آخرین خبر :

کاهش خطر ابتلا به سرطان ها با افزایش ویتامین D در بدن

تهران- ایرنا- محققان اعلام کردند که خطر ابتلا به سرطان با کاهش ویتامین D در خون افزایش می یابد و بالا بودن میزان این ویتامین در خون افراد عامل مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان است.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، برای مشخص شدن این که چه میزان ویتامین D برای کاهش خطر ابتلا به سرطان لازم است، محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا- سن دیگو در مقاله ای در مجله PLOS One ، چگونگی آنالیز ارتباط میان این ویتامین و خطر ابتلا به سرطان را تشریح کردند.
این مطالعه تمام سرطان های تهاجمی را به استثنای سرطان پوست در بر دارد.
ویتامین D که به واسطه قرار گرفتن در معرض نور خورشید در بدن تولید می شود، به تنظیم سطوح کلسیم و فسفات کمک می کند.
سدریک گرلاند یکی از نویسنده های این تحقیق و استاد بخش پزشکی خانواده و سلامت عمومی در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا- سن دیگو ، نخستین بار در دهه ۱۹۸۰، ایده ارتباط میان پایین بودن میزان ویتامین D با خطر ابتلا به سرطان را مطرح کرد.
وی و برادرش در آن زمان دریافتند افرادی که در مناطق بسیار مرتفع زندگی می کنند و در نتیجه دسترسی کمتر به نور خورشید دارند، ویتامین D در خون آنها کمتر است و بیشتر احتمال دارد که به سرطان روده مبتلا شوند.
از آن زمان به بعد، مطالعات بیشتری که توسط برادران گرلاند و سایر محققان انجام شد، بر وجود ارتباط میان پایین بودن میزان ویتامین یاد شده با سایر انواع سرطان ها از جمله سرطان سینه، ریه و مثانه دلالت می کند.
گرلاند در تحقیق جدید درصدد برآمد که دریابد چه میزان ویتامین D در خون، خطر ابتلا به سرطان را به طور موثر کاهش می دهد.
محققان از نتایج دو نوع مطالعه مختلف استفاده کردند: نخست، مطالعه بالینی هزار و ۱۶۹ زن و دیگری مطالعه آینده نگرانه درباره هزار و ۱۳۵ زن بود.
متوسط ۲۵ هیدروکسی ویتامین D در خون افراد شرکت کننده در مطالعه بالینی، ۳۰ نانوگرم در میلی لیتر و در داده های مربوط به گروه مطالعه آینده نگرانه، ۴۸ نانوگرم در میلی لیتر بود.
محققان متوجه شدند که میزان شیوع سرطان در گروه مطالعه بالینی (که میزان ویتامین در آنها کمتر از سطح متوسط بود) بیشتر از گروه مطالعه آینده نگرانه بود.
این ارقام به ترتیب هزار و ۲۰ مورد در ۱۰۰ هزار نفر-سال و ۷۲۲ مورد در ۱۰۰ هزار نفر- سال بود.
محققان همچنین متوجه شدند که با افزایش سطوح ۲۵ هیدروکسی ویتامین در خون میزان سرطان کاهش می یابد.
همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، زنانی که سطوح ویتامین D در خونشان ۴۰ نانوگرم در میلی لیتر و یا بالاتر بود، ۶۰ درصد کمتر از زنانی که سطوح این ویتامین در خونشان ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر و یا کمتر بود، در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار داشتند.
محققان در نتیجه گیری خود اعلام کردند: زمانی که سطوح ویتامین D در خون به ۴۰ نانوگرم در میلی لیتر می رسد، می توان شاهد کاهش خطر ابتلا به سرطان بود و زمانی که سطوح این ویتامین در خون به بیش از این میزان می رسد، خطر ابتلا به سرطان باز هم بیشتر کاهش می یابد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*