگزاری به نقل از یک دیپلمات روس در دوحه که نامش فاش نشده است، نوشت، مقام های روسیه و عربستان سعودی در چارچوب مذاکرات مقدماتی برای اجلاس آتی دوحه، امروز دیدار کرده و برای افزایش ندادن تولید نفت به توافق رسیدند. به گفته این دیپلمات، روسیه و عربستان سعودی در مورد مسأله عدم افزایش تولید نفت به منظور تثبیت بهای نفت در بازار جهانی اتفاق نظر دارند. به عبارت دیگر، روسیه و عربستان توافق کرده اند، در زمینه ثابت نگه داشتن تولید نفت بدون در نظر گرفتن سیاست های ایران یک تصمیم نهایی بگیرند. روسیه و عربستان عمده ترین تولیدکنندگان نفت در بازار جهانی هستند که تولید روزانه آنها به بیش از ده میلیون بشکه می رسد.

*****

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*